Phaun – Ind Til Dig

I denne uge kommer du bag om det aarhusianske band Phaun og deres sfæriske nummer ‘Ind Til Dig’.

5 dage i Klitmøller
‘Ind Til Dig’ blev født i vores øvelokale i Århus, hvor Nicolai (trommeslager) fandt på arpeggiator-figuren på keyboard. Samtidig fandt Carl (guitarist) ud af, at en guitar-figur, som han oprindeligt brugte i en anden sang, passede perfekt til keyboardet. Vi blev enige om at skrotte den anden sang, da vi ret hurtigt havde en følelse af, at det her havde noget særligt over sig.

Indspilningen fandt sted på en sommerhustur til Klitmøller, hvor vi brugte fem dage på at skrive musik og indspille. ‘Ind Til Dig’ var på dette tidspunkt blot en instrumental skabelon, som vi gik i gang med at indspille, hvilket gav en vis form for impulsivitet til arbejdsprocessen omkring tekst og melodi.

Stort pres
Titlen er en tekst-bid fra omkvædet. Teksten kredser om, hvordan man som ung kan opleve et stort pres – og hvordan livet nogle gange kan føles som en form for evindelig jagt, hvor man skal forsøge at finde ind til kernen af, hvad man kan formå at præstere. Altså en tendens til at man hele tiden skal overgå sig selv – et pres der delvist skabes af omverdenen og delvist af ens egne forventninger. Og desuden et pres, der kan medvirke til en større grad af egoisme og selviscenesættelse. Teksten er rent metaforisk bygget op omkring en kærlighedsskabelon, men i virkeligheden er ‘dig’ et billede på én selv. At finde ind til ‘dig’ er altså ikke en person, men ens personlige formåen. Spillet mellem du og jeg er på den måde et spil mellem et splittet jeg.

Melankolsk modspil
I omkvædet kan man i baggrunden ænse et fløjt, der nynner med på noget af melodien. Under indspilningen af nummeret fik Nicolai ideen til simpelthen at fløjte med på noget af omkvædet. I bandet har vi et princip om, at vi altid prøver forslag af, så derfor gik Nicolai i gang med at indspille fløjt. Og det endte vi så med at blive ret glade for. Fløjtet har en vis melankoli over sig, og det giver en form for modspil til de mere elektroniske undertoner i nummeret.

Opbygningen
Nummeret bygget op over en typisk pop-form, hvilket faktisk er atypisk for os. Vi synes omkvædet er stærkt, så rent kompositionsmæssigt ville vi gerne have, at det fik meget plads.

Versene er simple – med vokalen og keyboardets arpeggiator-figur i forgrunden, mens guitaren markerer med sfæriske akkorder, og bassen binder elementerne sammen. Trommerne kommer langsomt på halvvejs i 1. vers, og bygger op frem mod omkvædet.

Omkvædene har en form for grandiositet over sig – guitaren er effekttung, vokalen er insisterende, og der kommer flere synths på. Man får en følelse af at blive omringet af en række forskellige melodier, som supplerer hinanden på interessant vis. I nogle passager af sangen får dynamikken et nøk opad i form af percussion, tamburin og ko-klokker.

C-stykket er en form for kaos-stykke, hvor arpeggiator-figuren skifter karakter, mens guitaren introducerer en ny, opbyggende figur. Trommerne ulmer i baggrunden, inden de bygger op mod det endelige klimaks i form af de sidste omkvæd.

Kollektiv proces
Vi er i høj grad et DIY-band – også når det kommer til produktion. Jeppe (keyboards) står nemlig for både mix og master af vores musik. Det giver en helt særlig indflydelse, at vi alle formår at være tæt involveret i processen omkring vores lyd. Dermed bliver produktionen en meget kollektiv proces.

Instrumentale skabeloner
Produktionen kom først, hvilket er meget typisk for os – vi har oftest en færdig, instrumental skabelon, inden vi laver tekst og melodi. Med ‘Ind Til Dig’ tog vi i sommerhus i Klitmøller, uden at have færdiggjort tekst og melodi – vi gik faktisk bare i gang med at indspille.

Processen er ret typisk for os – altså først det instrumentale og derefter tekst og melodi. Vi har dog ikke nogen fast rollefordeling – flere af os skriver tekst og melodi, men oftest er lige netop dette en proces, hvor det som udgangspunkt er lettest at være alene.

Et eller andet sted er det nok også ret typisk for os, at meget af vores musik skabes om natten. Natten har en særlig ro over sig, som er yderst velegnet til at skrive og producere.

Indelukket arbejdsproces
Vi er nok primært indelukkede, når vi skriver musik. Vi arbejder meget kollektivt omkring dele af sangskrivningen, især det instrumentale tager ofte form i forbindelse med jam-sessioner. Men vi holder typisk sangene for os selv indtil vi er tilfredse med resultatet. Dog kan det nævnes, at vi en gang spillede en minikoncert for en af vores venner, da vi følte vi havde brug for noget input. Det var ret specielt lige pludselig at præsentere sange, som vi havde pudslet med i øvelokalet i flere måneder for ‘en udefra. Men det gav heldigvis en masse idéer, og det bekræfter os i, at man af og til har brug for inputs fra andre for bedre at kunne reflektere.

Om skriveblokader
Vi har næsten altid en følelse af, at vi er i gang med noget nyt og spændende, og vi har ikke problemer med skriveblokader. Vi har spillet sammen i knap et års tid, og vi føler egentlig, at vi har været ret produktive i bandets korte levetid. Det skyldes nok også, at vi ikke har en fast rollefordeling – der er ligesom flere, der kan ‘gribe den’.

Indspilning kl. 03
Omkvæds-vokalen er faktisk et skitse-take, som blev indspillet klokken 3 om natten under vores sommerhustur. Sommerhuset havde to etager, således at den der indspillede gjorde det ovenpå, mens resten sad nedenunder og kunne lytte med. Rasmus (forsanger) fik på denne måde ideen til melodien i omkvædet imens Carl var i gang med at indspille guitar. Derefter skrev han teksten til omkvædet, og så gik vi faktisk i gang med at indspille vokal, selvom det var meget sent og vi var vildt smadrede. Vi endte med at bruge de her vokal-takes fra den sene nat, da de havde en særlig energi over sig – måske fordi det hele var så impulsivt. Dagen efter skrev Rasmus teksten til versene, og fandt efterfølgende på melodien.

Fremtiden
Vi har i lang tid gemt os i øvelokalet, og udelukkende fokuseret på at skrive musik. Nu er vi så småt i færd med at præsentere vores musik for lyttere – og vi stræber efter at være interessante på både indspilninger såvel som i live-sammenhæng. Så vi går efter at spille en masse koncerter i den kommende tid. Desuden indspillede vi endnu et nummer på vores sommerhus-tur, som vi regner med at udgive i løbet af efteråret.

Foto: Johan Buch

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende