Palace Winter – What Happened

I denne uge har vi fået den ene halvdel af Palace Winter, Caspar Hesselager, til at fortælle mere om nummeret ‘What Happened’ fra bandets debut-fuldlængder fra i år, ‘Waiting for the World to Turn’.

Næsten kun de tre elementer
‘What Happened’ er et nummer, som blev jammet frem med Carl (Coleman, den anden halvdel af Palace Winter, red.) på el-guitar og mig på et CP70 elektrisk flygel fra 80’erne, som har en lyd næsten som en el-guitar også, og lydmæssigt blander virkelig godt med guitar. Vi sad sammen og spillede til en trommemaskine, og vores iPhone-optagelse lød så godt, at vi lovede os selv at holde til de tre elementer på den færdige version også. Det lykkedes NÆSTEN, men der skulle selvfølgelig også være plads til et par højtsvævende synthesizere!

Selve titlen på nummeret, ‘What Happened’, refererer til hændelser i historien i teksten, og mere konkret et citat fra den talte del midt i nummeret.

Et atypisk nummer og så John Cage
Det meget levende samspil mellem guitar og klaver er noget, som vi ikke normalt dyrker så meget, men som sjovt nok er det, vores tidlige demoer af sangene som regel består af. Denne gang ville vi gerne bevare det udtryk. Jeg har selv en svaghed for ‘spoken word’-delen midt i, som er komponisten John Cage, som jeg samplede. Det endte med at passe utroligt godt til stemningen. Vi brugte lang tid på at få lov til at bruge samplingen, og jeg ville næsten ikke ha’ kunnet bære at undvære det! Heldigvis gik det til sidst.

Nummeret flyder afsted, og er helt tilsigtet uden den store dynamik. Det ligger imellem to ret pompøse numre på pladen, og er ment som en ‘breather’, som skifter mellem to stadier, og ikke søger et klimaks eller det store omkvæd.

Lærredet
Vi går ofte efter af male et stort billede, og fylde lærredet ud rent lydmæssigt, uafhængigt om der er mange eller få elementer i spil. Eftersom vi indspiller og producerer alt selv, har vi den luksus at have kontrol over alt ned til mindste detalje, hvor vi vil det.

Samspillet mellem de ringende guitarer og atmosfæriske synther, og selvfølgelig Carls karakteristiske vokal, er klart omdrejningspunktet i produktionerne. Men allerførst sørger vi for at skrive numre, som vi er glade for, og som vi synes er gode, uafhængigt af produktion. Vi holder alting på iPhone-optagelse-niveau indtil vi er sikre på, at vi har noget, som vi begge synes er virkelig fedt. Derfra bliver vi som regel virkelig sultne efter at gå rigtigt igang med de rigtige indspilninger, hvilket er en god sindstilstand at være i.

Derudover bruger jeg selvfølgelig lang tid i den sidst fase (hvor jeg laver laver mix og master) på at få alting til at stå klart, men samtidig have kant og have et drive. Det er der, hvor det føromtalte lærred skal fyldes ud, og i den fase sidder jeg meget alene, og Carl kommer så ind engang imellem med sit input.

Den skjulte skat
Vi får flest reaktioner på singlerne, og dette nummer er lidt en skjult skat på pladen efter min mening. Jeg håber, at det får én til at stoppe op og lytte nærmere, når man støder på det.

Hvordan musikken bliver til
Musikken kommer altid først til os, men nogle gange sidder Carl og mumler nogle ord når vi jammer, som af og til ender med at blive toneangivende for den endelige tekst. Vi bruger meget tid sammen på at jamme numrene frem, men ofte er det med udgangspunkt i en lille skitse, som en af os har liggende.

Jeg vælger at tro, at vi altid kan sætte os ned og lave musik, og hvis vi gør det længe nok, kommer der noget forbi, som vi begge kan lide. Så er det bare om at gribe det, og lade det være det frø, hvorfra resten skal vokse.

Vi søger ikke rigtig inspiration eller råd hos andre som sådan, men for mit eget vedkommende får min kæreste i hvert fald sin (over)dosis PW-demoer at høre!

Nye bud i sidste øjeblik
Jeg kan huske, at da vi indspillede vokalen, blev jeg i sidste øjeblik pludselig usikker på, om vi havde fundet den rigtige melodi for Carl at synge. Det var vist (forståeligt nok) lidt til frustration for ham, men jeg endte med at få ham til at improvisere nogle andre bud frem, som vi optog, og vi udskød så den ‘rigtige’ indspilning til dagen efter. Der kunne vi så høre, at de nye bud var langt mere interessante, heldigvis.

Epic og England
Meget mere af det samme, vi arbejder på nye numre lige nu, og de bliver “EPIC”, som Carl ville sige. Og så skal vi spille en hel masse koncerter i Danmark og Europa resten af året. Vi har været en hel del i England i løbet af 2016, hvilket det ser ud til, at vi skal fortsætte med.

Foto: Robert Lund

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende