Masasolo – How It Feels

I denne uge går vi tæt på kvartetten Masasolo og nummeret “How It Feels”, der handler om gammel kærlighed længe efter forholdet er afsluttet.

Æresfrygt for melodien
Jeg fik ideen til første brudstykke af sangen på en cykeltur på vej ud til mit øvelokale. Det var melodien til verset, og jeg kunne allerede der høre, at der var noget at komme efter. Jeg fortsatte da jeg kom ud i øvelokalet og blev faktisk så glad for melodien, at jeg fik en lille smule æresfrygt overfor den, hvilket gjorde, at jeg ikke rigtig turde at skrive videre på den i flere måneder. En dag skete det så at sol og måne stod rigtigt, og jeg havde den her ide om at skrive sangen, om den ambivalente sfære, af ”at ville hinanden, men ikke ville hinanden” man kan flyde rundt i sammen med en gammel kærlighed, længe efter forholdet er endt. Derfra skrev sangen faktisk bare sig selv.

En god melodi skal pakkes flot ind
Jeg synes, sangens styrke uden tvivl er dens melodi. Den er både simpel og legende, hvilket faktisk er svære at kombinere end man skulle tro. Men en god melodi er sjældent nok, den skal nemlig også pakkes flot ind. Rundt om den er trommer og bas med masser af fremdrift, en, til tider, voluminøs guitar og brede synths. Det er måske i virkeligheden også meget beskrivende for vores lyd generelt.

Nummeret brudt ned
Nu kommer vi ud i noget, jeg ikke er super stærk i – formanalysen. Men jeg vil sige, at sangen består af 3 dele: Et vers, et pre-chorus og et omkvæd. De følger hinanden dynamisk i, hvad man kan kalde en trip-trap-træsko struktur. Hvor verset er simpelt instrumenteret, er omkvædet bredere med masser af kor og synths, for så til sidst at blomstre fuldt i en guitarsolo henover et pre-chorus-agtigt stykke. Til sidst er der en outro, hvor vi lander i hakkende loop, hvor det repeterende tekstmantra ændrer sig til en mere indadvendt tvivlen, som måske også er der man tit ender når man fortabes i what-could-have-beens.

Håndspillet musik
Det er vigtigt for mig, at musikken er håndspillet og at vi indspilningsfasen af musikken prøver at undgå at blive fanget i computerens ”grid”. Når vi er færdige med at optage de forskellige spor, bruger vi dog, sammen med Caspar Hesselager, som har mixet vores EP, alle de muligheder en computer tilbyder. Konkret er det en juicy compound af bit-chrush, chorus, phaser og en symfoni af delaymaskiner.

Sangskrivning
Som sagt blev denne sang til over et par omgange, men det er faktisk ikke specielt typisk for processen. Min oplevelse af at skrive sange, er, at man ikke altid helt selv styrer dem og at de på en eller anden måde viser sig for en, uden at man helt var klar over, hvad man gjorde for at nå derhen. Jeg synes som oftest, at man har et lille loophole på et par timer, hvor sangens landskab stadig er åbent og derefter har den faktisk stort set låst sig – både melodi og tekst. Derfra kan det dog tage alt imellem 1 dag og flere år, at gøre den helt færdig.

Gode reaktioner
Vi har fået en masse gode reaktioner. Det er jo altid nervepirrende at sende sin musik ud i verden og se hvilket liv den får, og ovenpå vores første single ”Really thought she loved me”, som fik meget positiv respons, var jeg meget nervøs for om folk også ville lytte efter denne her. Men det gør de. En reaktion jeg dog bliver særligt glad for, er, når folk fortæller mig, at de genkender sig selv i sangen. Det er der, at sangen bliver større end mine oprindelige intentioner og det er faktisk bare helt fantastisk.

Arbejdsprocessen
Vores proces har endnu ikke fundet faste rutiner og sangene er blevet til på ret forskellige måder og på forskellige tidspunkter. Jeg har på EP’en arbejdet meget selv, men brugt nogle bestemte mennesker omkring mig som kritiske ører – både når jeg har haft brug for at stramme op eller trængte til et skulderklap. Det, at have nogle mennesker tæt på, hvis musikalitet man stoler på, og som gider at engagere sig i ens musik, har været alfa omega for at skabe Masasolo. Nu står vi så overfor et nyt kapitel, som er at lave vores debutplade og i den proces prøver jeg at træde et skridt tilbage og holde mig åben overfor andre processer.

Skriveblokader
Det er skide svært at skrive gode sange og en stor del af processen er en indre kamp om at lære at stole på det, man laver. Det er jo noget med acceptere det, der kommer ud og tro på, at det også kan være interessant for andre. For at blive praktisk omkring det, så virker det godt for mig at tage væk på nogle fokuserede ture – det kan være sommerhuse, hytter, hjem til min mor, etc. – bare man kommer væk! Her er det vigtige så, at man husker, at man ikke er på ferie, men på hårdt og dedikeret arbejde – og en vigtig del er at tro på sangene. Hvis man bare husker det, så skal man nok komme videre.

Fremtiden
Om lidt udgiver vi vores EP ”Breakup”, som vi glæder os rigtig meget til at slippe fri. I forlængelse af den, skal vi spille koncerter rundt i Skandinavien og England, som vi også er vildt spændte på. Udover det, så er ellers bare i fuld gang med at arbejde på vores plade, som kommer ud i starten af 2017. Det er skide sjovt og super hårdt, men jeg synes ligeså stille den begynder at vise sig mellem sangene.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende