Musik til mor – Virkeligheden Kalder

Musik til mor har for nyligt smidt deres syvende udgivelse ‘Fakles’ på gaden. Vi har snakket med manden bag projektet, Rasmus Bak, om første udspil derfra ‘Virkeligheden Kalder’.

En indre samtale
Det er et nummer, der handler om flere forskellige ting for mig. Jeg havde en meget sød kæreste, som gik fra mig nogle måneder forinden jeg skrev dette nummer. Og det kan sagtens læses ind i teksten, men for mig handler det mere om perceptionen af virkeligheden, og om følelsen af stilstand i bevægelse. Derudover læser jeg det som en indre samtale, frem for et fysisk vi og du.

Guitarfigurer i to tempi
Nummeret består i grove træk af to dele. Den første del består af en guitarfigur spillet i to forskellige rytmer på samme tid. Derudover er trommernes rytme med til at trække nummeret fremad, da der ligger en lille forskydelse deri. Denne del varieres igennem nummeret.

Den anden del, som er omkvædet består igen af en række forskellige elementer. Der ligger to melodier, som bevæger sig henholdsvis med og imod hinanden. Den ene ligger i guitaren og klaveret, mens den anden ligger i den tostemmige sang. Den anden guitar spiller den samme akkord gennem hele dette stykke, hvilket medvirker til en følelse af stilstand.

Samme mærke og model
Simon og jeg spiller på hver vores guitar af præcis samme mærke og model, hvilket giver en helt særlig lyd. De to guitarroller er skrevet ud fra en tanke om sammenfletning, og det gør at det ofte høres som én svært gennemskuelig guitarfigur. Derudover er lyden af Musik Til Mor meget centreret omkring den klassiske, og i popverdenen måske lidt sparsomme instrumentation, som består af trommer, bas, guitar og sang.

Musik som ramme for fortællingen
Jeg starter ofte med at skrive noget musik, da jeg opfatter det som rammen for fortællingen, og da det virker enormt associationsskabende for min tankevirksomhed. Derefter finder jeg enten nogle linjer i min notesbog, eller skriver og synger intuitivt på det som musikken kalder på.

Polsk blog
Vi har fået ros for nummeret fra forskellige kanter. Mest overraskende var det nok da en engelsksproget polsk blog skrev, at de var vilde med nummeret, og at vi en af de efterfølgende dage ville være dagens sang på deres side. Aner ikke hvor de er stødt på os.

Arbejdsprocessen
Skriveprocessen er meget indelukket, da jeg skriver al musik og tekst selv, hvorefter vi så opøver materialet som band. Jeg elsker at arbejde alene. Blandt andet fordi jeg rent praktisk kan arbejde hurtigt og ubesværet, og rent kunstnerisk, fordi jeg mener at ens udtryk kommer til at stå klarere, når det ikke blandes med andres.

Om skriveblokader
Hvis jeg skal være fræk, så ville jeg sige at tanken om skriveblokade er opfundet af en kunster, der har følt sig utilstrækkelig, og derfor måtte finde en undskyldning. Så længe man opsøger nye koncepter, tanker, idéer og rammer til ens kunstneriske arbejde, tror jeg ikke, man kan få en skriveblokade. Derudover handler det også om at forholde sig ydmygt til sit materiale. Hvis jeg f.eks. føler, at det jeg har skabt er det bedste jeg nogensinde kommer til at skabe, så har jeg jo fastfrosset og indsnævret min horisont, og det er ikke sundt. Så jeg er altid på udkig efter mere brænde til mit kunstneriske bål.

Musikvideo på 12 timer
Vi gik til video med et dogme om at improvisere og fange øjeblikkets energi. Derfor er videoen skrevet, filmet og klippet på 12 timer. Vi snakkede meget om teksten, der kredser om virkelighedsopfattelse, og prøvede at transformere nogle af tankerne til billedsprog. Åbningskuddet er f.eks. et godt eksempel på hvordan vi, som beskuere, tror på den virkeligheden der fremstilles for os indtil illusionen brister.

Det allersidste take
Da vi indspillede nummeret, sammen med resten af albummet Fakles, oplevede jeg noget fint. Vi optog grundsporene live (guitar, guitar, bas og trommer), og spillede numrene igennem et utal af gange over nogle dage. Den sidste aften, efter at vi havde besluttet at vi var færdige og ikke gad at spille mere, forslog vores trommeslager at vi lige skulle spille det hele igennem en allersidste gang. Og størstedelen af alle de takes, der er kommet på pladen er fra denne gennemspilning. Jeg følte at musikken fik lov til at tale for sig selv, uden at blive påvirket for meget af os som musikere. Et forøget fokus på detaljerne kan fragmentere helheden.

Fremtiden
Fremtiden bringer det vi giver den. Så vi skal spille flere koncerter og lave mere larm, så vi kan nå bredere ud. Derudover er jeg allerede gået i gang med at skrive det næste album, som kommer i starten af 2017.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende