Yasmin – Naw Ruz

I denne uge skal du glæde dig til at stifte bekendtskab med duoen Yasmin, der producerer “Night Time Music From Far Away” med orientalske samples og masser af bas!


Orientalske samples
Da vi gik i gang med ‘Naw Ruz’, havde vi efterhånden leget rigtig meget med orientalske samples fra både Indien, Japan, Mellemøsten og alt hvad der ligger imellem. Vi havde afprøvet en masse ting, og fandt ud af, at det som egentlig sagde os mest, var lydene fra Mellemøsten.

Vi havde en idé om, at vi gerne ville lave nattemusik med mellemøstlige elementer, som både kunne rumme en form for nordisk kulde og mørke, men også de varme og mystiske Mellemøstlige elementer. ‘Naw Ruz’ blev på mange måder prototypen af den lyd.

Gammel bøn for det nye år
Titlen er en reference til det Iranske og Baha’i-troens nytår. Vi har valgt navnet på baggrund af det sample, vi har brugt, som er en gammel bøn for det nye år.

Kontrastfyldt sample
Noget af det vi kan fremhæve, er det sample, vi bruger. Det lægger en blød og behagelig dyne over lytteren, som dog stadig kan skære igennem lydbilledet – især i sangens midterste stykke. Det er et kontrastfyldt sample, som både er blødt og skarpt samt flydende og fast. Derudover bidrager det arabiske med et mystisk og fremmed element.

Omkring 2 min inde i nummeret, brydes den fine og polerede lyd af et højt og skarpt crash. Vi synes, det er fedt, fordi det tager nummeret i en helt ny retning, der tillader en mere distortet, skarp og manipuleret lyd.

Naw Rush brudt ned
Synthen: Synthen spiller nogle sinustoner med rigtig meget rumklang på, der giver en nærmest vibrafon-agtig klang, som vi synes lægger sig som et blødt tæppe over nummeret, og giver det en blå natte-agtig fornemmelse.

Beatet: Beatet er lavet ved hjælp forvrængede percussion-instrumenter, der er blevet pitchet op og ned for at skabe et beat, der nærmest slæber sig afsted, og giver en doven feeling til nummeret.

Sample: Samplet er fra en bøn for det nye år. Det er sunget på arabisk, og bliver i første del af nummeret brugt fuldstændig rent, som om hun synger hen over nummeret. Senere – i anden og tredje del af nummeret – bruger vi samme sample, men har manipuleret det ved at klippe det i stykker, pitche det op og ned og brugt nogle karakteristiske tremolo-effekter på nogle af vores yndlingsbidder.

Om at bruge vokalsamples
Generelt bruger vi rigtig mange mellemøstlige samples i vores musik. Specielt vokalsamples. Vi synes, det er fedt at arbejde med stemmer af flere årsager. Dels fordi det giver et naturligt fokus i musikken – vi mennesker er jo kodet til at lytte til stemmer, og dermed fungerer vores vokalsamples, som vokalspor i vores tracks.

Derudover er spændende at lege med vokalsamples på et sprog, vi ikke forstår, fordi vi lytter til dem på en anden måde. Vi prøver ikke at fortælle en historie med teksten, men fokuserer i stedet 100% på, hvordan det lyder.

Det starter med samplet
Teksten er jo skrevet på forhånd, faktisk for mere en 100 år siden, så den kom først, må man sige. Men samplet var det vi startede med i dette nummer, og resten af lyduniverset blev bygget op omkring det.

Det er ret typisk at vokalsamplet er en af de første ting, vi trækker ind i vores projekt, og ofte bruger vi også vokalsamplet til at lave vores synths med, hvilket giver en fed sammenhæng i numrene.

Video
Vi synes, dette nummer har en cinematisk kvalitet over sig – vi fik i hvert fald en masse billeder i hovedet hver gang vi hørte nummeret, og derfor synes vi den fortjente en billedside. Vi syntes også, at det er fedt at have noget visuelt med, når man skal udgive sit første nummer, fordi vi håbede på, at vi kunne få nogle flere til at lytte på den måde.

Instrumental elektronisk musik kan nogle gange være svært at lytte til, fordi det ikke har en vokal som et klart fokus, og derfor mente vi, det kunne være en god taktik at have noget visuelt at koble på vores nummer.

Reaktioner
Vi har fået en del positiv respons på nummeret fra forskellige musikblogs, såsom Ja Ja Ja Music. Derudover har DEBUT på P6 Beat samlet nummeret op, og sagt nogle rigtig gode ting om vores projekt. Det er vi virkelig glade for!

Arbejdsprocessen
En typisk arbejdsproces for os, som også gælder for dette nummer, er, at en af os starter med en idé og arbejder på den, indtil han føler, at han er løbet tør for ideer. Derefter bliver nummeret så sendt videre til den anden, som får frit spil til at gøre de ting, han synes er fede. Det kan være benhårdt nogen gange, for der bliver hurtigt dræbt nogle darlings! Men det er virkelig styrken ved at være to om musikken.

Nogle gange bliver et nummer sendt frem og tilbage mange gange, før det når sin endelige form, og nogle gange sker der kun et enkelt bytte. Det varierer meget!

Skriveblokader
I virkeligheden har vi nok skriveblokade det meste af tiden. Der er i hvert fald lange pauser mellem vi hver især skaber et nummer. Det er nok allermest fordi vi har brug for den rigtige idé, før vi går i gang, og den kommer jo når den kommer. Vi kan ikke tvinge den frem.

Men når vi så ser lyset, og går i gang med et nyt nummer, plejer vi at arbejde rimelig intenst på det! Måske er det ikke så meget skriveblokade, som det opladningstid?

Bas med bas på
Dette nummer har ødelagt adskillige P.A. anlæg! Det er efterhånden en tendens, at der bliver brok med anlægget, når vi spiller ‘Naw Ruz’ live. Måske fordi det bare er bas med bas på – måske fordi lydmanden aldrig ser crashene komme.

Fremtiden
I skrivende stund er vi i gang med at få produceret nye musikvideoer med støtte fra World Music Denmark. Derudover arbejder vi på at komme rundt i landet og spille vores musik, hvor vi allerede har et par spillejobs på vej.

I den lidt fjernere fremtid, håber vi på at kunne udgive en EP og i den forbindelse vil vi rigtig gerne arbejde sammen med en sanger/sangerinde til nogle af vores tracks.

Foto: Sonja Lovdal

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende