Laurits Honoré Rønne – Outro

I denne uge fortæller Laurits Honoré Rønne om sidste nummer, ‘Outro’, taget fra EP’en ‘Sundays Submerged’, udgivet tilbage i februar. Læs med, bliv en del klogere og få historien og Laurits’ tur til en dårlig dartturnering.

Den der varme sommerdag
Jeg havde i et stykke tid tænkt på at det kunne være fedt at afslutte EP’en med nogle tunge trommer og en lækker trompet. Så improviserede jeg lidt med nogle trommemaskiner og mødtes med Carlo og lige så stille tog det form. Meget af inspirationen kom fra de instrumenter jeg havde til rådighed; det elektriske orgel lagde bare op til det her nummer. Ligesom resten af EP’en handler nummeret om varme sommerdage, hvor man bare flyder ud og lange nætter, der bare bliver ved og ved. Præcis sådan en tid lavede jeg nummeret i.

Nummerets funktion
Titlen er simpelthen ikke andet end nummerets funktion. Det er en afslutning både i forhold til de fortløbende numre, men også i sig selv. Det stakkerede orgel i introen opløses næsten til sidst og det hele falder til ro. Det går fra at være meget konkret til at flyde fuldstændig ud. Nogle af numrene på EP’en er opkaldt efter en speciel stemning eller bestemt situation, nummer 1, 3 og 6 er navngivet lidt mere pragmatisk.

Rummeligheden
Det er et paradoksalt nummer, for samtidig med det får mere og mere fodfæste, bliver det mere og mere flydende og ambient. Klikket i introen er særligt; den hule perkussion-lyd der samler op på beatet inden trompeten kommer på og får det hele til at løsne op. Jeg kan specielt godt lide Carlos trompet lige efter orgelsoloen og omkring 2:10. Den vender lige nogle høje toner inden den fader ud og det er bare for lækkert. Hele EP’en har jeg tænkt meget i rummelighed og hvordan man kan bevæge sig gennem forskellige masser og klange. Ligesådan har jeg tænkt dette nummer, der starter meget nært, bliver mere og mere svævende og faktisk ender med at være meget nært igen. Men også i form af kortere skift; som for eksempel i begyndelsen af nummeret, hvor et delay på orglet får det til at virke som om man pludselig spiller det i et meget større rum.

Introen går fra starten til trompeten kommer på. Trompeten kommer på omkring 1:21 og afledes af en orgelsolo hvori trompeten ”svarer” orglet og ender med at overtage helt, for igen at fade ud – og komme tilbage i outroen hvor trompet og orgel opløses i rumklang og delay.

Orgel fra kolonihaveforeningen
Særligt ved instrumentationen på det her nummer er, at jeg har brugt et Yamaha Electone D75 orgel fra 1978. Det var et Yamaha Electone D75, som jeg købte af en kolonihaveforening for 150 kr. Det var svært at få en ren og klar orgellyd ud af det, for højtaleren i det støjede en del hvilket jeg så brugte i starten af nummeret, hvor den ufiltrede orgelstøj spiller i nogle sekunder før akkorderne bryder igennem. Det samme sker i EP’ens intro, hvor jeg har optaget orglet udefra mit værelse og skiftet øjeblikkeligt til en optagelse inde på værelset. Trommerne har jeg lavet på nogle digitale trommemaskiner og trompeten står Carlo Janusz Becker som sagt for.

Jeg lavede orglet og beatet der hjemme for mig selv og indspillede trompeten med Carlo. Det var en sjov og ukompliceret måde at lave et nummer på. Jeg mødtes bare med Carlo en søndag aften på Københavns Musikskole og så improviserede han lidt over det fundament, jeg havde bygget. Efter nogle timer havde vi en masse forskellige takes vi så vurderede og allerede i toget på vej hjem gik jeg i gang med at mikse det. Det er nogle gange slående hvor fri man er med en computer. I starten havde jeg egentlig forestillet mig at vi skulle indspille trompeten ude i en tunnel eller et sted, hvor vi kunne hente en rigtig rumklang. På den måde ville vi have gjort indspilningen endnu mere sammensat og måske underbygget nummerets varme nattestemning rent symbolsk, men nogle gange må man overveje om det kan betale sig at gennemføre noget konceptuelt i den forstand og måske gå på kompromis med kvaliteten eller mulighederne i forhold til videre arbejde/redigering.

Fuldendt oplevelsen
Det virker som der er mange der kan relaterer til lyden, det fede beat og den lidt melankolske trompet. Når nogle har hørt EP’en er det tit det nummer de fremhæver som særligt. Måske er det fordi det er det sidste og er med afrunde og fuldende hele oplevelsen.

Dårlig dartturnering og duftlys i bilen
Jeg købte elorglet af en kolonihaveforening for 150 kr. Da jeg hentede det i min mors bil, landede jeg lige midt i den årlige dartturnering i foreningens forsamlingshus, hvor et par tandløse gutter viste mig hvordan man spillede rigtig ”rock’n’roll” på orglet. Stemningen var rimelig løssluppen og både bajere og smøger blev hældt ned selvom klokken ikke engang var tolv om formiddagen. De gjorde alle sammen meget ud af at fortælle mig, at det helt specielle ved den her kolonihaveforening var, at man kun måtte have en campingvogn eller et skur, når man boede der. Måske var det derfor de skulle af med orglet. Da jeg først fik det hjem på mit værelse, lugtede det så meget af gammel tobak at jeg måtte en tur i IKEA for at købe duftelys. Bilen lugtede mindst ligeså meget af gammel tobak fra orglet, så jeg tændte sku også lige et duftelys i den.

Fremtiden
Jeg er allerede i gang med noget, der kunne blive til en single eller måske en EP til. Jeg kan godt lide at kaste mig over nye instrumenter og for at komme videre skal jeg lige have økonomien på plads til at erhverve mig det nødvendige. Det er lidt frustrerende at have mange projekter i gang samtidig med gymnasiet, så måske jeg lige færdiggør det først.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende