Dune Messiah – Little

Magnus Westergaards soloprojekt ‘Dune Messiah’ spiller rå neofolk, der med minimale virkemidler krænger sig vej ind i sjælens sorte kroge.

Spansk guitar
Sangen var en af de første jeg skrev, i en periode hvor jeg lyttede meget til Leonard Cohen. Så jeg havde lyst til at lave noget på spansk guitar, som havde den samme nærvær og bitterhed i tonen. Noget der kunne virke aggressivt og påtrængende uden at have et voldsomt og “rock agtigt” lydbillede. Det var samtidigt en ret depressiv periode for mig, og det er det stadig.

Mange referencer
Titlen kan være en reference til mange ting. “Oh Little bird coming down from the roof to see me again, the streets are my fears and the sounds of the hoofs are my friends“. Der ligger noget eskapisme i det, og en søgen tilbage til naturen og væk fra moderniteten. Den lille fugl er vel de forskellige dejlige piger, som har trøstet mig i sengen. Men “Little” er også om at være lille og ubetydelig.

Violinen
Jeg er rigtig glad for violinen på ‘Little’. Den giver en helt speciel “tension” synes jeg. Sangen får en ildevarslende karakter som jeg er glad for og gerne vil dyrke mere.

‘Little’ brudt ned
Introen introducerer meget godt den trance-agtige, dronede vibe som sangen har. Man kommer ind i rytmen og følelsen langsomt, og der bliver bygget op. Verset er stille og roligt, men her introduceres de tre akkorder, som cirkuleres i verset under vokalen. Omkvædet bliver måske lidt mere “hårdt” og bittert, i og med at vokalen synges dybt sammen med teksten “The Spring is floating with heartaches this year“. Ja, så kommer der noget violin, der som sagt giver tension, og så til sidst to omkvæd og slut. Ikke så meget bullshit. Det er sådan jeg gør.

Skramlet lydbillede
Reverb er jeg glad for, men vil gerne udfordre mig selv på det plan. En dyb bas, nu hvor der ikke er trommer, der kan snuppe de laveste frekvenser. Men på andre sange er der også trommer til at bakke op om det skramlede lydbillede. Det var ret let og hurtigt at mixe denne sang, da den har så få bestanddele, men det er tit her at man kan lave noget, der lyder stærkt og godt.

Akkorder og melodi før tekst
Jeg skriver næsten altid akkorder og melodi først og så tekst bagefter. Ofte kan jeg dog godt sidde og lege med nogle ord uden at vide om det skal være til en sang – og senere kan det nogle gange bruges.

Videoen
Jeg fik ideerne til, hvad der skulle ske i videoen, og det er en rar afveksling at tænke visuelle følelser en gang imellem. Det er på en måde nogle helt andre parametre, man spiller på. Så det er virkelig sjovt at lave musikvideoer, synes jeg, og en rar måde at bruge dagen på. Man kommer tit udenfor, og der er en masse aktivitet og leg med genstande, som er kreativt på en helt anden måde end at sidde og skrive musik.

Der er mange, der gerne vil have noget visuelt at forholde sig til, når de indtager musik. Det kan være en måde at nå bredere ud. Men jeg kender også folk, der lukker øjnene for videoen for bedre at kunne lukke sangen ind.

Reaktioner
Jeg har fået stærke reaktioner på ‘Little’. Én græd da hun så videoen. Mange siger, det er den bedste sang, og det er sjovt, fordi den er der ikke lagt så meget arbejde i som nogle af de andre.

Indelukket arbejdsproces
Arbejdsprocessen er klart en periode med indelukkethed. Jeg skriver musikken alene og lige for tiden foregår det i en bunker under jorden, hvor jeg gerne bruger så lang tid som muligt. Men jeg kan godt lide at arbejde alene, og jeg føler mig tit ladet helt op energimæssigt, hvis jeg har været dernede og skabt noget, jeg synes, er godt. Jeg deler dog musikken meget med venner og dem jeg spiller med for at få andre holdninger i spil. Også en process jeg gerne vil gøre mere ud af, fordi det giver mening, når man siger, at flere hjerner tænker bedre end én.

Skriveblokader
Jeg har aldrig skriveblokader, hvad angår melodi og akkorder, men tit hvad angår lyrik. Jeg kan godt lade en sang ligge et stykke tid før der kommer tekst på, og jeg kan også tit have lyst til at ændre teksten, og synes ofte at jeg ikke rammer det, jeg gerne vil med ordene. Jeg kan ofte synes, at alt jeg har lavet er enormt dårligt, og har en kæmpe stor tro på, at jeg kan gøre det meget bedre. Det giver et drive til at blive ved. Men det er vigtigt samtidigt at have en accept af det man laver for ellers kan man ikke komme videre. Den opskrift er ret god mod skriveblokader tror jeg. Samtidigt bliver jeg enormt inspireret af alt det musik jeg finder, og vil med det samme lave noget, der lyder ligesådan. Og jeg skifter hele tiden mening. Lige for tiden er det Einstürzende Neubauten, og Legendary Pink Dots, der rykker, Swans, Cranes, Jay Munly, Woven Hand, The Birthday Party… Ja undskyld, men de gør alle krav på at blive nævnt.

Toptunet studie i en snedkers baghave
Dele af sangen er indspillet i en studie, der ligger i en baghave hos en snedker i Brønshøj. Det kan man sige er lidt skørt, men lad det ikke vildlede for det er et toptunet studie.

Fremtiden
Der bliver skrevet musik og fremavlet ideer om forskellige delprojekter indenfor Dune Messiahs vægge. Der bliver hevet i os i udlandet, så vi skal til Tyskland og Frankrig over to omgange her i foråret, og hvem ved om der ikke dukker noget mere op i DK også. En livesession bliver der arbejdet på, og så skal der indspilles album til april/maj, hvis alt går som planlagt.

Kom i gang!
Det er ikke svært at lave musik, så tag og kom igang. Det jeg har lavet er på ingen måder noget exceptionelt. Men jeg håber da I kan lide det, det næste bliver meget bedre.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende