Nanna Schelde udgav i maj måned sin fire sanges debut-EP, A, og på den finder vi ‘Joseph’, som hun i denne uge vil tage dig med bag om.
Det korte møde
I efterÃ¥ret 2011 var jeg pÃ¥ en rejse til USA, hvor jeg mødte en mand, som var meget inspirerende og som jeg i løbet af kort tid havde nogle meget intense samtaler med pÃ¥ trods af at mødet og bekendtskabet var sÃ¥ kort. Det er dette møde, som stÃ¥r i centrum i sangen. Det er bÃ¥de en meget personlig historie, men ogsÃ¥ en historie som jeg tror alle, der har oplevet den her korte intense forbindelse til et andet menneske kan nikke genkendende til.Â
Titlen kan læses som en reference til denne helt almindelig mand på den ene side, men samtidig også til den bibelske figur Joseph.
Outro-brølet
Den meget monotone klaverfigur blandet med guitarens klagen synes jeg er meget definerende for nummeret. Det er heri at stemningen bliver sat. Teksten er mere en fortælling end en ordinær sangtekst. Dens progression, som starter med et møde og ender i det her outro-brøl, er for mig som tekstforfatter meget interessant.Â
Nummeret brudt ned
Vers 1, 2, 3:Â
I 1. vers omtales første møde og dets umiddelbarhed. I 2. vers er det mÃ¥ske manglen pÃ¥ den anden, som bliver tydeligt i det, at mødet var sÃ¥ intenst og sÃ¥ kort. I 3. vers bliver det (i min fortolkning) tydeligt for jeg-fortælleren, at man pÃ¥ trods af forbindelsen mennesker imellem rent faktisk ikke kan smelte sammen – kende hinanden fuldstændig.Â
Omkvæd: Tekstmæssigt bliver omkvædet den oftere fortalte kærlighedshistorie om ikke at kunne være den, som den anden gerne vil have, og hvordan det kan være ødelæggende for begge parter i et forhold (forhold forstået som både et kæresteforhold og et venneforhold)
Outro: Brølet, hvor det bliver musik og ikke ord, der udtaler følelserne.
Gentagelser giver muligheder
Jeg skriver som regel altid pÃ¥ klaveret, men efter vi (mig og min guitarist, Mathias) er begyndt at skrive flere sange sammen, er det ogsÃ¥ blevet en mulighed at skrive uden, hvilket giver nogle helt andre sange og melodi-opbygninger. Jeg er meget optaget af det monotone (eksempelvis orgelpunkter eller gentagelser som klaverfiguren i Joseph). Gentagelsen giver bÃ¥de en fremdrift til sangen, men fÃ¥r den ogsÃ¥ til at stÃ¥ stille og gÃ¥ rundt om sig selv. Dét synes jeg er meget interessant.Â
Uden modstand
Tekst og produktion blev til samtidigt. Jeg har svært ved at skrive enten musik eller tekst først. Der er som regel et fælles startpunkt, hvorfra musik og tekst udvikler sig. Musikken var færdig først, men selve tekstens idé opstod samtidig med musikken.Â
Jeg skrev grundideen til ‘Joseph’ pÃ¥ en lille time. Den er en af de sange, som ligesom bare flød ud uden sÃ¥ meget modstand. Dermed ikke sagt at det gør den bedre end sange, som jeg har kæmpet mere med og imod. Fordi den blev skrevet sÃ¥ hurtigt var det i høj grad en meget personlig proces. Da jeg optog til EP’en blev processen dog mere Ã¥ben, efterhÃ¥nden som sangen skulle arrangeres. Mathias har helt klart en andel i sangens lyd og opbygning.
Jeg kan rigtig godt lide at skrive sange sammen med andre, men jeg synes ogsÃ¥, at det er rart at kunne fordybe sig i sin egen arbejdsproces og selv tage stilling til, om sangen kan bruges eller ej. Man har al magten, hvilket bÃ¥de er godt og skidt.Â
Folk er heldigvis meget positive omkring nummeret . Der er en del, som har tilkendegivet, at det er deres yndlingsnummer pÃ¥ min EP.Â
Den familiære klang
Skriveblokader opstår, synes jeg, alt for tit. Nogle gange kan jeg arbejde igennem dem, andre gange må jeg erkende, at jeg simpelthen ikke kan skrive noget godt på lige det tidspunkt.
Hjemme ved mine forældre står et gammelt klaver. Når jeg er der, skriver jeg som regel et par sange på det. Det har en meget familiær klang, som gør det let at skrive på. Til gengæld er de fleste sange, som er skrevet der, også temmelig dårlige, men det er sange, som ligesom skal skrives. De skal ud af systemet, så jeg kan komme videre med noget, som er godt og udfordrende.
Man hører hvad man vil
NÃ¥r jeg spiller ‘Joseph’ live, sÃ¥ har jeg flere gange oplevet, at publikum hører teksten til omkvædet forkert. Jeg synger: “But I’m not Mary”, men der er mange, der i stedet hører: “But I’m not married”, hvilket giver sangen et noget mere konservativt udtryk – teksten taget i betragtning.