Nanna Schelde – Joseph

Nanna Schelde udgav i maj måned sin fire sanges debut-EP, A, og på den finder vi ‘Joseph’, som hun i denne uge vil tage dig med bag om.

Det korte møde
I efteråret 2011 var jeg på en rejse til USA, hvor jeg mødte en mand, som var meget inspirerende og som jeg i løbet af kort tid havde nogle meget intense samtaler med på trods af at mødet og bekendtskabet var så kort. Det er dette møde, som står i centrum i sangen. Det er både en meget personlig historie, men også en historie som jeg tror alle, der har oplevet den her korte intense forbindelse til et andet menneske kan nikke genkendende til. 

Titlen kan læses som en reference til denne helt almindelig mand på den ene side, men samtidig også til den bibelske figur Joseph.

Outro-brølet
Den meget monotone klaverfigur blandet med guitarens klagen synes jeg er meget definerende for nummeret. Det er heri at stemningen bliver sat.  Teksten er mere en fortælling end en ordinær sangtekst. Dens progression, som starter med et møde og ender i det her outro-brøl, er for mig som tekstforfatter meget interessant. 

Nummeret brudt ned
Vers 1, 2, 3: 

I 1. vers omtales første møde og dets umiddelbarhed. I 2. vers er det måske manglen på den anden, som bliver tydeligt i det, at mødet var så intenst og så kort. I 3. vers bliver det (i min fortolkning) tydeligt for jeg-fortælleren, at man på trods af forbindelsen mennesker imellem rent faktisk ikke kan smelte sammen – kende hinanden fuldstændig. 

Omkvæd: Tekstmæssigt bliver omkvædet den oftere fortalte kærlighedshistorie om ikke at kunne være den, som den anden gerne vil have, og hvordan det kan være ødelæggende for begge parter i et forhold (forhold forstået som både et kæresteforhold og et venneforhold)

Outro: Brølet, hvor det bliver musik og ikke ord, der udtaler følelserne.

Gentagelser giver muligheder
Jeg skriver som regel altid på klaveret, men efter vi (mig og min guitarist, Mathias) er begyndt at skrive flere sange sammen, er det også blevet en mulighed at skrive uden, hvilket giver nogle helt andre sange og melodi-opbygninger. Jeg er meget optaget af det monotone (eksempelvis orgelpunkter eller gentagelser som klaverfiguren i Joseph). Gentagelsen giver både en fremdrift til sangen, men får den også til at stå stille og gå rundt om sig selv. Dét synes jeg er meget interessant. 

Uden modstand
Tekst og produktion blev til samtidigt. Jeg har svært ved at skrive enten musik eller tekst først. Der er som regel et fælles startpunkt, hvorfra musik og tekst udvikler sig. Musikken var færdig først, men selve tekstens idé opstod samtidig med musikken. 

Jeg skrev grundideen til ‘Joseph’ på en lille time. Den er en af de sange, som ligesom bare flød ud uden så meget modstand. Dermed ikke sagt at det gør den bedre end sange, som jeg har kæmpet mere med og imod. Fordi den blev skrevet så hurtigt var det i høj grad en meget personlig proces. Da jeg optog til EP’en blev processen dog mere åben, efterhånden som sangen skulle arrangeres. Mathias har helt klart en andel i sangens lyd og opbygning.

Jeg kan rigtig godt lide at skrive sange sammen med andre, men jeg synes også, at det er rart at kunne fordybe sig i sin egen arbejdsproces og selv tage stilling til, om sangen kan bruges eller ej. Man har al magten, hvilket både er godt og skidt. 

Folk er heldigvis meget positive omkring nummeret . Der er en del, som har tilkendegivet, at det er deres yndlingsnummer på min EP. 

Den familiære klang
Skriveblokader opstår, synes jeg, alt for tit. Nogle gange kan jeg arbejde igennem dem, andre gange må jeg erkende, at jeg simpelthen ikke kan skrive noget godt på lige det tidspunkt.

Hjemme ved mine forældre står et gammelt klaver. Når jeg er der, skriver jeg som regel et par sange på det. Det har en meget familiær klang, som gør det let at skrive på. Til gengæld er de fleste sange, som er skrevet der, også temmelig dårlige, men det er sange, som ligesom skal skrives. De skal ud af systemet, så jeg kan komme videre med noget, som er godt og udfordrende.

Man hører hvad man vil
Når jeg spiller ‘Joseph’ live, så har jeg flere gange oplevet, at publikum hører teksten til omkvædet forkert. Jeg synger: “But I’m not Mary”, men der er mange, der i stedet hører: “But I’m not married”, hvilket giver sangen et noget mere konservativt udtryk – teksten taget i betragtning.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende