Devon Seven – Where Light Shines Brighter

I sidste uge udgav Devon Seven sin debut-EP ‘Everything Ends’ og her kan du få et close-up på et af numrene herfra. Læn dig tilbage og bliv klogere på ‘Where Light Shines Brighter’.

Overgangsnummer
Jeg skrev denne sang i den tid, hvor det går fra at være efterår til at blive rigtig mørkt og vinterkoldt. Det var også en tid, hvor jeg var kommet til enden af et kærlighedsforhold. Jeg kunne ikke overskue, hvad der lå på den anden side uden denne person, og de følelser og den frygt fik jeg behandlet i denne sang.

Lys forude
Titlen er en reference til det sted, man så ofte drømmer sig væk til. Det er en måde at overleve på, at enten tro på, eller bilde sig selv ind, at der findes et sted derude i fremtiden hvor man har det bedre. Et sted hvor lyset lyser lysere, hvis det giver mening.

Skriger løs
Jeg er særligt vild med de passager, hvor jeg skriger. Det er i omkvædene og i c-stykket. Det har jeg aldrig gjort i nogle andre sange før. Det var meget inspireret af Alice Glass fra Crystal Castles.

Nummeret brudt ned – med masser synth
Intro: Anders Dixen (Unkwon) havde pitchet mine vokaler og skabt en uniklyd, som vi valgte at bruge til introen.

Vers 1: Første vers ville vi gerne holde rimelig simpelt, så vi kunne opbygge et momentum. Jeg er ret vild med den synth, der bare ligger og ulmer igennem hele sangen.

Omkvæd: Her ville vi gerne have at der kom smæk på, så der er fyret godt op for en masse synths og kor.

Vers 2: I andet vers bliver der tilføjet en ekstra synth og noget call-response i vokalen, som er meningen skal lyde lidt spøgelses-agtigt, som om det er stemmer i dit hoved, der hvisker det til dig.

Omkvæd 2: Også her bliver der tilføjet en ekstra synth, som ligger rigtig højt eller lyst om man vil.

C-stykket: Her breaker vi det ned, så man virkelig får lov til at høre mine skrig og de pitchede vokaler.

Sidste omkvæd/outtro: Her kulminerer det hele og skal på en eller anden måde skabe en følelse af at blive skudt ud i verdensrummet . Der bliver bygget mere og mere op med de pitchede vokaler, som går en oktav højere op. Til sidst får sangen sin forløsning og vi er tilbage på jorden igen.

Generelt meget synth – fik du fat på det?
Det er meget båret af synthesizere – og vi brugte analog synthesizere så meget vi kunne. På tre af numrene fra EP’en er der stab synth-lyde, der går igen, så det må siges at være et karaktertræk. Derudover går jeg meget op i harmoni, og jeg tror at mine akkord-progressioner også er med til at skabe en form for rød tråd, der giver en karakteristisk lyd.

Skabt gennem flere forsøg
Denne sang har været igennem mange tranformationer, og har haft et meget atypisk forløb for mit vedkommende. Det startede med at Simon Littauer sendte mig et track, som ikke rigtig havde nogen form. Herpå skrev jeg tekst og vokalmelodi, uden jeg selv stadig synes der var et vers eller et omkvæd. Da Simon fik den tilbage og producerede den så det passede til det jeg havde lavet, formede den sig ret hurtigt. Men efter noget tid besluttede vi os for at producere den helt om og gøre den lidt mere opløftende og energisk.

Normalt komponerer jeg selv alt fra bunden. Oftest får jeg en idé til en melodi, og så sætter jeg mig ved mit keyboard derhjemme og finder akkorderne til det. Og så har jeg får det meste nogle tekster skrevet ind på min iPhone, som er klar til at blive brugt til den rigtige melodi. Til sidst producerer jeg den i samarbejde med en producer.

Musik der rører
Jeg har fået mange gode reaktioner på nummeret. Det bedste kompliment jeg har fået, var en fyr som kom op til mig og sagde at havde hørt den igen og igen og den havde rørt ham. Især lyrikken ”take me to another state of mind”, fordi ham og hans kæreste lige havde slået op. Så ved jeg jo at han kunne mærke de følelser, jeg havde lagt i sangen – og det er dejligt. Det er det bedste ved musik.

Sang fremfor produkt
Til sidst når den skal produceres færdigt må der hellere end gerne deles ideer, men i selve sangskrivningsprocessen, synes jeg, at det skal være en personlig ting. Jeg bliver selv mest rørt af personlige sange. Jeg ville synes det ville føles forkert, hvis fem mennesker skulle blive enige om en sangtekst. Så bliver det et produkt fremfor en sang.

Skriver når jeg er virkelig inspireret
Jeg tror aldrig, at jeg har haft en skriveblokade som sådan, men jeg er heller ikke den type artist, som skriver konstant. Der er nogle der kan skrive 50 sange på et par måneder, og det har jeg slet ikke lyst til at presse mig selv til, så måske er det sådan at jeg undgår en skriveblokade. Jeg skriver kun, når jeg er virkeligt inspireret og ikke kan lade være, for ellers er min erfaring, at det jeg får skabt ikke er særligt godt eller troværdigt.

Mere fandenivoldskhed
Da vi indspillede sangen, så jeg den egentligt som et lidt langsomt og tungt nummer. Men efter at have optrådt med den live gik det op for mig, hvor meget jeg gik amok til den. Og det gav mig lyst til at lave flere fandenivoldske sange, som var fede at optræde live med.

Fremtiden
Forhåbentligt bringer fremtiden meget mere. Jeg føler at jeg har mange flere gode sange i mig, og jeg føler at jeg bliver bedre for hver sang jeg skriver. Men jeg er også bange for, at jeg lige pludselig løber tør for gode sange. Det er vigtigt at blive ved med at lære, eksperimentere, og fordybe sig i ting, så jeg må ud og udforske verdenen så jeg kan skrive et album.

Vil du vide mere om Devon Seven? Tjek på FacebookFølg på Instagram
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende