Emil Germ – Tease and Burn

På Kenneth Bagers pladeselskab ‘Music for Dreams’ udkom der i foråret en lille elektroniske perle med titlen ‘Adult Party’. Bag den står Emil Germ, som i denne uge vil fortælle om nummeret ‘Tease and Burn’.

Punktet inden det bliver for fast
Der er ikke nogen konkret inspirationen musikalsk til nummeret. Når jeg har en god studiesession, spiller jeg kun på intuitionen og tænker ikke på andet musik end det jeg er igang med at lave. Det bedste tidspunkt i processen er der hvor nummeret har et eller andet kendetegn/udtryk, men det stadig er meget løst. Det er dér hvor nummeret har alt potentialet i verden og man kan dreje det i hvilken som helst retning. Det er dér, det er op til en om nummeret bliver godt eller kedeligt.

Sangen handler overordnet om når folk gør ting overfor én, så man bliver nødt til at tage stilling til personen.

Første nummer med falset
Normalt har jeg altid sunget meget mørkt på mine numre. Dette er det første, hvor jeg synger falset. Der er to vers i dette nummer – de fuldstændig ens da nummeret handler om noget meget konkret og jeg efter at have lavet det ene vers, har fået sagt alt hvad jeg ville sige om dét. Det foretrækker jeg fremfor at lave fyldvers.

Fik aldrig indspillet den rette guitar
Efter første omkvæd kommer der en slags guitarsolo. Da jeg var igang med at lave nummeret, havde jeg ikke nogen guitar selv, så jeg lavede en aftale om at jeg skulle komme hjem til en af mine kammerater, der har en guitar, en formiddag. Aftenen før må jeg have glemt den aftale, fordi jeg fik ihvertfald ikke sovet før jeg mødte op på adressen. Ideen var, at jeg skulle indspille noget hurtigt rytmeguitar, der skulle ligge på nummeret efter første omkvæd, men pga. af mine gigantiske tømmermænd kunne jeg ikke spille så hurtigt, så jeg fik indspillet noget langsomt guitarsolo-agtigt noget. Da jeg gik derfra tænkte jeg, at jeg skulle komme tilbage og genindspille det som det skulle være, men det blev aldrig til noget.

Disco-agtigt
De to væsentlige ting i sangen, som definerer lyden i dette nummer, er: midi-slapbas og melodi-hooket, som bliver spillet på en juno synth af min ven, Lennart. Min musik er blevet kaldt 80’er-agtig og disco, og jeg vil mene, at det er netop de to ting, der gør, at det bliver beskrevet sådan.

Produktionen laver jeg først, når den så har formet sig og jeg har fundet ud af hvordan formen på sangen ca. skal være, og så begynder jeg på vokalen. Jeg skriver stort set aldrig mine tekster ned. På forhånd ved jeg hvad numrene skal handle om og jeg synes, at det giver en større frihed i forhold til melodi – ikke at være bundet til nogle nedskrevne ord.

Aldrig brug midi-slapbas
Mange af mine venner laver selv musik, og de fleste af dem har haft det ret sjovt over, at jeg bruger midi-slapbas, som for de fleste, inklusiv mig selv, lidt er en ting man ved eksisterer og ved at man ikke skal bruge.

Nogle gange skal man bare lave noget lort
Jeg tror, at en skriveblokade kommer af ens egne forventninger til det man skal til at lave. Jeg har ikke noget imod at lave et forfærdeligt nummer. Det vigtigste for mig, når jeg laver musik, er at lave numrene færdige og at de skildrer hvordan jeg har det i en eller anden sammenhæng. De gode numre gennemarbejder jeg så efterfølgende, og de dårlige bliver ikke udgivet.

For at undgå en skriveblokade synes jeg det er vigtigt at give sig selv lov til at sige: “I dag skal jeg lave et mega lortenummer og have det for fedt med det”. Nogle gange kommer der noget brugbart ud af det, nogle gange ikke, men man holder ihvertfald sig selv igang på den måde.

Vil du vide mere om Emil Germ? Tjek på FacebookLyt til musikken på Soundcloud
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende