Sherpa – Broken

I denne uge kommer du med bag om Carsten Sherpa Eliasens nummer ‘Broken’, der handler om hvordan oplevelser i livet er med til at teste og styrke kærlighedens bånd.

Ødelagt fundament
Nummeret handler om, at man langsomt, uden selv at bemærke det, mister kærligheden til hinanden. Dette sker, fordi man her i livet kan gå igennem nogle svære ting, som kan ryste eller ødelægge det fundament ens kærlighed byggede på. At man på grund af de slag livet har tildelt en, nu er to forskellige mennesker med mange flere bekymringer, end da man først fandt sammen og alt var legende let.

‘Broken’ handler altså om skiftet fra den lette bekymringsfrie forelskelse til den modne kærlighed, som både rummer sorg og endnu dybere følelser. Men ikke alles forhold kan holde til dette skift. 

Når livet vejer for meget
For omkring to og et halvt år siden fik min kæreste en knæoperation, der gik galt og på daværende tidspunkt vidste vi ikke, om hun nogensinde ville kunne gå igen. Dette gjorde, at vi, netop som ‘Broken’ handler om, gik fra at have et meget let liv til pludseligt at skulle håndtere nogle meget svære følelser. Heldigvis kom vi styrket igennem det svære forløb. Men det fik mig alligevel til at tænke over, hvordan kærligheden kan glide ud af ens hænder, når livet vejer for meget, og uanset hvor hårdt man knuger hænderne sammen, kan man ikke holde fast i den.

Nummeret som samarbejde
Hvis jeg skal fremhæve en særlig passage i nummeret er det uden tvivl C-stykket, der ved udgangen overtages af den meget hooket synth-outro. Tore Nissen (medproducer på nummeret) og jeg var meget enige om, at sangen skulle slutte med dette og munde ud i en fade-outro for at bevare den ”evigheds-følelse”, som vi synes definerer musikken i nummeret.

Jeg er egentlig stadig meget grøn som producer (har kun produceret i 4 år) og benytter primært to plug-ins til at skabe mine lyde foruden forskellige pad/synth/drum samples. Jeg har på de seneste fem numre arbejdet sammen med Tore, der er ikke alene er producer, men også pianist og derfor er super god til at tilføre sangene noget dybde og kant. I forhold til produktionsmetoder blander vi meget de elektroniske elementer med organiske elementer som liveindspillet trommer, guitar og strygere. 

Bagefter eller imens
Når jeg skriver, plejer jeg at starte med at definere en basrundgang med et tilhørende beat – helt simpelt. Når jeg har fundet noget, jeg synes lyder fedt, begynder jeg at lægge vokal på lige med det samme. Det værste er at have lavet en hel instrumental og ikke kunne finde på nogen gode hooklines fordi man har ”spærret sig selv inde”. Jeg prøver derfor for det meste at finde på vokalmelodien så hurtigt så muligt. Derefter er der i virkeligheden fri leg og man kan lade kreativiteten flyde.

Teksten kommer for mit vedkommende bagefter eller imens. Jeg har endnu ikke startet en proces kun med en tekst. Dette er dog noget jeg godt kunne tænke mig at arbejde på. Tror det giver noget andet at være bundet op på en tekst, når man skriver nummeret. 

Bred international modtagelse
Der har været en masse blogomtale rundt omkring. ‘Broken’ blev premieret på den store L.A. blog Bit Candy og har siden da fået opmærksomhed blogs som Drunken Werewolf Magazine (England), Ultimate Music (Spanien), Scandi Pop (Sverige), Poulé D’or og Good Because Danish (Polen). Bit Candy kalder blandt andet ‘Broken’ for den “smukkeste triste sang i år” og for et “emotionelt spacy popmesterværk”.

Prøver sig frem i forskellige konstellationer
Jeg starter stort set altid alene på et nummer indtil jeg rammer noget jeg synes har ”et eller andet”. Herefter kan jeg selvfølgelig selv gå videre med det, men jeg deler det ofte med andre producere og med min A&R for at få noget feedback. Nogle gange bliver produktionen af sangen til et fællesprojekt sammen med en anden – for eksempel er jeg i gang med at skrive et nummer færdigt med Uschu (producer), der er en af mine gode kammerater, som jeg plejer at dele mine skitser med. Jeg tror at det er vigtigt at prøve en masse forskellige ting og konstellationer. Jeg tror ikke på en decideret opskrift på at lave hits, men snarere på at det er muligt, at finde en form for syntese (beklager mit DTU-sprog), der skaber rum til at være kreativ.

Bare bliv ved
Jeg møder ofte skriveblokader. Det er noget, jeg er begyndt at vænne mig til. Det mest frustrerende er, at arbejde intenst med noget for til sidst at finde ud af at man for eksempel er havnet i den samme rundgang som et gammelt nummer. For mig er den eneste udvej at blive ved. Nogen gange har jeg lavet ti skitser som jeg har måttet indse var for dårlige for derefter at finde frem til noget rigtig fedt! Herefter kommer der ofte et par gode skitser til, da motivationen øges og derfor føder nye kreative ideer af sted. Så når skriveblokaden rammer er det vigtigste bare at blive ved – ideerne skal nok komme.

Fremtiden
Jeg mangler stadig at udgive de næste to sange ud af de fem, jeg udgiver hen over foråret. Efter en række spillejobs rundt omkring i Europa  skal jeg bare fortsætte med skrive en masse musik og så satser vi (mit pladeselskab og jeg) på at komme stærkt ud af starthullerne i 2016.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende