I denne uge inviterer det danske syrerock band Fribytterdrømme dig ind i deres verden og fortæller, hvorfor fem er det magiske nummer.
Inspireret af gammelt nummer
Vi havde engang et nummer med titlen ’Anarkrist’, der i sit hovedriff trak pÃ¥ referencer til The Doors og deres sang Not to touch the earth. ’Anarkrist’ var en del af vores tidlige set, men kom aldrig helt til at fungere. De to midterste vers (“Jeg er Jesus Kristus/Jeg kan gÃ¥ pÃ¥ jeres vin” og “Der stÃ¥r en magiker/Han spejler sig pÃ¥ vrangen af et spejl“) i ’Fem er det magiske nummer’ er gamle linjer direkte overført fra “Anarkrist”.
Alt i alt er ’Fem er det magiske nummer’ et af den slags numre, der er blevet jammet frem over længere tid, både i øvelokalet og ved diverse koncerter. I produktionsfasen af vores album var det klart det nummer, der var mest spændende og skræmmende at arbejde med.
Satire over talsymbolik
Titlen og sangens hovedlinje er en intern joke i bandet, der for udefrakommende nok er temmelig plat. Det gÃ¥r i bund og grund ud pÃ¥, at hvis noget er fedt, sÃ¥ er det fem. Efterfølgende er der vokset et vis satirisk islæt frem i titlen omkring psyrockens og specielt den neo-psykedeliske bølges brug af et fast symbolunivers og talsymbolik oftest centreret omkring det tredje øje. Satiren er dog i lige sÃ¥ grad rettet mod vores egen musik som genren i dens helhed. NÃ¥r det er sagt, bærer teksten dog ogsÃ¥ diverse poetiske kvaliteter. Der er noget fatalistisk pÃ¥ spil i sangens første vers. Linjen “Jeg er Jesus Kristus/Jeg kan gÃ¥ pÃ¥ jeres vin” er en parafrasering af Martin A. Hansens “Løgneren”, 1950 og dens linje “Mit navn er Johannes Vig. Sig ikke det navn for hurtigt.”
 “Jeg er Jesus Kristus/Jeg kan gÃ¥ pÃ¥ jeres vin“. Sig ikke den linje for hurtigt, for vi elsker rent faktisk vores publikum. Der er i samme linje ogsÃ¥ en omkonstruktion af noget religiøst eller mytisk pÃ¥ spil, der vist nok er lidt klarere end den litterære reference. Den sidste linje “Der stÃ¥r en magiker/Han spejler sig pÃ¥ vrangen af et spejl” vender blikket mod tematikken i vores sang ’De Konstruerede’. Det er ikke helt klart, om vi præsenteres for magikeren vendt på vrangen, eller om det er spejlet vendt pÃ¥ vrangen, der afgiver spejlingen. Hvad det betyder, er ikke sÃ¥ vigtigt. Det har dog noget at gøre med at opleve frem for at forstÃ¥ og sÃ¥ kan du lægge i det, hvad du vil.
Faktisk gik vi og følte os meget originale med denne her sang, men her for nylig kom vi til at tænke på, at The Doors jo havde lavet nummeret ’Five to one’. Ikke noget vi tænkte over i tilblivelsen af nummeret, men når man gør det hele op og inddrager sangens egen historik som beskrevet ovenfor, så går det hele jo op. Vi har dog en følelse af at ’Fem er det magiske nummer’ er blevet en del af og definerende for Fribytterdrømmes egen tematik og vores eget univers.
VÃ¥d koklokke
Ifølge vores producer indeholder sangen verdens vÃ¥deste koklokke. Om det er rigtigt ved vi ikke, men det er en rytmeeffekt, der helt klart træder ud i nummerets anden del. I det hele taget er rytmesektionen i sit es. Felix driver nummeret fremad i sit trommespil, der varierer mellem vildskab og standhaftig, insisterende rave. Tonen i nummeret hviler generelt pÃ¥ droneelementer og simple guitarstykker. Sat sammen i sin helhed bliver det massivt.  Â
Sangens opbygning
– Intro.
– Vers 1.
– Vers 2.
– Vers 3.
– Orientalsk inspireret fuzz-guitarsolo.
– Overgang fra solo.
– Acid-trance-freakout med rigeligt koklokke.
– Acid-trance-freakout med rigeligt koklokke og nu ogsÃ¥ med skitzofrent uforstÃ¥eligt speak.
– Opbygnigng til klimaks og repetationen af linjerne “Fem er det magiske nummer” over trommevirvel.
– Forløsling og tunge synthflader.
First take!
Indspilningen af ’Fem er det magiske nummer’ var et langt jam, der krævede en masse øjenkontakt, da vi gik til det uden nogen konkret plan for, hvordan vi skulle komme igennem nummeret. Vi har indspillet hele albummet live i et grundlæggende setup med tre guitarer, bas, trommer og “clue”-vokal alt optaget i samme rum, hvilket betød, at hvis nogen dummede sig eller spillede vanvittigt forkert, sÃ¥ tog vi hele nummeret en gang til. Heldigvis ramte vi plet med første take af ’Fem er det magiske nummer’. Efterfølgende overdubbede vi orgler, synths, lydeffekter, percussion og vokaler. Vi gør brug af synth-droner, der giver nummeret en underlige bevægelighed pÃ¥ trods af dets repetitive udtryk. Derudover bruger vi op mod klimakset ogsÃ¥ en shrutibox. Det er i bund og grund blot et akustisk droneinstrument. Simon bruger en eller anden mærkelig guitarpedal, der gør hans guitarlyd meget industriel og lo-fi. Og sidst men ikke mindst indtalte Lau et af sine digte fra hans digtsamling ’Alle udveje fører til vanvid’. Vi optog digtet pÃ¥ en iPhone og afspillede det derpÃ¥ ind i en guitarpickup sat til en forstærker pÃ¥ max. Resultatet er et speak der hører hjemme et eller andet sted mellem Københavns lufthavn og det ydre rum.
Reaktioner?
Flagrende hænder og knæklys.Â
Arbejdsprocessen
Teksten kom helt klart først. Nummeret blev først rigtigt færdigt i produktionsfasen. Det er vist også derfor netop dette nummer var mest spændende/skræmmende at arbejde med. Vi stod jo lige pludselig med et rigtig langt stykke, hvor der ikke skete en skid, så der var der plads til at prøve forskellige ting af. De andre numre på ’Labyrintens Farver’ var mere renskrevet inden, vi indspillede dem. Det var ’Fem er det magiske nummer’ bestemt ikke.
Video
Vi har ikke nogen video til nummeret endnu, men kunne godt tænke os at lave en. Det skulle være noget med fest og eksperimentalfilm.Â
To vokalspor oveni hinanden
Da vi stod i studiet og skulle til at indspille nummeret, kiggede vi alle lige hinanden i øjnene. Felix og Lau holdte lige øjenkontakten og Lau spurgte: “Vi laver det langt ik?” Felix: “Jo“. Og sÃ¥ startede vi. Den sidste dag inden vokalindspilninger havde Lau fÃ¥et godt med øl m.m. og var overbevidst om, at han sagtens lige kunne fÃ¥ vokalsporet pÃ¥ plads, inden vi gik hjem. Det resulterede i en skrækkelig skrigen, der i sig selv var fuldstændig ubrugelig. Dagen efter lagde han et vokalspor under mere kontrollerede forhold, men ogsÃ¥ med et resultat, der ikke var helt perfekt. Vores producer Pede foreslog, at vi prøvede at ligge de to vokalspor oven i hinanden, og sÃ¥ var den i kassen.
Live
Live spiller vi nummeret, med Gabrielle på 2. stemmen.
Fremtiden
Her til efteråret tager vi en tur rundt i landet og spiller en masse koncerter.