Stål – Sing

I denne uge går vi bag om den danske artpop-gruppe Stål. Læs bl.a. om en tilbagevendende drøm, skæve harmonikaakkorder og en snowboard-film.


Tilbagevende drøm

Jeg (Line) har haft en tilbagevendende drøm i lang tid, og fra den drøm udspringer ’Sing’. Jeg er i mit barndomshjem, hvor mennesker, der står mig nær, er til stede. De sidder eller står, vi snakker ikke, er bare sammen. Ofte ender drømmen ved vandet i mine forældres sommerhus, hvor vandet er steget til en uendelig dybde. Der sker ikke så meget i drømmen, men stemningen står klar – skræmmende og bjergtagende. Mest har jeg en følelse af noget stort og vigtigt, når jeg vågner. Jeg har valgt at tyde det som, at jeg skal mærke livets og menneskers gode energier og vibrationer i stedet for at være bange for at fejle. Vandets uendelige dybde er min frygt, og menneskerne som står mig nær, er livets essentielle energi. Sammen skaber det en balance.

Det minder mig om, hvor meget man selv vælger livet til, og vælger at være noget overfor sine medmennesker og overfor dem, som er tæt på. Livet er til for at blive brugt og elsket, og i rejsen med livet mødes fortid, nutid og fremtid, og det er det teksten i ’Sing’ handler om.

Titlen ’Sing’
At synge og at bruge stemmen er livsbekræftende, og titlen bliver på den måde en reference til at leve livet, og glæde sig over livet.

Skæve harmonikaakkorder
Vi startede ud i øveren med bas, beats og vokal, og det var tilfældigt at Morten smed nogle, ift. harmonikken, ret skæve akkorder ind, nærmest som bigband-kicks, lige før omkvædet. Det var klart et særligt ”moment”. C-stykket er ligesom der, hvor nummeret lyrisk lander, og er en passage, vi er rigtig glade for.

’Sing’ brudt ned
Vokal, trommer og bas starter lige på i første vers. Der er ingen intro. De tre elementer starter på 1. Herfra er det et break-vers, hvor vokalen står alene og markeres tungt af bas og stortromme. Herefter kommer keys på. C-stykket, der kommer efter 2. omkvæd, har en lang intro med synths alene, hvorefter vokalen kommer på. Det minder om en blanding af introen til Stanley Kubrics 2001: Space Odyssey og Jean Michel Jarre. Jeg elsker det stykke. Outroen er bygget op af forskellige kor-dele, som ikke bygger op til noget, bare kører i ring. Det bliver en slags sangens mantra.

Kærlighed til gamle synths
Vi elsker gamle synthezisere i produktionen og i fremskabelsen af Stål-lyden. Derudover er synth-bas blevet et ”must” og subede trommer et ”have”. Niko har et gammelt tysk Trixon-trommesæt, der lyder varmt og rundt, Morten har et gammelt Yamaha, som han har fået, da han var dreng, jeg har en bas-synth og et Juno 60.

Tilblivelsen
Første linje i verset, første akkord og det tunge downbeat blev født på en og samme tid. Herfra kom resten af sangen, der også nærmest kom på samme tid på nær få ændringer i teksten. Versets en-akkord opbygning, har været grundsten for nummerets harmoniske univers hele tiden.
Beat og akkord-liftsene op til omkvædet og i omkvædet kom til i øvelokalet, da jeg havde sangen med for første gang. C-stykket har en helt anden historie. Da vi var i studiet og var i gang med at indspille, skrev jeg både tekst, melodi til det stykke.
På sin vis er det typisk i min måde at skrive sange på, at melodi, tekst og akkorder kommer samtidig, så det mest særegen for ’Sing’s opstandelse er nok, at c-stykket blev skrevet i indspilningsprocessen.

Reaktioner
Nogle har været vilde med akkorderne lige før omkvædene, andre med koret. Vi har også fået reaktioner på outroen.

Arbejdsprocessen i Stål
Det er mig, Line, som skriver sange og tekster, så det er ikke særlig socialt. Oftest laver jeg en demo eller skitse, som jeg beder Nikolaj lave et beat til, eller jeg beder Nikolaj lave et beat, som jeg skriver en sang til. Nogle gange laver Nikolaj nogle ideer på demoen. I øveren bliver Morten en del af det, og kemi, inspiration og kærlighed går op i en højere enhed.

Skriveblokader
Jeg vælger at snakke lidt med mine skriveblokader, og vedtage at de skyldes det ”forkerte tidspunkt” end som sådan en blokade, der er svær at skrive i. Ud af stagnationen – skriv en masse – gå en tur – ta’ en lur – og drøm en drøm.

Videoen
Vi har nogle gode folk bag os ift. videoer, og ifm. ’Sing’, valgte vi at bruge en tjeneste fra en god ven, Matteo Maggi. For år tilbage blev vi kontaktet af den her superseje italiener, der manglede musik til sin snowboardfilm. Vi har holdt kontakten, og da vi så hans seneste dokumentar, synes vi at handlingen var meget lig de temaer ’Sing’ beskriver. Vi spurgte ham om han ville skære sin film på 70 min ned til 4 min, og resultatet blev, synes vi, visuelt meget smukt.

Fremtiden
Fremtiden bringer koncerter, som vi glæder os sindssygt meget til. En ny Ep med en masse remixes fra nogle me-he-ga seje folk, og så skal vi i studiet til sommer og indspille nyt album.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *