The Embla – Rumour

Mød Nana Cecilie og Frej Lesner, der tilsammen udgør duoen The Embla, der i denne uge tager dig bag deres hypnotiserende nummer ‘Rumour’.

De højere magter
Idéen til ’Rumor’ startede med hajahjah! Lyden af klap og en åndemaner, der henvender sig til de højere magter. Ordene kom først efter følelsen af indianer og jord havde sat sig, og startede med en sætning, der blev til et vers og et vers mere osv.

Sandt eller falskt
Rygter præger vores syn på hinanden, og det er altid svært at finde hoved og hale i, hvad der er sandt eller falskt. Måske er det hele delvist sandt, måske er det hele et sted mellem hvide løgne og ondsindede fordomme.

Nummerets kendetegn
Lige efter Nana Cecilie synger ”There’s a rumor loose, it’s a mad excuse, howcome forget the truth?”; trommen sætter ind og åndemaneren kommer tilbage. For os er den energi, som bliver udløst lige dér essentiel for både ’Rumor’ og The Embla.

Fra nøgent udtryk til rå intensitet
’Rumor’ starter med Nana Cecilies stemme, der med et shamanistisk udtryk sætter tonen for nummeret. Klap kommer ind og lægger baggrund for resten af introen. Så kommer ordene; ”My little secret…” Det er kun detaljer i lyden, der ændrer sig, så fokus forbliver på det helt nøgne udtryk. Først over halvvejs inde i nummeret sker den store ændring. ”There’s a rumor loose…” og så bum! Én tromme og én stemme, stadig i et helt simpelt udtryk, men nu med en rå intensitet, der brænder igennem resten af sangen.

Dogmatisk tilgang
Vi er ret dogmatiske omkring vores opsætning. Vi vil gerne have lyden af noget urmenneskeligt, så vi begrænser os for det meste til én tromme, én stemme og det løse percussion, der passer ind. Frej bruger ofte et rasle-beklæde, som Nana Cecilie har lavet ud af skaller, kapsler og gedehove, der giver en fyldig rumsterstang-lyd.

Da vi indspillede vores album, stod vi i samme rum, hvilket betød, at vi ikke kunne tage små bidder af numrene om, men måtte lave et helt take, vi var glade for. Det synes vi, giver en helt særlig energi og menneskelighed til musikken.

Tekst og melodi
Typisk er det sådan at Nana Cecilie skriver tekst og melodi helt eller delvist færdigt, inden vi sammen skaber trommedelen og hele formen på nummeret. Nogle gange har Frej skrevet nogle beats, som Nana Cecilie arbejder ud fra, men oftest starter det hele med tekst og melodi.

Reaktioner
De fleste reaktioner vi har fået, har været, at folk har kunnet høre noget urmenneske i musikken. Forskellige folk har så forskellige referencer; nogle tænker indiansk, andre grønlandsk eller afrikansk. Vi har tit brugt nummeret som åbningsnummer til koncerter, og ’Rumor’ er også første nummer på pladen, fordi vi fornemmer at folk meget effektivt kommer ind i vores univers.

Arbejdsprocessen
Når vi arbejder med nye numre, holder vi det tit mellem os to, indtil vi synes, vi har noget, der fungerer. Det kan sagtens gå hen og være en lang proces, f.eks. spillede vi for nyligt et nummer, som havde ligget og simret i to år. Andre gange er vi så ekstatiske over et nyt nummer, at vi spiller det for folk, så snart vi har muligheden.

Om skriveblokader
Det kan ske, at det bare ikke fungerer, når vi skriver. Vi har haft øvere, hvor ingenting rigtig bliver til musik, ligemeget hvad vi gør. Så er det som regel bare en dårlig dag, og vi lader musikken ligge nogle dage, og så kører det igen.

Videoen
Vi synes, det er inspirerende at samarbejde med kunstnere fra andre kunstarter og genrer, så vi har lavet flere video-sessions med en digter, en vestafrikansk danser, en moderne danser, et klassisk kor, et trommeensemble, et live-visuals-par og to filmkunstnere. De to filmkunstnere er Alexander Bak Sagmo og André Hansen, som vi kontaktede og spurgte, om de kunne tænke sig at lave en film til et af vores numre. Alexander og André fik helt frie hænder, og ’Rumor’-videoen er resultatet af deres arbejde. At høre nummeret med og uden billederne er to helt forskellige oplevelser, og det skyldes i særdeleshed, at Alexander og André også er to kunstnere med noget på hjerte.

”Den mangler guitaaarr!”
Vi spillede ’Rumor’ til Vestergadefest i Aarhus i sommer, hvor én af tilhørerne var en stærkt beruset men alligevel frisk fyr, som egentlig var ret godt med på musikken, men dog så sig nødsaget til at råbe ”Njev njev njev. Njev njev njeeev. Den mangler guitaaarr!”.

Fremtiden
Her i foråret spiller vi rundt omkring i Danmark bl.a. for at vise vores spritnye album frem. Derefter arbejder vi på at komme til Grønland i efteråret for at spille og suge en masse inuitmusik til os.

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *