Modern Boys – Schoolyard

I denne uge snakker vi med sanger Andreas Sorgenfrei og producer Hansen, der tilsammen udgør synth-pop duoen Modern Boys. Læs bl.a. historien bag deres første single ‘Schoolyard’.

Tabt uskyld
ANDREAS:
Vores samarbejde fungerer sådan, at Hansen sender mig en skitse uden sang. Rent beat, bas og synths. Jeg skriver så noget ud fra det, og tilpasser produktion og arrangement efter min melodi og generelle idé med tracket.

Med ’Schoolyard’ fik jeg det her møgsvedige, tunge, slæbende beat at arbejde ud fra. Hvorfor det lige præcis var dén sang, der kom til at handle om tabt uskyld, ved jeg ikke. Det er et emne, der har optaget mig meget. Specielt efter jeg selv har fået et barn, hvilket jeg gjorde midt i den her albumindspilning. Der ligger det her perfekte uskyldsrene barn foran dig, som du vil gøre alt for skal lykkes og blive til noget godt i livet. Og så kommer man til at tænke på, at der så er nogen, der bare smadrer det her barn. Misbruger det og ødelægger dets muligheder. Hvad er det for nogle mekanismer, der gør, at nogen får den her trang?

Jeg fik lyst til at prøve at sætte mig i voldtægts-mandens sted. Finde ind til hans indre svigtede lille dreng, der ikke var skyld i at han blev til det, vi i det moderne samfund klassificerer, som et monster.

En passiv tilskuer til fællesskabet
ANDREAS:
Skolegården er på mange måder et fredløst område i livets arena. Der er de velstående, de svigtede, de misbrugte, de almindelige, nørderne, lederne. Børn i alle afskygninger. En stor del af vores barndom tvinges vi til at skulle navigere rundt i det her. Frikvarteret kan være en befrielse for nogen, mens det for andre er et sandt helvede. Ham de andre konstant er efter, eller hende der ikke må være med, og bliver holdt uden for. Det er vores roller i skolegården, som i høj grad definerer, hvem vi bliver til senere. For vores hovedperson i ’Schoolyard’, handler det om at være ham, der står udenfor cirklen, hvor det hele sker. Ham der aldrig rigtig er hverken inde eller ude. Bare en passiv tilskuer til fællesskabet. Han tænker tilbage på det hele, hvem han var, frustrationen, den her pige han altid gerne ville have, men aldrig fik. For svag, for dårligt rustet hjemmefra, til at tage springet og gå derover og gøre et indtryk på hende. Fyre som ham, der aldrig griber chancen, aldrig får skubbet og vennerne der vil hjælpe, men i stedet går med det hele selv i stedet, og udvikler en mere og mere introvert personlighed. Det er fyre som ham, der kan blive en tikkende bombe og ende med at voldtage en uskyldig en dag. Det er ikke ond vilje, men en naturlig konsekvens af dårlige forudsætninger for at få et godt liv. Og det er ikke den uskyldige pige han trænger op i, men billedet af hende piger fra skolegården, og ikke mindst sig selv, som han hævner sig på.

Spinkelt og skrøbeligt
HANSEN:
Det er et nummer, hvor jeg fra starten af havde en klar plads til Andreas’ vokal i baghovedet; Så der er meget langt imellem den dybe bund og de lyse synths. Alting enten flimrer rundt oppe i highpass-filteret eller rykker i bollerne, og så tænkte jeg at Andreas’ vokal ville ligge godt med masser af plads derimellem, hvorefter idioten vælger at synge falset på nummeret! Så nu står nummeret ekstra spinkelt og skrøbeligt med det langsomme beat som det rådne æble i Edens Have. Meget i forlængelse af teksten, selvom det aldrig var min hensigt med det lydbilledet.

ANDREAS:
Ofte så er min største udfordring ved at arbejde med de her føromtalte skitser, at få skabt et omkvæd. Ofte så er elektronisk musik ikke så centreret omkring den gode popsang og standardformen. I min verden skal en god sang stort set altid uundgåeligt også indeholde et godt omkvæd. I ’Schoolyard’ fik jeg det her tunge beat fra Hansen, som strakte sig over et par minutter med forskellige synth-roller ind over. Jeg syntes, det var mega fedt at det var så tungt og slaskende, men manglede lige det sidste løft. For at få lavet omkvædet helt skarpt, tilføjede jeg det nogle helt enkle synth-linjer, der understøttede omkvæds-melodien. Det er jeg ret stort fan af. Hvis melodien er skarp, må den gerne dubbes på den ene eller anden måde. Det var vores mix-man Mads Tønder, der tilføjede den ekstra, lidt kitschede synth-flyder ting i outroen. Selve lyden på den ligger lidt langt fra Hansens univers, og jeg var faktisk overrasket over, at vi endte med at beholde den, da Hansen jo ellers er ret striks med brugen af synths. Han er en sand ekspert på området.

Samtlige knapper skal drejes på
HANSEN:
Som udgangspunkt lader jeg ikke udstyret vælge lyd eller retning, men bruger hvad der skal til for at ramme den lyd, jeg har i hovedet. Jeg sætter mig ikke ved computeren, før jeg har et helt stykke – og helst et helt nummer – i hovedet. Men skal der snakkes udstyr, så gik jeg på et tidspunkt rent VST, og der er nu perioder, hvor jeg trækker vejret igennem Reaktor. Et helt igennem kreativt værktøj, der åbner op for, at man helt naturligt kan blande de forskellige inputs, som jeg arbejder med i en naturlig proces. Det som jeg føler kendetegner vores lydbillede, er nok, hvordan vi får ting som industrial, EBM og EDM flettet ind i et lettilgængeligt popunivers. Jeg foretrækker, at have drejet på samtlige knapper i hver eneste lyd og effekt, og er – som Andreas nævner – temmelig sart over for andres lyde. Jeg føler ofte – og jeg har ALTID ret – at andre har et ironisk forhold til lyden af 80’erne, og den ironi vil jeg ikke have ind i vores lyd. Kan man ikke være helhjertet, kan man lige så godt lade være.

Samarbejdet
HANSEN:
Det er ret kendetegnende for vores samarbejde, at det er blottet for hygge. Vi hænger ikke ud i øveren, ryger en fed, drømmer og spilder hinandens tid. Vi mødes for at lave musik, og kun når vi har en helt konkret opgave. Oftest for at omarrangere et nummer så det passer til en tekst eller for at indspille cue-vokal. På mange måder det modsatte af, hvad folk forbinder med et band, men det er vores måde at holde det friskt og målrettet.

Reaktioner
HANSEN:
Der er ingen tvivl om, at dette er det mest poppede, jeg nogensinde har været involveret i, men det falder også i fin forlængelse af min begejstring for alle former for synthpop igennem tiderne. Så jeg har nærmest mødt en “Endelig springer du ud og embracer den kærlighed“-reaktion. Folk har rykket på, at vi har taget det hele vejen og fået det produceret spitzen, med lækker video og det hele til.

ANDREAS:
Jeg har generelt fået meget blandede reaktioner på vores univers igennem tiden. Nogle folk synes, det er for underligt, mens andre digger og vil have mere. At det er for underligt, tager jeg som en kompliment, for hold nu kæft hvor er der også meget musik, der lyder kedeligt, og ensformigt.

Arbejdsprocessen
HANSEN:
Jeg laver musik alene hver eneste dag, og afhængigt af humør og så meget andet, ender det op i forskellige udtryk. Når jeg har et godt bud på en skitse, som kunne passe ind i Modern Boys-universet, sender jeg nummeret til Andreas. Nogle af de tracks tænder så for et eller andet i ham, og han kommer tilbage med en sang, som vi så får lirket ned i skitsen. Det kræver som regel lidt tå -og hæleklipning før de to ting mødes optimalt. men som udgangspunkt er de to dele lavet separat og uden den store indflydelse af den anden. Det betyder så også, at der er en bunke tracks, der ligger i vente-bunken, og sikkert en række tekster, der ikke har noget hjem.

Skriveblokader
ANDREAS:
Lige nu er vi lidt i et limbo. Vi har indspillet den her plade. Den har ligget længe inden vi besluttede os for, hvordan den skulle udgives. Nu gør vi det selv, så vi har fuld kontrol. Det er dejligt. Men jeg kan også mærke, at den er nødt til at komme ud, før vi kan lave ny musik og se fremad. Den skal ud og gøre et indtryk, og vi skal til at spille live i år. Alt sammen ting der kommer til at forme vores næste plade, som jeg glæder mig til at lave!

HANSEN:
Jeg er ved at skifte platform for min produktion, så lige nu er den kreative proces ikke nær så naturlig. Jeg havde kørt med det samme program (Muzys) i mange år, så der gik det stærkt med at komme fra idé til nummer. Lige nu er det lidt mere omstændeligt for mig, og tvinger mig til at lave noget andet end jeg plejer. Det tror jeg er meget sundt. Og pisse irriterende.

Videoen
ANDREAS:
For os var det drønhamrende vigtigt. Vi ville vente med offentliggøre noget som helst indtil vi havde en fed video, og nogle billeder at markedsføre os selv med. Musikken er meget visuel, som jeg hører den. Den skriger næsten på billeder, måske mest fordi at vi ikke forholder os så meget til genre-rytteri. Folk har ikke den der, “Nå det er et indie rock band jeg hører, eller en popgruppe eller whatever“. Nej det er mere sådan “Hvad fa’en er det her egentlig for en størrelse?“. Vi har været heldige at arbejde sammen med nogle rigtig dygtige mennesker i form at Yasser Yassin og Mikael Reidar, som har lavet hhv. foto og video, som elskede musikken og kunne mærke, hvad det var for nogle billeder, den kaldte på. I dag hvor alle udgiver konstant og hele tiden, tror jeg på, det har en høj relevans, at man bruger tid på at finde frem til et udtryk rent visuelt, før man udgiver for meget af sin musik.

Den første koncert er stadig til gode
HANSEN:
Jeg glæder mig godt nok til at høre nummeret live! Vi har ikke spillet en eneste koncert som Modern Boys, så det er et skridt, jeg glæder mig til, vi får finpudset.

Uventet første single
HANSEN:
Jeg er meget glad for ’Schoolyard’, men der var egentlig 3 andre numre, jeg mere havde forestillet mig som første single. Til gengæld var det den sang, der kaldte på noget hos Mikael Reidar, som helst ville lave video til den. Nu bagefter, er jeg rigtig glad for den beslutning, for hvis vi nu havde lagt ud med en af de mere festlige, havde det været sværere at gå ned i tempo på den efterfølgende single.

Fremtiden
ANDREAS:
Vi udgiver albummet ’Creatures on a Lonely Planet’ i foråret og smider en ny video ud med næste single. Mere kan vi vidst ikke sige ? Eller hvad Hansen?

HANSEN:
Et stort skridt af gangen: A) En video + single, B) Et album C) koncerter hvis nogen gider se os.

Vil du vide mere?
Tjek Modern Boys på Facebook
Lyt og køb på Bandcamp

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *