Magnolia Shoals – Western Whereabouts

I denne uge snakker vi med Magnolia Shoals om deres stemningsfulde, melankolske og eksistentialistiske nummer ‘Westerns Whereabouts’ fra det længe ventede debutalbum ‘Tenants’.


Eksistensberettigelse

Nummeret har sit følelsesmæssige udspring i kampen for eksistensberettigelse og værdighed. Spørgsmålet i sangen er vel, hvad der berettiger én til at påstå, at man virkelig er tilstede nu og her. Er ens tilstedeværelse sikret så længe man bare står op, tager tøj på og går ud på gaden, eller kræves der mere?

Titlens betydning
Titlen refererer til begrebet “tilstedeværelse”, og sætter dette begreb på spidsen. Vi synes at titlen på en gang kan sige meget og sige meget lidt, men vigtigst for os er det netop, at titlen ikke påstår at ægte tilstedeværelse er betinget af det ene eller det andet. Titlen understreger netop tvivlen om, hvad der virkelig bevirker, at man kan påstå, at man er til.

At ordet “western” indgår er alene af den grund at udgangspunktet for sangen er en tilstedeværelse i vesten, og ordet skal ikke forstås i nogen politisk sammenhæng eller lignende.

Positive reaktioner
Vi har overordnet set fået rigtig gode reaktioner på nummeret. Mange siger, at de glæder sig til albummet. Det sætter vi stor pris på, da det for os er vigtigt, at man også hører ‘Western Whereabouts‘ i kontekst med resten af pladen.

‘Western Whereabouts’ brudt ned
De ”forstyrrende” elementer spiller en stor rolle i nummeret. E-bow på akustisk guitar og forvrænget guitar og klaver, som køres baglæns. Måden de går ind og blander sig i musikken på stikker til det solide fundament, som ellers er gennemgående i nummeret..

Det dramatiske stryger-tema efter første omkvæd står også højt på listen over, hvad der karakteriserer dette nummer. Tonen som violinen kommer ind på bryder op med den tone, der ellers tidligere i nummeret har fået lov at ligge relativt uforstyrret hen. Det er også herfra, at de forstyrrende elementer spiller en større rolle. ”Truslen” mod det solide beat intensiveres altså i løbet af nummeret.

Indimellem ligger omkvædende, med et lydlandskab, der på trods af ”baggrundsknitren” fra diverse akustiske instrumenter, ligger relativt øde hen. Her bliver vokalerne efterladt af det tunge, men sikkert fremskridende beat. I de nu ensomme musikalske omgivelser lyder linjen: ”I’ve got my head in the opposite room”.

Arbejder ud fra en følelese
I denne sammenhæng kom sang og titel/tema samtidigt. Vi plejer ofte at have en titel eller en følelse at arbejde ud fra, som dermed predefinerer stemningen i sangen. Den helt færdige tekst kom først til sidst, men i og med at titlen og temaet fandtes fra start, havde vi en del sætninger og ord, som indgik temmelig hurtigt. Vi har talt om produktionen hele vejen igennem processen, og har fra starten tænkt den ind i hele albumkonstellationen.

Arbejdsprocessen
Arbejdsprocessen hos os har altid handlet meget om at arbejde som band eller gruppe. Vi har egentlig ikke betragtet dette som et bevidst valg, da dette altid har været den måde vi fungerer på både socialt og musikalsk. Det centrale for os er sangen eller teksten, og vi forsøger alle at være en brik i at denne kommunikeres på den rigtige måde.

Skriveblokader
Dem må vi indrømme at være godt bekendt med, ja. For os har det kun få gange været nemt at skrive et nummer, og vi er meget langsomme i denne proces. Vi ser dog dette som vores arbejdsproces frem for en fejl eller mangel på evne. Vores erfaring er at skriveblokaderne har været en pestilens, men i sidste ende, har det ofte bevirket, at vi er blevet meget bevidste om de ting, vi sidder med, og har haft tid til at blive fuldstændig bekendt med, hvad vi sidder med i hænderne.

Videoen
Med videoen kan man sige, at temaet både konkretiseres og bredes ud. Videoen anslår faktisk ligeså meget albummets tema, ‘Tenants‘, som nummerets. ”Tenants”-følelsen – som vi har døbt den – er allestedsnærværende, og handler i bund og grund om at føle, at man ikke selv er den, der bestemmer over tilværelsen. Man er nærmere en statist i tilværelsen, når det kommer til at bestemme de store eksistentielle ting, og derfor følte vi at ordet ‘Tenants‘ (lejer) passede som titel og tema. Det er i høj grad den følelse og de omstændigheder tenants-begrebet efterlader sig, der udspiller sig i videoen.

Videoen giver os med andre ord mulighed for at koble ‘Western Whereabouts‘ med ‘Tenants‘.

Så er der selvfølgelig alt det visuelle. En rolig video tilfører nummeret noget eftertænksomhed. De tre vidt forskellige personer tilfører nogle nuancer til temaet.

Indspillet over alt i København
Nummeret er jo blevet til på mange forskellige steder, idet vi selv har indspillet hele pladen. Vi startede dermed med trommer og bas i Sverige, og har siden optaget de øvrige elementer rundt omkring i København. Denne proces indebar et halv års drønen rundt i en rusten Mitsubishi Gallant med optageudstyr bagi for at indspille alle de forskellige elementer rundt omkring i byen på de mærkeligste tidspunkter.

Albumtrack
Det har hele tiden været vigtigt for os, at nummeret skulle indgå i en albumsammenhæng. ‘Western Whereabouts‘ er dermed også skrevet i denne kontekst, og med vores debutplade og dennes titel og tema, ‘Tenants‘ i baghovedet igennem hele processen.

Fremtiden
Fremtiden bringer først og fremmest udgivelsen af vores debutalbum, ‘Tenants‘. Derefter glæder vi os enormt meget til at komme ud og spille pladen live, da live-delen naturligvis er en stor del af os.

Vil du vide mere?
Tjek Magnolia Shoals på Facebook
Køb albummet ‘Tenants’ på iTunes

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *