Kogekunst – Since the First Time I Saw You

Kogekunst er en duo fra Aalborg, der spiller dronet støjrock. Musik balancerende på grænsen mellem melodiske sange og kaotiske opløsninger af støj. I denne uge snakker vi med de to bagmænd Simon Mariegaard og Oskar Sørensen om et af numrene fra deres debut EP.


En eksplosion af lyd – igen og igen

Oskar: Jeg havde gået rundt med guitarriffet i hovedet længe, inden vi prøvede at spille det. Det kom til mig på en cykeltur ud til Simons kolonihavehus, som han boede i og hvor vi øvede dengang. Grundtanken var temposkiftet fra riffet til de mere flydende passager med et fast trommebeat. Akkordskiftet for enden af hvert vers blev tilføjet, og vi havde egentlig nummeret færdigt formmæssigt.

Vi blev fanget af ideen om at lade nummeret komme godt ned dynamisk igennem flere passager, så vi kunne få større kontrast og skabe en eksplosion af lyd igen og igen. Egentlig var den tænkt som en banal kærlighedssang, men i denne periode blev det gjort klart at kærligheden kun står så klart som den gør i kunst i netop kunstens verden. Nummeret balancerer på et punkt mellem ønsket om at denne slags kærlighed findes i virkeligheden og visheden om, at den ikke gør.

Reaktioner
Simon: Vores lyttere har taget pænt imod det, og virker til at lægge mest vægt på den aggressive og larmende side af vores musik. Det er ofte det nummer folk fremhæver som havende et specielt voldsomt udtryk, hvilket vi også har forsøgt at give det både live og på indspilningen.

Kontaktmikrofoner fra en noisekunstner
Simon: Vi er blevet rigtig glade for især lilletrommens lyd. Vi anskaffede os nogle kontaktmikrofoner lavet af noisekunstneren Crank Sturgoen. Vi fandt hurtigt ud af, at de kunne lave en nærmest maskingeværsagtig lyd, når man smider dem på en lilletromme og kører gennem en guitarforstærker. Vi syntes, det klædte nummerets fremadstormende rytmesektion og tænkte, at den lilletromme skulle have noget maskingevær. Desuden er der orgelbassen med volumepedalen, som er den samme hele vejen igennem, og giver en insisterende effekt. Den bliver spillet af et bræt med to forhøjninger, fordi vi kun har fire hænder.

Nummeret brudt ned
Oskar: Riffet er meget simpelt og giver med dets temposkift et afbræk fra de mellemliggende stykker, hvor trommerne kører derudaf og lydbilledet er bredere. I enden af hvert vers, to riff og to mellemstykker, kommer et akkordskifte, hvor vi forsøger at smide sangen så meget på jorden, som vi kan, uden at den dør fra os. Efter to vers kommer et fuldstændigt break, og derefter spiller vi begge på lilletrommen og det bliver aggressivt. Til sidst får den fuld hammer over et gentaget første vers.

Skramlet æstetisk udtryk
Simon: Vi kan godt lide at bruge gamle lavprisprodukter indenfor musikinstrumenter, så vi får en rigtig skramlet lyd. Herudover er guitarerne i det meste af vores musik stemt i åbne toklange, så vi har mange af de samme toner, hvilket giver en tyk lyd med dronet fornemmelse.

Arbejdsprocessen
Simon: Nogle gange præsenterer vi hver især nye ideer for hinanden, som vi gør færdige sammen, mens vi andre gange sammen bygger noget op helt fra bunden. Det er faktisk noget vi har snakket en del om, for vi vil egentlig helst bare bygge det hele op sammen lige fra starten.

Improviserede tekster
Oskar: Her blev teksten skabt samtidig med den første indspilning af nummeret, og vi har ofte improviseret tekster indtil vi har fundet på noget godt. Denne her sad nærmest i skabet fra start af med et par undtagelser.

Skriveblokader
Oskar: Vi forsøger at lade det komme ad sig selv, og der er selvfølgelig tider, hvor er vi mere kreative end andre. Det er umuligt at forcere noget, som ikke bliver fortænkt, synes vi, så det handler om tålmodighed og selvtilliden til at lade noget spontant komme ud.

Video
Simon: Det er ikke direkte vigtigt for os at have noget visuelt til vores musik, men, vi synes, det er fedt at give så fyldigt et udtryk som muligt. Det er fedt at lege med så mange udtryk som muligt, så hvorfor ikke smide vores musik sammen med noget visuelt? Vi kommer helt sikkert til at lave flere musikvideoer i fremtiden.

Højlydt lilletrommeindspilning
Oskar: Vores kammerat Andreas var ved at få blæst hovedet af, fordi han holdt kontaktmikrofonen fast på lilletrommen, da vi indspillede nummeret. Han stod fanget mellem en lilletromme og en twin-reverb, der var skruet helt op.

One-take version af nummeret
Simon: Det første stykke tid vi skrev sange i pop/rock-form, blev de skrevet og indspillet i samme proces. Vi havde brugt lang tid på at jamme lange dronesessions uden at have nogle faktiske sange, så da jeg købte et lydkort og fik opsat et hjemmestudie, fik vi lyst til at skrive den ene sang efter den anden. Vi spillede ikke numrene mere end den ene gang, som det tog at optage dem. Alt dette var før vi spillede for et publikum. Så da vi besluttede os at spille for publikum, havde vi ikke noget rigtigt repertoire. Vi måtte simpelthen genoplive numrene, som vi synes de var gode nu. Derfor findes der en tidligere version af ‘Since the First Time I Saw You‘, som er indspillet i mit gamle kolonihavehus, og som er opbygget anderledes end versionen fra vores EP.

Lyt til den gamle version af ‘Since The First Time I Saw You‘ her:


Fremtiden
Simon: Vi er taget til Peru for at opleve noget natur, kultur og samle inspiration til fremtiden. Når turen så slutter til sommer, regner vi med at spille en masse koncerter og intensivere vores arbejde med musikken. Vi indspiller nok et fuldt album, relativt kort tid efter vi er kommet hjem, kunne jeg forestille mig. Isolerer os et sted, hvor vi kan få mulighed for at indspille på egen hånd og så give den fuld gas på kogefronten.

Vil du vide mere om Kogekunst? Tjek på FacebookLyt til musikken på Soundcloud
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *