Small Time Giants – Heart Beats A Broken Heart

I denne uge præsenterer vi det grønlandske band Small Time Giants, der fortæller om timer lange jamsessions, crowdfunding og hvordan nummerets oprindelige titel ‘<3 > </3’ blev til ‘Heart Beats A Broken Heart’. 


Inspireret af Among Relatives

Inspirationen til sangen blev født en aften i februar 2011, hvor vi i Aarhus var support for det danske band Among Relatives. De spillede et nummer et par gange til lydprøven. I det øjeblik var jeg sikker på, at de havde skrevet den bedste sang i verdenshistorien. I ren ekstase skrev jeg en masse ord i min notesblok. Notater som efter 2-3 år blev til det her nummer. Det endte med at blive en helt anden sang end Among Relatives – My Heart.

Emoticons-titel
<3 > </3 hænger på vores album, Stethoscope, sammen med nummeret CPR, der som bekendt betyder hjertemassage på engelsk. De to sange symboliserer tilsammen en reinkarnation. Den starter i samme akkord som vores seneste udgivelse sluttede med; som var en sang om at tage sit eget liv. Titlen på nummeret udtales som Heart beats a broken heart , som vi har valgt at skrive med emoticons, fordi vi tror på, at man lytter med andre ører, når en sang har en alternativ titel. Sangen handler om kampen mod egne følelser. Det som dit hjerte føler, er ikke altid det samme som resten af dig føler.

Overvældende og rørende
Vi var vildt spændte på, hvordan nummeret ville blive modtaget. Vi havde fået albummet finansieret gennem crowdfunding og havde oveni fået et par hundrede forudbestillinger. Det var vel at mærke til trods for, at vi overhovedet ikke havde delt eller vendt sangene med nogen, så vores publikum havde bare bestilt albummet, i blind tro på, at det var godt nok. I processen kan man godt blive ramt af tvivl og krise. Er det vi har lavet overhovedet noget værd? Det ved man først, når man har sluppet musikken løs. Vi smed sangen på Soundcloud og kort efter en musikvideo på YouTube. Der var overvældende og rørende at få så mange positive tilkendegivelser. Det var den helt rigtige forsmag på det album, der var i vente.

Nummerets markante elementer
Bastemaet er det, som kendetegner nummeret. Inspirationen til temaet er en blanding af melodierne fra M.A.D.R.A.S – Woodoorave og Death Cab For Cutie – Summer Skin. Bassen kører som en call’n’response med vokalen. Den giver sangen tempo og er den lyse kontrast til de markante trommer og guitar powerakkorderne.

Det er også værd at fremhæve at hver akkordrundgang i versene slutter med taktarten 5/4. Vi har gjort meget ud af, at det ikke skulle være et forstyrrende element i sangen, og det synes vi er lykkedes ret godt. Mange bliver overrasket over at opdage det efter et par gennemlytninger.

Dekonstruktion af nummeret
Sangens arrangement er ret klassisk opbygget med intro-vers-omkvæd-vers-omkvæd-bro-omkvæd. Dog har vi et dogme om at stykkerne aldrig må være 100% identiske. Det ville være for nemt. Nummeret er dynamisk fra start til slut, hvilket er ret atypisk for vores normale udtryk.

Sangen starter med hjerteslag og en zoom-effekt, som sætter tempo og dynamik. Herefter bliver man introduceret for bastemaet og de særlige trommer, som er de bærende musikalske elementer i sangen. I verset er der en call’n’response mellem vokalen og bassen. Omkvædet er 4/4 tysker-stortromme, bækkener, powerakkorder, guitartema og masser af kor med sangens budskab om at give mere plads til andet end hjerte.

2. vers bliver der bygget mere på, hvor guitaren skiftevis spiller powerakkorder og fingerspil. Det skaber en dynamisk kontrast og understøtter tekstens følsomhed og desperation. 2. omkvæd bliver en tand mere storladent end det forrige, hvor der bliver tilføjet snare og tam’er. I broen bliver tempoet trukket ud af sangen, hvor kun guitartemaet og en distorted vokal synger omkvædet. Det skaber en yderligere kontrast til det sidste omkvæd, hvor guitartemaet kommer helt op i de højere toner og sangen får lov at slutte med vokalen helt alene.

Kontraster og historiske samples
Grønland har en ret kontrastfyldt kultur, som af sind og miljø er fanget mellem naturen og byen. Den kontrast synes vi, at man kan høre i vores musik. Vi leger med en blanding af stilhed, larm, det analoge og det digitale, og så gør vi det storladent med masser af kor, rumklang og delay. Det er dét musik er for os.

Vi har også en kærlighed for historiske samples, det er lige fra politiske taler til en morse fra det synkende M/S Hans Hedtoft. Et sample kan sætte en scene eller forklare et budskab, og nogle gange mere tydeligt end hvad ord kan.

Arbejdsprocessen
Vi skriver al vores musik i fællesskab i vores øvelokale på Refshaleøen. Der er rigtig lang vej til et færdigt nummer, når man er fire mand om at skrive musik. Men det øjeblik, hvor vi alle kan mærke, at vi har ramt noget godt, det er den største følelse. Vi spiller relativt mange koncerter, så vi plejer at teste det nye materiale overfor et publikum som vi ikke har spillet for før. Først når vi står overfor et publikum, så kan det gå op for os, at et nummer enten er total ved siden af eller så spot on som det kan blive. Der er noget smukt over, at vi ikke ved hvad en sang kan blive til. Vi jagter altid den drøm om at den nyeste sang, kan komme til at betyde helt vildt meget for mange mennesker, så folk tænker, det der grønlandske band, de er fucking gode. Vejen dertil er altid én lang darling-massakre.

Fra jamoptagelser til et færdigt nummer
Vi starter som regel pocket-recorderen og bare jammer derudaf uden filter, der er intet publikum og vi siger ikke til hinanden, at det er noget lort – vi jammer jo bare. Når vi finder et fedt musikstykke blandt de mange timers jamoptagelser, så arbejder vi intensivt med at forme stykkerne sammen til et nummer. Vi har oftest på forhånd en række temaer og budskaber, som vi synes, er værd at skrive en sang om. Det er en ret masochistisk proces at skrive musik sammen. Det tager lang tid og kræver at alle er tilstede til at tage kampene om detaljerne med hinanden. Vi har med tiden lært, at når man er i et band og laver sin musik i fællesskab, så har man hver især et ansvar for at gøre sig medgørlig. Det er ikke sjovt at være fire mand i et lille areal, når der er dårlig stemning.

Når en musikalsk skriveblokade opstår, så tager vi som regel ud og køber en ny guitarpedal. Så bliver nysgerrigheden efter at lære det nye gear at kende til nye toner, der smitter af på hele bandet. I den lyriske del så handler det om at udsætte sig selv for følelser; se film, læse en bog, tage til en begravelse, rejse til et krigshærget land eller se den grønlandske tv-avis. Det er følelser, der bliver bearbejdet, som bliver til lyrikken i vores musik.

Tre versioner af sangen
Vi nåede faktisk at lave tre versioner af sangen inden vi indspillede den i studiet. Oprindeligt så var det et noget mere fucked up arrangement, hvor der ikke var noget omkvæd og nummeret faktisk var tre forskellige stykker. Efter et par diskussioner blev vi enige om, at det var synd, at det fede bastema kun var med i det første minut af sangen. Så vi ville lave en hel sang ud af den bas. Det endte med at vi delte sangen op i tre bider, da de andre stykker også var superfede. Det resulterede i, at det blev til tre selvstændige numre på pladen. De to andre sange er Eyes/Hands/Mouth og All Hope Abandon. Der er faktisk et guitartema, som går igen på alle tre numre, som er beviset på at de engang hang sammen.

En anden lidt sjov historie er, at titlen, <3 > </3, har bidt os så meget i røven. Vi blev ringet op af en radio, der ikke ville spille den før de vidste, hvordan de skulle præsentere titlen. Koda ville ikke lade os indberette sangen som et værk, da en sangtitel skal være skrevet med alfabetiske bogstaver. Soundcloud og YouTube kunne ikke uploade sangen med den originale titel, da emoticons-kombinationen åbenbart driller html-sites. Vi har derfor måtte relancere sangen i de platforme med en ny titel; Heart Beats A Broken Heart.

Fremtiden
På den korte bane, så skal vi ud og spille en masse live og præsentere albummet for nye hjerter. Der er en kort Danmarksturne i støbeskeen, et par koncerter i Grønland, Tyskland, Holland og de baltiske lande. På den lidt længere bane, så har vi tænkt os at blive ved med det, vi laver. Vi ved godt selv, at vi er gode. Vi har noget at komme med. Vi vil bare ud og spille for så mange som muligt. Vi gider ikke stå i et snusket værtshus og spille foran to ludere og en lommetyv. Der har vi efterhånden stået et par gange. Vi vil gerne lade det vokse. Det er vores motivation.

Vil du vide mere om Small Time Giants? Besøg hjemmesideTjek på Facebook
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *