Tako Lako – Remedy

Vi har i denne uge taget en snak med Søren Stensby fra Tako Lako, violinist i bandet, om nummeret ‘Remedy’. Læs med og bliv klogere på nummeret og lyden af “det nye Tako Lako”.


I starten var det for langt ude
Remedy’ er faktisk et af vores ældste numre. Melodien er skrevet helt tilbage i 2008, og det har været et nummer vi spillet i et utal af forskellige versioner. Da vi som helt ungt gymnasieband vandt Emergenza-konkurrencen i 2008, fik vi en uge i et studie som præmie. Der indspillede vi en hiphop-version af ‘Remedy’ – eller ‘Killing a Star’, som det hed dengang – hvor Ognjen rappede med serbisk accent om, hvordan han tonsede rundt i en bil og kørte kendte skuespillere, som Audrey Hepburn og Jean Claude Van Damme, ned. Vi endte dog med aldrig at udgive det, da det simpelthen var for langt ude.

Det er efterfølgende blevet skrevet om mange gange og den nuværende version har vi i lang tid brugt som afslutningsnummer til vores live-koncerter, fordi sax/violin-temaet er så vildt, at det altid ender med at folk går amok og crowdsurfer.

Vi synes nu, at vi endelig har fået lavet en version, som vi er stolte af, og derfor besluttede vi, at det nu var på tide at få lavet en indspillet version og få det med på vores nye album ‘Pulse Riddle’, som det eneste gamle nummer.

Som var det Omar Souleyman
Reaktionerne, som vi har modtaget fra fans og medier, har været at ‘Remedy’ uden tvivl et af de mest ekstreme numre, vi har udgivet. Den reaktion, jeg selv er mest stolt over er en fan, der begejstret sagde, at det mindede ham om, da han hørte Omar Souleyman på Apollo-scenen på Roskilde i sommer. Jeg så selv den koncert, hvilket var fuldstændig vanvittigt – alle numre var dødsens hurtige, man fik blæst de skærende arabiske melodier ud i hovedet ovenpå en mur af bas og stortrommer. Den sammenligning kan vi rigtigt godt lide.

10 saxofoner ovenpå hinanden
Vores tanke, da vi producerede nummeret var, at det skulle være vildt, ekstremt og distorted. Jeg vil gerne fremhæve det solo-stykke, der begynder ca. to minutter inde i nummeret – det synes jeg viser essensen af, hvad vi vil med nummeret. På dette stykke har vores tidligere saxofonist Malene Brask Olsen indspillet 10 saxofonsoloer oven i hinanden, hvor hun går amok med forskellige arabiske skalaer. Disse er EQ’et og distorted til ukendelighed, så de til sammen danner en mur af arabiske melodistumper. Nedenunder ligger et percussion-groove, som vi har optaget og efterfølgende kørt igennem en distortion guitarpedal, for at få det til at lyde så smadret som muligt. Den ekstreme lydmur varer præcis 16 sekunder, hvorefter nummeret breaker helt ned til en enlig distorted harmonika.

Jeg synes, at det sted i høj grad repræsenterer ‘Remedy’s energi, fordi det indeholder en ekstrem kompromisløshed, hvor vi er gået hele vejen med de ideer, der er opstået i studiet, samtidig med, at det viser de store dynamiske forskelle som er nummeret er bygget op omkring.

Fuld fart frem
Nummeret starter med en insisterende perkussiv intro, som er lavet med en violin, der bliver tævet med en pind. Det får karakter af et tikkende ur, der tæller ned til at nummeret (og albummet, da det er det første nummer) skal eksplodere.

Det eksploderer direkte på klimaks med hooktemaet, der er en energibombe med fuld tryk på. Melodien er spillet af saxofoner og violiner og er skrevet over den arabiske skala hijaz. Den tonser afsted over et hurtigt dancehall-beat.

Efter temaet breaker nummeret ned i verset, der har en mere tilbagelænet dancehall-vibe. Ognjen synger i en hip-hop agtig stemning, hurtigt og messende, og sammen med den distortede harmonika skaber det fremdriften i verset. Verset ender igen i en eksplosion med hook-temaet.

Andet vers breaker endnu længere ned, og der etableres nærmest en tribal-vibe med den pulserende gulvtam. Det gør at tredje hooke eksploderer endnu mere end de forrige.

Det massive saxofon solosted, har jeg allerede beskrevet ovenfor – 10 saxofonsoloer samtidig ovenpå et distorted percussion groove. Et ekstremt og kompromisløst sted i sangen.

Herefter følger et langt opbygningsstykke, der starter med en ensom harmonika og får flere og flere roller på. Vokalen kommer ind til sidst og er med til at bygge op til sidste tema, der nu har fået et ekstra gear ved at det distortede percussiongroove fra soloen nu ligger under.

Nummeret falder til sidst fra hinanden i endnu et smadret percussiongroove, der forsvinder ind i et hav af rumklang og som langsomt tones ud til ingenting.

Som sagt er ‘Remedy’ et nummer, der har været igennem mange forskellige versioner gennem tiden, med mange forskellige vokalmelodier og tekster, så det er produktionen, der er kommet forud for teksten. Sådan er det næsten altid med vores numre – vi skriver alle melodier, akkorder og laver et arrangement, og så til sidst bliver teksten skrevet. Når det så er sagt, har det lyriske stor betydning i Tako Lako’s univers – det er vores forsanger Ognjen, der skriver teksterne, og de behandler ofte seriøse emner om identitet, generationer og krig.

Eksperimenterer og komponerer i studiet
Vores arbejdsproces når vi skriver numre er meget forskellige. I de fleste tilfælde er det én eller to af os, der laver nogle skitser til numre. Det kan være en melodi, en akkordsammensætning, et groove eller en basgang, som er mere eller mindre færdig. Derefter arbejder vi i fællesskab i studiet med at lave præ-produktioner af numrene, hvor vi eksperimenterer med forskellige retninger, indtil vi rammer en retning, vi alle sammen kan lide. Nogle gange er det kun to af os, der laver et helt nummer, nogle gange er det én nogle gange os alle tre – det er meget forskelligt. Men en stor del af kompositionsarbejdet foregår altså i studiet.

Tako Lako har faktisk haft mange forskellige medlemmer gennem tiden, hvor flere af dem er gået videre til andre bands. Så faktisk har både Mark Falgren (Love Stick) fra Lukas Graham og Kristian Paulsen fra Ice Cream Cathedral været med til at skrive nummeret, da de var med da Tako Lako startede.

Det nye Tako Lako
Det er faktisk aldrig noget, vi er stødt på. Tako Lako består af musikere med utroligt mange idéer, så egentlige blokader har vi ikke ramt. Det der kommer tættest på, er, når vi ikke kan blive enige om et nummers retning, da vi alle sammen har meget stærke holdninger omkring, hvordan vi gerne vil have det til at lyde. Især denne plade har krævet, at vi brugte tid på at diskutere, hvad vi skulle rent udtryksmæssigt med Tako Lako. Efter nogle udskiftninger i bandet i november sidste år, havde vi endnu ikke fundet ind til kernen af, hvordan det nye Tako Lako skulle lyde, da vi gik i gang med pladen. Men det har været en sund og inspirerende proces at få snakket bandets udtryk igennem og finde et nyt fælles udtryk. Jeg synes, at den lyd vi er kommet frem til på vores nye plade, er virkelig spændende og meget anderledes end noget, vi har lavet før.

Foråret og fremtiden
Vores ny album ‘Pulse Riddle’ er udkom 1. oktober sidste år. Her til foråret har vi planer om at arbejde på en ny udgivelse, men det vil vi helst ikke afsløre for meget om endnu. Vi har de sidste par år spillet meget i England, og har haft rigtig god succes derovre. Det har ført til, at vi er begyndt at få en del forespørgsler fra festivaler i mange andre europæiske lande. Derfor vil vi de næste par år have et langt større fokus på at spille i udlandet.

Tako Lako har altid været kendt som primært et live-band, men vi er blevet mere og mere optaget af at arbejde i studie, så den næste tid kommer vi til at prioritere mere energi i at arbejde med indspilninger. Vi elsker at spille koncerter, men det er også en helt speciel følelse at udgive et værk, der kommer til at stå for evig tid.

Foto: Alvaro Tapia Hidalgo

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *