Katinka – Asker Du Her

Katinka skriver skæv og eksperimenterende popmusik. Vi har i denne uge taget en snak med Katinka og producer Simon Ask om nummeret ‘Asker Du Her’. Bliv blandt andet klogere på hvordan man skaber et nummer ved at slå på de ting, du har omkring dig.

Askerester
Katinka
: Sangen handler i bund og grund om, at være så fascineret af en person, at man er ligeglad hvad de efterlader, så længe de bare efterlader noget. Også selv om det noget kun er nogle askerester.

Man kan godt være helt overvældet af en person, som i virkeligheden slet ikke er særlig behagelig imod sig selv eller andre.

Sangen handler også om, hvordan mennesker behandler deres krop og sind, og at det kan være hårdt at være vidne til, at mennesker finder deres følelser på bunden af en flaske og i den femte pakke cigaretter.

Slår på noget i lejligheden
Simon: Produktionen af nummeret er kendetegnet ved, at alle lyde er fremkommet ved at slå på noget i min lejlighed. Stortrommen er mit skab, der bliver lukket, stuens standerlampe fungerer som en slags hi hat, kassen til min sangmikrofon er sammen med en lille skrue inden i den blevet til perqussion og der bliver slået på mine sofapuder.

Nummeret er nemlig indspillet i min stues hjemmestudie. De begrænsninger det giver, blandt andet i form af, at det er umuligt at optage trommer her, gør samtidig, at man bliver mere kreativ da de umiddelbare og lette veje bliver skåret fra. I sidste ende synes jeg egentlig, at der kommer et mere interessant resultat ud af det.  

I nummeret er også brugt min meget lille (på størrelse med et bånd) analoge synth ”Monotron”, der ligger og laver nogle sjove lyde undervejs.

Derudover ligger der to x bas i nummeret. Den har en meget vigtigt rolle i nummeret og fungerer både som akkordinstrument og decideret bas. Der ligger desuden fem el-guitarer i nummeret, der med tremolopicking tager hver sin tone til de respektive akkorder.

Det er et lidt mere aggressivt nummer end mange af de andre numre – og det fungerer godt live med et lille afbræk fra det stille.

Tematisk arrangement
Katinka
: Sangen beskriver meget et had-/kærlighedsforhold og min erfaring er, at der både er meget had og kærlighed, når mennesker forelsker sig i hinanden. Derfor er der også en kontrast mellem vers og omkvæd i ”Asker du her”, hvor verset er bebrejdende og ret aggressivt, og omkvædet er lidt mere følsomt og sårbart.

Simon: Desuden går verset i 4/4, mens omkvædet går i 3/4. Versene går harmonisk i E, mens omkvædene modulerer til F. Der sker altså både et harmonisk og taktmæssigt skifte i overgangen til omkvæd.

Først tekst ukulele, så melodi og produktion
Katinka
: Jeg startede med at skrive tekst og melodi hjemme hos mig selv, og så gik der et par måneder før Simon fik lov til at høre det.

Simon: Det er sådan vi plejer at gøre – Katinka skriver tekst og melodi derhjemme på sin ukulele og jeg laver en produktion og et lydbillede, der passer til.

Fundet hinanden i processen
Katinka
: Efter jeg har skrevet et nummer, giver jeg det til Simon, vasker mine hænder og lægger mig på sofaen i hans stue. Derefter har vi normalt en virkelig dejlig dysfunktionel arbejdsproces, hvor jeg råber ret meget nej, indtil vi bliver enige om en vej at gå. Denne gang gik det dog lidt nemmere, da vi hurtigt var enige om hvilken vej nummeret skulle. Simon er den, der finder alle de spændende og anderledes lyde, der gør at ’Asker du her’ har et interessant lydbillede.

Simon: Arbejdsprocessen skilte sig lidt ud fra de tre andre numre på ep’en ‘I røntgen’. De tre andre numre blev produktionerne hovedsageligt til mens Katinka var til stede. Til ‘Asker Du Her’ indspillede Katinka sin sang over noget guitar – og så lod vi den ligge henover sommeren 2013. I efteråret var jeg til en koncert med Nick Cave i Falkoner Salen, og da jeg stod op næste formiddag med tømmermænd, fik jeg med inspiration fra koncerten lyst til at arbejde på nummeret. Næste gang Katinka kom forbi lå der en næsten færdig produktion – og det gjorde mig ret nervøs. Selv var jeg nemlig meget tilfreds med produktionen, men var bange for om Katinka ville kunne lide det, nu da hun ikke havde været med inde over processen. Det kunne hun dog heldigvis!

‘Asker Du Her’ var det sidste af numrene vi lavede på ‘I røntgen’, og vi synes på en eller anden måde, at det er der, vi for alvor er her vi har fundet ud af hinanden musikalske præferencer – kendetegnet ved, at jeg kunne lave hele beatet uden at Katinka var til stede, da jeg nu havde en idé om hvilken retning Katinka ville syntes om at gå med nummeret.   

Én stor blokering
Katinka
: Jeg har altid virkelig meget skriveblokering, lige før jeg skriver en sang. Det er som, at alle ordene sidder på tværs og gør alting meget forvirrende. Men når at jeg så endelig får skrevet den sang, er det som, at alting kommer op på den rigtige hylde, og alt den indre tumult og tinnitus forsvinder i et stykke tid. Man kan sige, at jeg skriver sange på en kæmpe skriveblokering.

Sjov historie?
Simon: Det at nummeret skifter til 3/4 i omkvædet lå ikke oprindeligt i nummeret, men noget, der kunne markeres med en ændring i beatet efterfølgende.

Katinka: Hold da helt op, Simon, det er godt nok en sjov historie. 

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *