I denne uge bringer vi dig Dorthe Gerlach, der er bedst kendt som frontfigur i det alternative americana-band Hush. PÃ¥ egen fod har hun nu udgivet ‘Natlys’, der er første single fra et kommende album og her kan du læse mere om tilblivelsen af nummeret.
Første linje
De fleste af de sange jeg skriver starter faktisk med at første linje i første vers kommer til mig, med både ord og melodi. Oftest rummer den linje sangens overordnede tema, og jeg har en ret klar fornemmelse af hvor jeg vil hen med sangen, selvom jeg tit kun har den ene linje. Derfra arbejder jeg ret kronologisk, det er mit flow, både melodisk og tekstligt, at jeg hele tiden mærker hvad sangen har brug for i næste linje.
Det samme var tilfældet med ‘Natlys’. I en periode hvor jeg egentlig syntes at dagene var ret hÃ¥rde at deale med, oplevede jeg en sen nattetime en overvældende følelse af, ja hvad faen’ skal man sige… lykke nærmest, en sanselighed overfor verden, som jeg mÃ¥ske netop var modtagelig for fordi jeg var lidt hudløs… og lidt fuld, hæhæ.
Første linje landede hos mig et par dage efter, og jeg vidste med det samme, at det var det øjeblik jeg ville indfange.
Springer ud til natten
For mig rummer titlen, ‘Natlys’, flere referencer. Både dét at finde håb og livslyst i en svær tid, men også selve nattens magi i forhold til dagen. At vi på en eller anden måde bedre kan se og mærke os selv som vi virkelig er når vi ikke skal forholde os til dagens krav og mange roller. Derudover kan jeg godt lide den mere skjulte reference til blomsten natlys, som er lukket om dagen og først springer ud ved solnedgang.
Ret klassisk form
Nummeret er bygget op af et Ã¥bent og æterisk vers med masser af spacing mellem akkorderne, sat op mod et mørkt og tungt omkvæd med nogle ret heftige beats. Herefter videre over i et post chorus eller en slags sunget temastykke. Der endt med at være en del af det pÃ¥ albummet – melodilinjer som jeg har sunget med henblik pÃ¥ at det skulle spilles af et instrument, men sÃ¥ har vi syntes at det var fedt, at det var vokal. SÃ¥ er der et C-stykke, som tager feelingen et andet sted hen inden sidste omkvæd og outro med fuld roulade. SÃ¥ altsÃ¥ grundlæggende en ret klassisk form.
Rent produktionsmæssigt var Natlys det nummer, der blev guideline for lyden på albummet, men vejen dertil var lang! Sangen er skrevet som en tyst langsom pianoballade, og den første indspilning var ret straight up med pågående stramme double time trommer, 1/8 dels bas fra starten og elguitar spillende temaerne, lidt ‘The National’-agtigt.
Vi syntes ikke vi ramte helt plet med udtrykket, så Michael Hartmann (min producer) fyrede alle de spillede instrumenter igen og beholdt kun den oprindelige 1/16 dels keyboardfigur som er i 2. vers og begyndte forfra med udgangspunkt i hvordan sangen var født. Spacede Rhodes akkorder med underliggende keyboard pads og masser af vibe. I omkvædet programmerede han det tunge beat i stedet og lavede en synth bas i stedet for den spillede bas.
Korstykkerne endte også med at blive en væsentlig del af nummeret og temaet efter omkvædet fandt Michael på som et supplement til koridéen.
Rart at der bliver taget stilling
Vi vidste godt at sangen ville få reaktioner, da den er markant anderledes lydende end de ting jeg tidligere har udgivet i Hush, som er mere håndspillet og akustisk. Det var også det jeg gerne ville med den her plade. Slippe alle dogmer og give mig selv fri til at lege med musikken og tillade mig at gøre lige hvad jeg havde lyst til.
Da vi oprindeligt snakkede om hvad denne plade skulle, sagde jeg til Michael, at jeg ville lave en mørk stemningsfuld popplade. Dét synes jeg er lykkedes fuldt ud med ‘Natlys’ som en god repræsentant. Jeg har fået mange mails fra folk som enten elsker sangen og lyden eller som synes det er lidt for langt fra det de kender mig fra, men det er måske netop dét, at folk tager stilling til den, at jeg godt kan lide.
Den indre rodebutik
Jeg skrev de her sange paÌŠ dansk til mig selv, fordi jeg havde brug for det. Det startede som et dybt privat projekt – en hjælp til at rydde op i min indre rodebutik. Havde jeg forholdt mig til publikum paÌŠ det tidspunkt, var jeg klappet sammen af blufærdighed! Nu har sangene faÌŠet deres eget liv, og jeg har vænnet mig til tanken om at dele dem med verden. Faktisk glæder jeg mig helt ustyrligt til at udgive albummet.
Komme videre ved klaveret
Heldgivis oplever jeg ikke decideret skriveblokader, men skrivetrangen kan helt klart være stærkere i perioder. Så sidder jeg ved klaveret flere timer om dagen, men er jeg for eksempel i en travl liveperiode, kan der snildt gå uger imellem.
Album i 2015
I den nærmeste fremtid skal vi i første omgang have færdiggjort resten af albummet, mens ‘Natlys’ får lov at flyve afsted. Vi mangler sådan set kun mix og den side af sagen står Carsten Heller for. Albummet udkommer i starten af det nye år og jeg regner med at vi snart offentliggør den første Dorthe Gerlach-turné.
Foto: Sarah Hesselbo
Som en stor HUSH fan, med en del Hush koncerter i bagagen nu, var det noget af en overraskelse, Da skønne Dorthe første gang, sang “Ingers ting” og selv om den var “ok” var jeg ikke overbevist! hvilket jeg efter koncerten hudløst ærligt fortalte Dorthe Gerlach. Jeg kunne sagtens mærke hvordan Dorthe var glad for feedback. MEN ikke helt kunne forstÃ¥ min frygt for at det blev for “mainstreamagtigt” 🙂
et par uger senere, var vi igen til Hush koncert, hvor Ingers ting, ingen blev spillet, denne gang sad den bare lige i skabet, og ramte følelserne perfekt!
https://www.youtube.com/watch?v=zfRJd1S8PYU
(Os der sidder i midten, så det er foreviget 🙂
Efter koncerten, måtte jeg fortælle, at jeg var omvendt 100% 🙂 Dorthe kan med sin stemme, noget JEG ikke føler ret mange andre kan.
Dette har Dorthe så taget med på Natlys, som bare er et super godt nummer. den tunge stemning, leveret let og blødt!
De første linier, er simpelthen så perfekt en indledning til sangen. jeg er overbevist om at hvis folk gav sig tiden til at lytte, og analyserer teksten, ville de blive ramt af den skønne melankolske stemning, der leveres fløjlsblødt i Natlys!
Med venlig hilsen:
Jesper Svensson
( der ser frem til en Dorthe Gerlach koncert 🙂
OG som har et fromt ønske om at Dorthe og Michael Hartmann, vil være i stand til at klare mange koncerter, både med Dorthe alene, og med det skønne HUSH, som har domineret mit musikbillede de seneste par år! 🙂 )
Som en stor HUSH fan, med en del Hush koncerter i bagagen nu, var det noget af en overraskelse, Da skønne Dorthe første gang, sang “Ingers ting” og selv om den var “ok” var jeg ikke overbevist! hvilket jeg efter koncerten hudløst ærligt fortalte Dorthe Gerlach. Jeg kunne sagtens mærke hvordan Dorthe var glad for feedback. MEN ikke helt kunne forstÃ¥ min frygt for at det blev for “mainstreamagtigt” 🙂
et par uger senere, var vi igen til Hush koncert, hvor Ingers ting, ingen blev spillet, denne gang sad den bare lige i skabet, og ramte følelserne perfekt!
https://www.youtube.com/watch?v=zfRJd1S8PYU
(Os der sidder i midten, så det er foreviget 🙂
Efter koncerten, måtte jeg fortælle, at jeg var omvendt 100% 🙂 Dorthe kan med sin stemme, noget JEG ikke føler ret mange andre kan.
Dette har Dorthe så taget med på Natlys, som bare er et super godt nummer. den tunge stemning, leveret let og blødt!
De første linier, er simpelthen så perfekt en indledning til sangen. jeg er overbevist om at hvis folk gav sig tiden til at lytte, og analyserer teksten, ville de blive ramt af den skønne melankolske stemning, der leveres fløjlsblødt i Natlys!
Med venlig hilsen:
Jesper Svensson
( der ser frem til en Dorthe Gerlach koncert 🙂
OG som har et fromt ønske om at Dorthe og Michael Hartmann, vil være i stand til at klare mange koncerter, både med Dorthe alene, og med det skønne HUSH, som har domineret mit musikbillede de seneste par år! 🙂 )