Watchman’s Gallery – William

I denne uge går vi bag om den vestjyske kvartet Watchman’s Gallery og deres nummer ‘William’. Bandet har bl.a. vundet ‘Tak rock! Bandbattle 2014’.

Tilblivelse på en halv time
‘William’ blev i grove træk til på en halv time ved klaveret hjemme hos Mads. Hele sangens univers og stemning kom bare dumpende ned, og det samme gjorde de tre akkorder, som gentages mere eller mindre gennem hele nummeret. Efter den overraskende og relativt nemme tilblivelse af nummerets kerne, fulgte den typiske proces, hvor vi alle fire jammer løs i timevis. I den forbindelse opstod den melodiske frase, der er centrum for sangens instrumentale afslutning, samt beatet med den karakteristiske stortromme, som på mange måder minder om hjerteslag. Vi fangede alle stemningen i nummeret, og ret hurtigt fik Malthe lavet en rigtig spacy og dyb bas og Simon nogle smukke og skrøbelige toner på klaveret. ‘William’ opstod i slutningen af 2013, og i 2014 blev nummeret færdigudviklet og indspillet i Mørkværk Studios i Aarhus. Inspireret af Pink Floyds Shine On You Crazy Diamond fik vi vores gode ven, Bjarke Bøttger, til at improvisere henover nummeret på sin saxofon.

Williams liv
Hvad ’William’ egentlig handler om, afhænger af hvordan lytteren fortolker nummeret, samt hvilke associationer vedkommende får ved at se på billederne fra musikvideoen. Udgangspunktet var at skrive en lille og vedkommende historie om livets gang. Karakteren William er mennesket og togturen er hans liv. De billeder han tager, og de indtryk han får, er de indtryk og billeder, vi alle danner os i vores liv. Den sidste linje: ”One morning as William he woke up, the train had stopped, and the conductor said thats it” forsøger at fortælle os, at vi alle når vores endestation på et eller andet tidspunkt, og at det kan komme meget uventet. Det instrumentale stykke med sax-soloen er tænkt som et kaos, hvor William bliver revet væk og alting sejler, mens det sidste stykke med den mere tranceagtige karakter forsøger at genskabe en form for balance.

Feedback
Vi har fået meget positiv feedback, specielt efter den musikvideo, som Mathias Klok har produceret. Vi synes, han formår at give teksten og nummeret nye dybder, sammen med et solidt team af teknikere og skuespillere. Vi har også fået ros for nummerets produktion, som Christian Agaton og Jakob Zerahn fra Mørkværk, har stået for. Det var en fed proces at få nummeret mixet, fordi vi løbende korresponderede med de to producere, indtil nummeret fik den lyd, vi havde forestillet os. Vi deltog for nylig i Make It Rock, hvor Mads Bjørn var en del af dommerpanelet. Her fortalte han, at han var vild med kor-stykket i ‘William’, og at det gav ham associationer til Mew. Det var enormt fedt at få ros af en musiker som Mads Bjørn, både fordi, vi synes, han laver noget fedt musik, og så samtidig fordi Mew er en af vores store inspirationskilder. Vi mangler dog lige at blive kontaktet af Roskilde eller Glastonbury.

Watchmans-Gallery-pressefoto
Foto: Frida Fisker

Tog-referencer
Lyrisk er der en del tog-metaforer, som man også kan fornemme det i musikvideoen. Da vi godt kan lide at skabe stemninger, er der derfor visse elementer i lyden, som forsøger at binde tekst og musik sammen. For eksempel lyder den synth, der ligger i baggrunden, lidt som et fjernt tog, mens trommehvirvlerne midt i nummeret minder om et tog, der buldrer afsted.

Williams opbygning
Nummeret er kendetegnet ved ikke at være indrammet i den klassiske vers-omkvæd form, i stedet består det af to dele. Den første del er afdæmpet, og har barytonvokalen og teksten i fokus, mens nummerets anden del gradvist stiger mere og mere i intensitet, symboliseret ved guitar-temaet og kor-vokalerne.

Jysk arbejdsproces
Nummeret kom egentlig dumpende ned på ret usædvanlig vis. Dette er meget atypisk for et Watchman’s Gallery-nummer, da vores numre for det meste bliver skabt ud fra en guitarfigur, som der jammes over i lang tid. Selvom nummeret har ændret sig lidt over tid, så har den melodifrase, som opstod så spontant, altid været nummerets kerne.

Vi kan bedst lide at jamme over den samme idé i lang tid, og så efterfølgende snakke om, hvad der fungerer, og hvad vi skal ændre. Så arbejdsprocessen er nok forholdsvis indelukket, eller jysk, om man vil.

Tonsivs af færdige tekster
Vi har tonsvis af færdige tekster liggende, ligesom vi af og til finder på nye melodier eller ideer. Frustrationerne kan så opstå, hvis et nummer ikke helt udvikler sig som vi ønsker det, men når det sker, prøver vi at være åbne omkring hvilke elementer vi kan ændre eller erstatte.

Videoen
Der findes utroligt mange dygtige bands ude i det danske landskab, og for at kunne skille sig ud er det ufatteligt vigtigt med et visuelt udtryk. Vi er heldige at have Mads’ papbror Mathias Klok, som er en dygtig filmmager. Vi havde egentligt bare spurgt ham, om han havde lyst til at lave en video til ’William’, og efter at have lyttet til nummeret og været meget begejstret for det, indvilgede han hurtigt i at gøre det. Mathias og Mads satte sig sammen og snakkede om, hvilke tanker de hver især gjorde sig om William og historien i nummeret. De blev ret hurtigt enige om den første halvdel med William i toget, og at han skulle tage billeder af den verden han så osv. Derimod har Mathias oplevet og fortolket den sidste halvdel meget anderledes end den egentlig var tiltænkt. Han så for sig, at hele historien om barnet William var et tilbageblik fra en voksen William, og at ”thats it” egentligt var et udtryk for slutningen på dette barns eventyr. Derfor besluttede vi at lave det lange klip med den voksne William, hvor han endnu engang drager ud i verdenen.

Forbudt område
I musikvideoen vil nogle måske lægge mærke til, at slutningens handling udspiller sig i den københavnske metro, som er ved at blive færdigbygget. Det var egentlig forbudt at filme dernede, men på bedste rock’n’roll manér lykkedes det lige akkurat Mathias Klok at få filmet de klip, han skulle bruge, inden han blev bedt om at forlade stedet.

Fremtiden
I fremtiden vil vi gerne i studiet og indspille nye numre, ligesom vi satser på at spille flere koncerter. Det bliver dog først fra år 2015, da Mads og jeg (Rasmus) skal på højskole efter sommerferien, mens Malthe skal have færdiggjort gymnasiet og Simon skal have tjent lidt mønt.

Watchmans-Gallery-live
Foto: Thomas Boesdal

Vil du vide mere?
Tjek Watchman’s Gallery på Facebook
Lyt til Watchman’s Gallery på Spotify
Giv Watchman’s Gallery et lyt på SoundCloud

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *