Per Vers – RØDDER

Per Vers har samlet ti danske rappere, der fortolker ti danske digtere. Og det er endt ud i albummet RØDDER. Vi har snakket med Per Vers om tankerne bag pladen. Og med Jøden om gokkeri.

PER VERS om tankerne bag RØDDER:

per-vers-bagnummeret

Dogmeplade
RØDDER er noget så skræmmende som en konceptplade. Når jeg hører det ord, så tænker jeg ofte på bands, der gerne ville have været forfattere, rollespilsnørder der vil skabe et univers eller andet, der virker forceret. Det er måske nærmere en dogmeplade, hvor jeg har kunne invitere folk til en fest, hvor de skal være klædt ud på en bestemt måde. Her skal de medbringe et digt, der siger noget. Det viser, hvordan de gamle tekster kan inspirere sådan nogle som os.

Musikalsk plagiering
Der er så mange eksempler på implicit plagiering i musik. Både i stor skala, når Rihanna gerne vil være Beyonce og hyrer samme producer osv. Men også i mindre, når man nærmest kan høre, hvilket nummer en artist gerne vil skabe igen. På RØDDER er referencen eksplicit, og som lytter kan man følge med og kigge med over skulderen. Det er det formmæssigt fede.

Hvis vi tager det på et højere plan, så virker det ofte som om, at folk er fordomsfulde overfor genrer. Hvis man bruger ét bestemt virkemiddel, så skal man også bevæge sig i et bestemt indholdsmæssigt felt. I det her projekt, stiller vi de nye tekstforfattere på skuldrene af de gamle – og viser hvad både “gamle” og “nye” er: virkelighedsbeskrivere. Rapperne er, uden måske at være bevidst om det, mindst ligeså åndeligt beslægtede med disse digtere, som de rappere der fik dem igang til at starte med. Det kan godt være, at det var Chuck D eller Eminem der fik dem til at rappe, og at Tom Kristensen ikke var pissesexet, da man var 12. Men et eller andet sted der ligeså meget Tom som der er Chuck indeni, selvom man ikke på samme måde er bevidst om det.

Universelt tema
Det her må gerne gå fra at være fans der lytter til idoler til at føles som mennesker, der kigger på mennesker, der snakker om vores menneskelige udfordringer. Pladen og teksterne handler om alle de store og dybt universelle emner. Ingen tanker er originale – bare spørg Nas med hans ’No Idea’s Original’. Man mærker at der er forbindelse mellem de døde digtere og de nulevende. Som ung vil man gerne være enestående. Senere vil man bare ikke være alene. Der er en beroligende fællesskabsfølelse at hente, når man kan se sig selv som del af en historie.

Inspiration fra gymnasieverdenen
Den oprindelige ide er Claus Nivaas. Vi gik på universitet sammen. Jeg var faktisk danskstuderende i 2 år, før jeg droppede det, flyttede til København og arrangerede DM i Rap. Jeg var Claus’ tutor på universitetet, og han fik nosset sig færdig, og blev dansklærer på et gymnasium. Her har han de sidste mange år gjort sig iagttagelser blandt de unge. Bl.a. at rap er fedt, mens digte ikke er det. Claus elsker selv rap, og i 2014 kommer de fedeste tekster fra rap, synes han. Han har tidligere fået de studerende til at sammenligne gamle tekster og moderne rap.

Et af de eksempler han brugte, var “serveret” for ham – nemlig det nummer Oliver Ravn (Ole Omkvæd, red.) og jeg lavede til på pladen ’Protestsange.dk’ i 2006. En plade med danske artister, der skulle fortolke gamle protestsange. Ole fik ideen om at vælge et digt at fortolke i stedet for en sang. Det endte med nummeret ’Verdensborger’, der er vores fortolkning af Benny Andersens digt ’Verdensborger i Danmark’. Det var guld værd i undervisningen, og ud fra den tankegang, er RØDDER opstået.

Undervisningsbrug
Nu er det 2 år siden, vi startede op. Der var en periode, hvor vi skulle finde ud af, hvem der sagde, de gerne ville være med og hvem, der faktisk gerne ville. Deadlinen for rapperne var 1. januar i år. Siden er der blevet brugt tid på at lave det ultimative website. Her kan dansklærerne bruge sitet i deres undervisning, hvor der er en masse opgaver.

A-holdet i dansk rap
RØDDER er et selvstændigt værk. Hvis du nørder det, kan du tjekke rappernes inspirationskilder, men det skal også kunne stå alene. Målet er, at det skal være den fedeste compilation, der udkommer i år uafhængigt af rammen! Det er A-holdet, jeg har hevet ind!

Den fede uforudsigelighed
Det er en plade, jeg virkelig gerne selv vil høre. Rapperne har selv valgt digteren og digtet. Det giver noget helt andet, end hvis jeg selv havde udvalgt for dem – eller lavet ti fortolkninger selv. Man ved ikke, hvad der sker. Uforudsigeligheden er fed! Rapperne her vil jo lave noget helt andet end jeg ville. Der er ingen formular. Alle har gjort det på hver deres måde.

Kriterier
Den eneste regel for valget af rappere er faktisk, at jeg selv er fan af de her mennesker. Når de udgiver noget, så lytter jeg til det. Derudover håbede jeg, at de sagde ja, fordi jeg rigtig gerne ville høre, hvordan de løste opgaven.

Resultatet
Jeg er meget tilfreds! Nu har jeg netop igår hørt den helt endelige, masterede, sammenhængende udgave, som skiftevis er rappernes oplæsning af originaldigtet og derefter deres nyfortolkende track. Det er næsten rørende at se, de her super talentfulde mennesker, og mærke den seriøsitet, de har lagt i projektet. Og det er vildt, hvor bredt man kommer omkring på de her 50 minutter pladen varer. Det er et langtidsholdbart værk og forhåbentligt bliver det en nyklassiker i undervisningsverdenen, så fremtidige generationer af skolegængere bliver tvangsfodret med den, haha.

Hvad nu?
RØDDER skal leve sit eget liv, som det værk det må være. Jeg har hverken tid eller ressourcer til at se det som et boyband med ti solister, der skal rejse rundt og nurses. Artisterne kan bruge deres bidrag som de vil i deres eget materiale. Så vi brænder det hele af i et powershow i Musikkens Hus, hvor pladen fremføres.

Fra koncerten i Musikkens hus

JØDEN om ’Sonnet’
Originaldigt: Jens Sehested

jew

Dogmeprojekt
Jeg kan godt lide lejlighedssange. Det tvinger mig til at tænke ud fra en anden virkelig end den, jeg normalt tager udgangspunkt i.

”The odd one out”
Jeg havde forhørt mig om, hvem de andre digtere havde valgt. De fleste gik efter moderne digtere, så jeg ledte lidt efter ”the odd one out”. Kunne ikke finde en kvindelig digter at omskrive, så i stedet fandt jeg en old school mother f…

Fra sonet til rap
Jeg tænkte, at jeg måtte finde essensen af digtet, og så angribe det som en rap. Jeg overvejede at følge sonettens mønster, men valgte at skrive efter traditionel rapstruktur.

Originalens handler om at gokke, men udtrykt på flere måder, så for at få struktureret det lidt, tænkte jeg, at man kunne lave en alfabetiseret liste over måder at sige ‘gok’.

Så begge to handler om at gokke.

Vil du vide mere?
Tjek RØDDERs hjemmeside
Lyt til RØDDER

Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *