Caved Crow – Catching Fire

 Caved Crow er et ungt, aalborgensisk band, der på kort tid både har vundet Band Battle, spillet på Spot Festival og tilbudt opvarmningsjobs for amerikanske The Woolen Men og islandske Samaris.


Lukke op og lukke af

Frederik: ’Catching Fire’ blev skrevet relativt hurtigt. Vi mødtes; Brett, Trine og jeg i min gamle lejlighed, stedet hvor vi først øvede og skrev sammen under bandets spæde start. Brett havde på et tidspunkt taget nogle akkordrundgange med, som jeg satte mig og skrev teksten til. Det er forskelligt, hvordan lyrikken kommer til mig, men ’Catching Fire’ var en af de sange, som bare kom helt naturligt. Omkvædet og versmelodien skrev nærmest sig selv og ligeledes gjorde teksten. Når jeg sætter mig for at skrive en ny sang, prøver jeg så vidt muligt at lukke op og lukke af på samme tid. Jeg føler, at de bedste idéer kommer, når man lukker omverdenen ude og ser bort fra mentale barrierer. Jeg foretrækker at skrive det første, der falder mig ind. Hvis man vader for længe rundt i de samme idéer eller sonderer for meget omkring en frase, risikerer man at miste betydningen i det skrevne.

Positive reaktioner
Brett: Der er heldigvis kommet mange, positive reaktioner på ’Catching Fire’. Den allerførste meget positive reaktion på nummeret, var nok fra Studenterhusets booker Mads Mulvad, der allerede inden vi havde spillet vores første koncert, tilbød os at spille med islandske Samaris. Da vi ikke havde andet at vise frem til ham end ’Catching Fire’-indspilningen, var den sang vores eneste mulighed for at komme ud. Desværre havde vi på daværende tidspunkt ikke nok materiale til en koncert, men vi vender stærkt tilbage på Studenterhuset i efteråret. Sangen overrasker i øvrigt mig selv ret ofte, når vi spiller den live. Normalvis kan jeg godt blive lidt af træt af ældre sange, men ’Catching Fire’ kan et eller andet for mig.

Gråt univers
Brett: For mig er der to helt særlige stykker, som kendetegner nummeret: Introen og omkvædet. Guitarintroen, samt Trines første linje ”slide the curtains for me” definerer ligesom hele sangens mystiske, melankolske stemning. Omkvædet bærer sangens lidt mere poppede, catchy element, hvilket nok er den anden ting, der definerer og særliggør sangen i sin helhed. Hvis man skal tale om noget udefra, som definerer tonen i nummeret, er det nok vores naturlige indstilling til musikken. Det er naturligt blevet et mere gråt univers vi bevæger os i, og det tror jeg kommer af, at vi godt kan lide at søge lidt ind til de sider af livet og verden, som måske ikke altid er så positive, men som kan have en positiv virkning. Når man bor i en by som Aalborg, hvor fest og glade dage fylder meget, kan det nogle gange virke positivt at tilføre lidt melankoli til ”solskinsvejret”. Det er lidt ligesom at blive træt af én, der holder dig i hånden hele tiden, selvom det i sig selv er positivt (griner, red.).

Vokalmelodi skrevet på guitar
Brett: I ’Catching Fire’ er kompositionen kommet først. Sangen var altså derfor først et rent instrumentalnummer, som jeg fremviste til Frederik. Som nævnt, tilførte Frederik efterfølgende teksten. Det lidt pudsige ved sangens omkvæd er sangmelodien, som faktisk er blevet skrevet på guitar. Efterfølgende er det dog blevet almindelig kutyme for flere af vores sange, at vokalmelodierne bliver skrevet på guitar. Der er dog ikke en fast form i, hvordan sangene bliver skrevet. Nogle sange opstår først ved en guitarkomposition, hvorefter der bliver lavet vokalmelodi og til sidst tekst. Nogle af de nyeste sange, er opstået helt anderledes, idet teksten først er blevet skrevet som en fortælling eller digt, og der derefter, er tilføjet vokalmelodi og guitarkomposition.

Den sociale proces
Brett: I Caved Crow fungerer den grundlæggende sangskrivning som regel ikke kollektivt. Numrene opstår oftere ved en indelukkethed – helst sent om natten. Når hele den grundlæggende idé er færdig, justerer og leger vi dog med numrenes detaljer sammen. Eksempelvis tilføjer Henriette (korvokal) andenstemme på de sangmelodier, som jeg, eller Frederik har lavet. Nogle gange, er der næsten intet der ændrer sig fra oprindelige idé, og andre gange kan sangene få tilført nogle nye elementer i slutfasen, inden vi skal spille dem live.

De uundgåelige skriveblokader
Frederik: Skriveblokader tror jeg alle musikere oplever indimellem. Inspiration kommer og går, og er for mit vedkommende en fuldstændigt ukontrollerbar størrelse. Som regel når jeg føler mig allermest idéforladt, går jeg én af to veje. Enten lader jeg fuldstændigt musikken være, indtil den automatisk kommer til mig igen. Der kan gå alt mellem få dage til måneder. Det ender dog til tider i dyb frustration, hvilket kan nødsage en musiker til at søge den anden vej; at tvinge det igennem. Det er åbenlyst en mere desperat løsning, end blot at lade det komme naturligt og give det tid. Siden dét ikke altid er en mulighed, kan man presse sig selv til at være kreativ på kommando. Det kan i nogle (for mit vedkommende sjældne) tilfælde resultere i sange, som man ellers aldrig ville have kunnet skrive, i og med at de ofte bliver til af den her frustration, man føler i øjeblikket. Indimellem kan de bruges, og andre gange er det vand under broen. Det er for mig til tider nødvendigt at skrive dårlige sange for at komme videre til de næste, der ligger og venter. Jeg vil til hver en tid hellere skrive noget juks, end slet ikke at skrive overhovedet.

Brett: For mit vedkommende, kan man lave en bølgekurve, hvad angår det med skriveblokering. I perioder bliver der skrevet masser af sange, og andre gange står det ret stille. Det sker dog sjældent, at det hverken kan lade sig gøre at lave lyrik eller komponere på samme tid. Det er som regel det ene eller det andet. Skriveblokeringen kommer oftest, når der er pres på med deadlines, hvor vi ved der skal være nye sange klar – til eksempelvis en længere koncert.

Indspilningsdebutant på leadvokal
Brett: Den sjoveste historie – den er muligvis ikke særligt sjov – vi kan bringe om sangen er nok, at Trine aldrig havde prøvet at indspille vokal i et studie, før vi indspillede ’Catching Fire’ – så vi har simpelthen at gøre med en indspilningsdebutant på leadvokal. En anden lidt morsom ting, er nok også, at Trine altid har frygtet at skulle synge ’Catching Fire’ live – ret ubegrundet, da sangen aldrig har været et problem for hende at synge i livesammenhæng!

Den allerførste sang
Brett: ’Catching Fire’ var den allerførste sang vi skrev, og den definerede på en måde ret hurtigt en lyd vi godt kunne lide, uden at det på nogen måde var planlagt inden. Sidenhen har det blot vist sig, at vi har holdt fast i den lyd som dén sang fik, selvom de efterfølgende sange selvfølgelig ikke er identiske med den. Sangskrivningen har sidenhen rykket sig, men mere på den måde, at vi eksperimenterer videre med den her lyd ’Catching Fire’ har. Vores nye sang ’The Blueville Dawn’, eksilerer eksempelvis i den dunkle folk-atmosfære, guitarerne og vokalerne har i ’Catching Fire’s vers, men er udvidet med en del mere percussion, flere andenstemmer og mere intensitet.

Fremtiden
Vi har over sommeren nogle rigtig spændende koncerter, som blandt andet bringer os til København, hvor vi spiller på UHØRT. I efteråret er der dog også flere spændende ting på programmet, såsom flere koncerter rundt i landet, en musikvideo / kortfilm til en ny sang og en pladeudgivelse. Vi kan dog ikke røbe vores koncertprogram for efteråret endnu!

Vil du vide mere om Caved Crow? Tjek på FacebookStream musikken på Spotify
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Én kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *