Fabeldyret – Damaskus

Fabeldyret - Damaskus

Bag ‘Fabeldyret’ står dansk/iranske Shahin Aakjær Seyed Nasrolla, der med ‘Damaskus’ har skrevet en tekst, der går lidt imod hvordan han normalt ellers ville have skrevet en tekst. Læs og lær med nedenfor.


Politisk inspiration
Sidste sommer gik debatten omkring en krig i Syrien virkelig højt. Mange danske politikere kunne næsten ikke vente med at få angrebet, på den ene eller anden måde. Vores politikere var næsten mere villige end de amerikanske. Det skuffede mig meget, at der ikke var mere modstand imod en eventuel krig iblandt befolkningen. Især, når de fleste kan huske de to mere eller mindre fejlslagne krige i Afghanistan og Irak. Optakten mindede især om perioden op til Irak-krigen, der som bekendt ikke ledte til fund af masseødelæggelsesvåben. Nu er det heldigvis gået lidt i sig selv igen og indtil videre er det ikke ledt til en krig. Men da debatten gik på sit højeste, berørte det mig temmelig meget og fik mig til at skrive nummeret.

Titlen på nummeret er en reference til hovedstaden i det borgerkrigshærgede land. Damaskus regnes for at være verdens ældste by, som stadigvæk er beboet og bugner af bevaringsværdige steder. Det er nok ikke meget af det, der er tilbage, når parterne har raset ud. Jeg har altid meget gerne ville se Damaskus, men nåede desværre ikke at komme dertil, før det hele gik agurk. Det er ret trist at så mange af de stolte gamle byer i Mellemøsten har fået nogle alvorlige slag de sidste 10-20 år.

Gode reaktioner på nummeret
Jeg har fået overraskende mange positive tilbagemeldinger på det. Det er længe siden, at jeg har lavet et politisk nummer, men absolut ikke sidste gang. Det virker som om at det er et andet publikum, der lytter til politisk rap.

Musikbloggen Dirtydiscosound.dk lavede en notits, hvor de nævnte nummeret og skrev “…Vi starter med Fabeldyret, der har lavet en af de stærkeste numre i dansk hip-hop…“. Jeg synes nok ikke selv, at det er et af de stærkeste numre i dansk rap nogensinde, men jeg er selvfølgeligt super glad for kommentaren.

Name dropper for en sjælden gang
Jeg har i meget lang tid holdt mig fra, at nævne personer og så videre, da det kan give numrene en begrænset levetid, men i dette tilfælde synes jeg, at det gav god mening at gøre. Derfor nævner jeg Barack Obama, Helle Thorning-Schmidt og Naser Khader og mine holdninger til dem.

Da jeg havde skrevet første vers talte jeg med en ven, som synes det nok var lidt i overkanten at kalde Obama for “Onkel Toms arvtager”, men jeg valgte alligevel at tage det med, da jeg synes det var dækkende. Jeg tror, at det virker mere hårdtslående, når jeg udpensler mine holdninger til for eksempel Obama, FN og Mærsk-koncernen. Det har overrasket mig en del, at så mange har nævnt linjen, hvor jeg kalder FN for en “snakkeklub”, som et højdepunkt i nummeret. Jeg havde regnet med at de fleste så FN som et urørligt apparat, der har kæmpet på de svages side, hvilket jeg har lidt svært ved at se.

Jeg tror, at min harme over den daværende situation er ret tydelig i teksten. Linjen om Mærsk kom med, da jeg netop skrev opgave om krigen imellem Iran og Irak i 80’erne, da jeg skrev nummeret. Her var Mærsk meget involveret i våbenfragt og har været det endnu mere siden. Forestillingen om de store og stolte danske skibe, der er kendt verden rundt, er måske ikke så romantisk, som man skulle tro.

Da jeg fik tilsendt nummeret af Marconi, der har produceret beatet, mixet og mastereret nummeret, blev jeg i tvivl om det var blevet “for” poppet, men nu er jeg sgu glad for lyden på det. Der gik rent faktisk et godt stykke tid, før jeg selv begyndte at holde af nummeret.

Tekst før beat – ved et tilfælde
Jeg mødtes med Marconi over en kop kaffe og fortalte ham om ideen med nummeret og han stak mig et beat, som jeg kunne skrive til. Derefter cyklede jeg hjem, skrev på livet løs og tog i studiet med Marconi for at indspille det. Han forklarede så, at det klaverstykke han havde samplet, var spillet af en fyr han havde haft i studiet nogle dage forinden. Ham der havde indspillet klaveret, ville så alligevel ikke have beatet ud. Så Marconi gik straks i gang med at lave et nyt beat, som vi begge to blev endnu mere glade for. Så teksten kom faktisk før beatet.

Normalt tager jeg udgangspunkt i et beat, eller skriver ved siden af produceren samtidigt med at beatet bliver til, men det hænder af og til, at jeg skriver en tekst, før jeg har et beat. Det er dog mere undtagelsen end reglen.

At høre forskel på hvordan nummeret er skrevet
At dele ideer og tanker om musikken afhænger meget af projektet og produceren. Når jeg skriver personlige tekster, så er det ofte når jeg er i enerum. Omvendt så synes jeg ofte at mine punchline-vers bliver bedst, når jeg skriver dem i selskab med andre. Sparringsprocessen kan være utroligt givende. Som regel går jeg rundt og tænker på linjer, ord eller rim, som jeg synes har noget på sig, skriver dem ned og hiver dem så frem, når jeg sidder og skal skrive til noget konkret.

Lige for tiden er jeg i gang med tre forskellige småprojekter. To af dem, foregår sådan at jeg får nogle beats med hjem og så skriver på dem, når jeg er alene. Det tredje projekt derimod, arbejder jeg kun på, når jeg er i selskab med den pågældende producer. Jeg synes i høj grad, at jeg kan se og høre forskel på, hvad der er skrevet på hvilken måde…

Fornyelse er vigtigt
De fleste har vel oplevet det, i større eller mindre omfang. Jeg har vel haft nogle mindre perioder, hvor jeg har haft svært ved at skrive, eller perioder hvor jeg ikke har brudt mig om de tekster jeg har skrevet, for så at smide dem ud. Jeg talte med SupaJan om skriveblokader, for nogle år siden og kom med en ret god pointe. Hvis du har fået en skriveblokade, er det fordi du skal videre. Du har måske udtømt et emne, eller en måde at skrive på og skal forny dig. Det tror jeg er meget dækkende.

Jeg forsøger at genopfinde min måde at skrive på og de emner jeg skriver om, for hvert projekt jeg starter på. Det giver mig også en større appetit på at starte på noget nyt, når jeg har gjort noget færdigt. Jeg synes for eksempel, at det er meget tydeligt fra min første solo-udgivelse “Lakonisk”, til min anden “Cirkus Slaraffenland”. Mennesker er jo enormt alsidige og derfor er der jo også mange forskellige måder at udtrykke sig på, for hvert enkelt individ. Af og til kan jeg sige noget på et nummer, der modsiger noget jeg har sagt på et andet nummer, men det tror jeg er helt normalt. Man ser jo trods alt lidt anderledes på tingene fra dag til dag, hvilket nok er ret sundt.

Klar til at udgive i tilfælde af krig
‘Damaskus’ blev til, fordi jeg var vred, så der er nok egentlig ikke så mange sjove historier tilknyttet til netop dette nummer. Jeg fik som sagt ideen, da debatten bølgede på sit højeste og så var konceptet at jeg ville lave et nummer og en video på 24 timer, så jeg var klar til at udgive det samme dag, som en eventuel krig ville bryde ud. Der kom heldigvis ikke en krig (endnu), så nummeret lå bare på min computer og begyndte at blive lidt støvet.

I december skulle jeg rejse til Kurdistan i Irak og inden da, ville jeg gerne ligge et nummer op, så der ikke var helt stille fra min side, imens jeg var væk. Så jeg fandt mine uudgivede numre frem og lyttede dem igennem. Så genopdagede jeg nummeret og var egenligt godt tilfreds med det. På min rejse til Kurdistan, skulle jeg blandt andet se en flygtningelejr for syriske flygtninge, så nummeret gav ekstra god mening for mig på det tidspunkt.

Fremtiden
Først og fremmest skal jeg ud og spille nogle koncerter. Flere af dem bliver oven i købet med liveband, så det ser jeg virkelig frem til. Så har jeg som nævnt gang i tre mindre projekter, der udkommer på pladeselskabet Kragetæer, som jeg er medejer af. Det bliver tre meget forskellige projekter med tre forskellige beatsmede. Så man kan se frem til et år, der byder på en masse nyheder fra Fabeldyret.

Vil du vide mere?
Besøg Fabeldyrets hjemmeside
Tjek Fabeldyret ud på Facebook
Køb Fabeldyrets udgivelse hos Run For Cover

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *