Morten Fischer – Forhekset i København

Morten Fischer - Forhekset i København

I denne uge fortæller Morten Fischer om det indtryk København har gjort på ham gennem årene, når han dykker ned i tankerne bag ‘Forhekset i København’, der har forskellige referencer tilbage til Bent Fabricius-Bjerre-klassikeren ‘Forelsket i København’.


En ode til København
Inspirationen til nummeret kommer sig af mit møde med storbyens puls. Som mange andre er jeg tilflytter fra provinsen med ligusterhække og kendte rammer. Og som 20-årig flyttede jeg til byen, og blev slået af menneskerne, farverne, støjen, røgen, forbigående bekendtskaber og drømme om at finde sin plads i verden, at sætte sit aftryk i virvaret af indtryk og udtryk.

Helt konkret beskriver sangen et flygtigt bekendtskab med en pige, som virkeligt symboliserede hvad København stod for mig. Mystisk, spændende, flygtig og pivfræk. Det blev aldrig til mere end den ene nat, og det inspirerede mig på en særlig melankolsk måde – der hvor man smiler eftertænksomt, selvom hjertet gør ondt.

Et melankolsk cover
Titlen – og hooket – kaster en klar reference til Bent Fabricius-Bjerres ‘Forelsket i København’ fra 1960, hvor Henning Moritzen og Siw Malmkvist erklærer deres gensidige kærlighed i filmen af samme navn. Sangen foregår i ballongyngerne i Tivoli en sommeraften, og giver generelt et meget romantisk, idyllisk billede af København. Her var ideen så at give mit bud på en mørkere og mere melankolsk version af samme klassiske kærlighedseventyr.

Sin del af highfives
Generelt har jeg fået rigtigt gode tilbagemeldinger på nummeret. Den har været i rotation på et par lokalradioer og netradioer, og min Facebookside er vokset betydeligt efter den kom ud. Den adskiller sig fra min første single ”Amar Søn” ved at være mere cool og gøre mere brug af elektroniske lydflader og denne nye farve i spektrummet har givet sin del af highfives. Jeg har netop fået manager/booker på projektet, som havde hørt ”Forhekset i København”, så generelt er jeg godt tilfreds med outputtet.

Spillet mellem mand og kvinde
Nummeret starter lige på og hårdt med beat og uhh-kor, der ligesom anråber lytteren. Derefter kommer der et synth-tema, som parafraserer over den originale melodilinje af Bent Fabricius-Bjerre.

Ideen med versene var generelt at gøre dem minimalistiske, således at lytteren særligt kan fokusere på teksten. Jeg prøver at fortælle en historie, og gør meget ud af at hver sætning har sin egen særlige plads i sangen. Når vi så når til omkvædene lukker vi op for et større lydbillede med flere forskellige instrumentale roller. I omkvædet får jeg desuden selskab af sangerinden Line Bøgh, som dubber omkvædet. Tanken var endnu en gang at kaste en reference tilbage til ”Forelsket i København”, som også er en duet, samt understrege at nummeret handler om spillet mellem mand og kvinde.

Nummeret slutter af med en outro, hvor jeg fraserer mere løst over omkvædets akkorder, samt ligger forskellige guitarfigurer på. Jeg har spillet guitar siden jeg var 13 år, og ønsker generelt, at den skal have en stor plads i mit musikalske univers. Det er ligesom om, at man fik nok af 80’ernes heltespade og derefter har glemt den i nutidens eurodancetrampende popmusik. Det må der laves om på.

Steder som ”Jeg talte skønhedspletter på din nøgne ryg, jeg talte søvnløse nætter i dit ansigtsudtryk” understøtter billedet af den beskrevne femme fatale og ”Jeg faldt så længe, jeg troede jeg fløj” betegner hvordan man som hovedkulds forelsket slet ikke kan se skriften på væggen – at følelserne måske ikke er gengældt. Det gør så, at sandheden rammer så meget hårdere. Lige præcis denne følelse vil jeg også gerne skildre med omskrivningen af forelsket til forhekset.

Fra klassisk romantik til tom desperation
Ord og melodi udgør en kontinuerlig, vekselvirkende proces, som jeg ikke kan adskille.

Jeg havde over en længere periode gået meget i byen og lavet om på døgnet. Jeg følte mig nok lidt ensom og i vildrede og brugte denne følelse til at skrive ud fra. En nat klokken meget sent fik jeg bare melodien på hovedet, og så slog det mig, at det kunne være fedt at twiste det fra klassisk romantik til tom desperation. Så jeg lyttede til sangen, og skiftede tonaliteten fra dur til mol, satte den i 4/4 i stedet for ¾ og skiftede forelsket ud med forhekset. Da det var gjort kom resten af sig selv. Når man endelig har skudt sig ind på noget rigtigt, stillet sig til rådighed for inspirationen og kreativiteten om man så må sige, så plejer der at dukke en historie eller situation op fra ens liv, som bare passer ind. Det er min erfaring.

Være varsom med feedback
Jeg kan godt lide at have et udgangspunkt, som jeg selv har lavet. En idé om, hvad sangen handler om, et hook, et tempo, en tonalitet osv. Nogle gange kan man skrive hele nummeret selv og nogle gange er det superfedt at få andre til at kigge på det med nye øjne. Det kommer også lidt an på, hvilken sang det er. Hvis den handler om ens dybeste følelser, kan det godt være svært at skulle dele den med andre, især når den kun er en skitse. Man kan være så fandens selvkritisk som kunstner, og selv den mindste kritik kan gøre, at man lægger ideen i kisten og smider nøglen væk. Så man skal være varsom med hvilke sange man vil have feedback på, og hvem man vil dele det med.

Nærværende når det gælder
Jeg ser kreativitet som en slags zone, man kan komme i. Jeg er ikke kreativ 24/7, men når jeg er, så gælder det om at udnytte det. Slukke telefonen, tv’et eller hvad der nu står og larmer, og være nærværende om det, der gerne vil udtrykkes. Mig bekendt findes der ikke en pille, der gør dig kreativ, endnu, men i stedet findes der forskellige forholdsregler i forhold til at fremme chancen for at inspirationen melder sig. Det rigtige sted, hvor man føler sig godt tilpas og kan være uforstyrret, den rigtige tid, hvor man IKKE skal andet, det rigtige legetøj, en guitar, et ustemt klaver, en gammeldags skrivemaskine – whatever floats your boat. Listen kunne nok være længere, men generelt handler det bare om at finde ud af, hvad der var på spil i de situationer, hvor du var rigtigt kreativ, og så søge at maksimere det (pas på hvis dette er et knust hjerte og whiskey). Så kommer det af sig selv. Og sidst, men ikke mindst – lad vær med at stresse, selvom du ikke får skrevet noget. Stress og orientering efter resultater hjælper måske når du skal nå en deadline på arbejdet, men ikke på at være kreativ – det er min erfaring.

Store visioner, der slet ikke var brug for
Jonas Schnack Krog, som har filmet og klippet musikvideoen, og jeg havde planlagt det helt store til musikvideoen. Brug af dronekamera, point-of-view kamera, tilladelse fra Tivoli til at filme fra ballongyngerne, mange skuespillere og så videre. Men da vi optog med Pelle Staack og Betina Nydal, gjorde de det simpelthen så godt og autentisk, at vi tænkte: ”Det er her, er alt hvad vi skal bruge. Det er perfekt.” Så på trods af meget planlægning og store (dyre) visioner, så blev det hamrende enkelt, råt og perfekt balanceret mellem lidenskab og smerte. Spot on simpelthen.

Vil du vide mere?
Tjek Morten Fischer på Facebook

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *