Ordet På Gaden: Genfødt

Den danske rap/urbane scene har de seneste år været i en rivende udvikling – og det beviser den nye kompilation ‘Ordet På Gaden: Genfødt’. Vi har snakket med bagmanden Tobias fra SPOL OP! om tankerne bag udgivelsen og hvert enkelt skæring på pladen.

Fra mixtape til kompilation
’Ordet På Gaden’ startede oprindeligt som en idé til en række mixtapes, som skulle gå under SPOL OP! navnet,  jeg har brugt en del år på at bygge op efterhånden. Fra tanke til handling gik der ikke meget mere end 10 minutter, og jeg satte mig straks ned og skrev nogle e-mails til præcis de kunstnere, som jeg følte, kunne danne det perfekte rap mixtape i 2013. Som tingene skred frem og jeg begyndte at få materiale fra de respektive kunstnere, så kunne jeg godt mærke at ”mixtape”-termen var for løs. Derfor hookede jeg op med Tau Mau, som var frisk på at bistå med en top-notch mix/master af hele udgivelsen. Så kunne den skubbes som en decideret ”rap compilation” med professionel distribution og som et uafhængigt projekt, som ikke skulle have nogen umiddelbar tilknytning til SPOL OP!.

Den perfekte trackliste
Det rigtig interessante ved selve pladen, er uden tvivl, at der på en måde blev dannet en ”ønskeseddel” af artister, som så løbende overraskede med det ene nummer efter det andet. I den forstand endte det lynhurtigt med at blive et album fyldt med forskellige udtryksformer, men som så alligevel repræsenterede meget af det samme. Man kan på en måde dele pladen op i fire ret tydelige strømninger inden for dansk rap – som jeg ser det lige pt., og der er gået sindssyg meget tanke og energi ind i at skabe den perfekte trackliste. Hvis man lytter til pladens første reelle track og pladens allersidste, kan man godt være i tvivl om, hvordan begge overhovedet kan sameksistere på samme udgivelse, men alligevel føler jeg, at vi har formået at skabe en udgivelse, som udvikler sig løbende, hvad enten det er musikalsk eller tematisk.

1) SIVAS – Ordet På Gaden (Intro)

Jeg havde altid haft en tanke om at lave en intro, ikke mindst fordi jeg længe har følt at intro/interlude/outro formatet er ved at blive et uddøende format i disse digitale streaming-tider. I første omgang havde jeg haft en idé om at få Yahya Hassan til at læse et digt op, enten med udtrykket ”Ordet På Gaden” som omdrejningspunkt eller med en oplæsning af et af hans mere barske digte om hans gadeliv. Mic – som også optræder på pladen – var sindssyg sej og hookede det op for os, men vi besluttede i stedet at skære Yahya fra. Dels fordi vi frygtede, han ville tage for meget af opmærksomheden fra selve udgivelsen, men også pga. hans ret verbale distancering fra hiphop/rap-miljøet, som vi synes klingede underligt med denne form for udgivelse.

Uden nogen regulær intro og med meget kort deadline, ringede jeg derfor til Sivas – som desværre ikke havde mulighed for at levere et helt nummer til pladen pga. indspilningsstress med ”D.A.U.D.A. pt II”. Han var super frisk på idéen om at levere en intro, og inden for 48 timer havde vi de færdige spor fra ham. Det var en sindssyg præstation, og jeg fik helt kuldegysninger, da jeg hørte, hvad han havde kogt sammen på så kort tid. På mange måder tror jeg, vi alle følte, at udgivelsen endelig var 100% helstøbt, da vi hørte det nummer. Kashif Bhatti – som står bag hele det visuelle udtryk bag ”Ordet På Gaden” – fik bikset en sindssygt fed video sammen til introen, og så havde vi pludselig det perfekte fundament til at introducere hele pladen.

2) Frank Goodfellaz – Kan Ikk’ Se Jer Mere

Frank har fået en del opmærksomhed de sidste par år, og jeg har især været vild med hans selvreflekterende tilgang til den gængse ”gaderap”, som har domineret den danske rap de sidste 2-3 år. Frank sendte mig 3 tracks, jeg kunne vælge imellem, og da jeg hørte det her nummer, var jeg ikke i tvivl om, at det var det, jeg ville have til pladen. Vi fik nummeret meget tidligt i forløbet, og på mange måder har det været med til at definere den tematiske retning for en stor del af udgivelsen.

3) Abbaz feat Murro – Samme Som I går

Abbaz blev involveret relativt sent i projektet. Han synger omkvæd på det nummer som Gio har leveret, og det var igennem vores dialog omkring dét nummer, at vi kom i snak om hans deltagelse på pladen. Jeg havde allerede hørt nummeret i en demoudgave og blev sindssyg glad, da han tilbød det til udgivelsen. Det er nok det mest personlige nummer, jeg har hørt fra Abbaz og med Murro på omkvæd, får det lige det sidste touch. Ikke mindst fordi Abbaz sagtens kunne have lagt sit eget omkvæd med lige så meget pondus.

4) Lille feat Isaac Kasule – Du Kender Mig

I sin tid kontaktede jeg Ankerstjerne om et muligt bidrag til pladen under hans ”Ankerstjerne Noir” alias, hvilket han var frisk på med den betingelse, at det kunne blive et samarbejde med Lille, idet de begge havde udtrykt ønske om at arbejde sammen. Vi præsenterede med stor glæde idéen for Lille, som var super frisk og gik straks i gang med at indspille følgende nummer specielt til pladen. Lille fik sin faste producer Martin til at producere og sin gode ven Isaac Kasule til at lægge et vildt hook. Så rammerne for nummeret blev hurtigt etableret. Desværre nåede Ankerstjerne aldrig at lægge et vers til nummeret pga. kalenderforpligtigelser mht. indspilningerne af hans kommende album. Men med et fantastisk C-stykke af Isaac, er det uden tvivl blevet et af de absolut bedste og mest personlige numre, jeg har hørt fra Lille.

5) Danny Davinci – T.E.L.M.P. (Tid Er Lig Med Penge)

Danny Davinci har en lang fortid i dansk rap, ikke mindst som en del af Klyng ’Em Up Klan med blandt andre Clemens, men også i hans gruppe N.O.B.L.E. som han havde en del succes med i starten af årtusindeskiftet. De sidste par år har han dog gennemgået lidt af en ”revival” under navnet Danny Davinci og som dansksproget rapper. Derfor var det oplagt at spørge, om han ikke ville bidrage med en skæring til pladen.

6) Censur – Pas På

Censur kom ind over projektet meget sent, selvom Ali Sufi flere gange havde nævnt ham som en mulig bidragsyder. Ovenpå et par sene afslag fra artister, som desværre ikke havde mulighed for at overholde deadlinen, ringede jeg derfor til Ali, og bad ham om at sende mig nogle tracks fra Censur – som nogle måske kender under navnet Mansour – så jeg kunne høre om det stilmæssigt ville passe ind. Ved en fejl kom Ali til at sende mig det forkerte nummer. Det var nemlig oprindeligt et andet nummer som Censur selv havde forestillet sig skulle være på pladen, men jeg blev helt forelsket i nummeret, og Censur var frisk på at levere det i stedet. Det er efter min mening et af de hårdeste numre på hele pladen, så jeg er super glad for at det endte med at komme med, og Censur er helt klart en artist man skal holde øje med i fremtiden.

7) Gio feat Abbaz – Min Tid Nu

Gio var én af de kunstnere som jeg bare VILLE have på pladen. Han repræsenterer rigtig godt den nye generation af rappere, som er opstået de sidste par år, og jeg synes 100% han leverer varen på sit bidrag til pladen. Derudover synes jeg virkelig også det viser, hvor alsidig Abbaz er, idet han synger omkvædet på nummeret.

8) SK feat Alex Ambrose & Benjamin

SK – som nogle nok kender under navnet Skurken, har virkelig sat sit aftryk på den danske scene de sidste par år. Han er kendt for at være ekstremt produktiv, og har efter sigende langt over 200 numre færdigindspillet. Jeg har altid haft en godt kontakt til ham, så da jeg foreslog ham idéen omkring pladen, rullede han forbi med 3 fyldte USB-nøgler, og så var der ellers frit valg på alle hylder. Jeg valgte det her nummer, fordi jeg altid har ønsket at høre et mere ”finpudset” Skurken nummer. Det er også super fedt at høre, at han kan levere andet end hvad man normalt associerer ham med – altså den meget hårde gaderap – og det er derfor, at jeg er særligt glad for hans bidrag til pladen. Derudover er det også en god bonus, at Benjamin Hav fra Benal også lige hopper forbi med et enkelt vers, når nu de ikke havde mulighed for at levere et nummer pga. kalenderbøvl med deres kommende projekt.

9) Livid feat Hooman Beats & Face It – Genfødt

Det var det allerførste nummer, jeg fik til pladen, og jeg må indrømme at det blæste mig omkuld. Først og fremmest var det hovedårsagen til at gå væk fra ”mixtape”-kategoriseringen, men det blev endda også grundlaget for at give hver ”Ordet På Gaden”-udgivelse sit eget ”ord”. ”Genfødt” passede på SÅ mange måder ind i hele den danske rapscene lige nu, at det virkede oplagt.

10) Mic – Det Ik’ Gangsta

Mic er en af de unge upcoming talenter fra den nye generation af Aarhusrappere, så det var oplagt at invitere ham ind over pladen. Tracket skiller sig en del ud fra resten af pladen, men har alligevel de samme selvreflekterende elementer som en stor del af de øvrige tracks har.

11) Nixen – Er Du Dum

Nixen sendte mig en meget tidlig demo af det her track, som han havde indspillet i en brandert. Jeg tror selv han blev overrasket over, hvor vild jeg egentlig blev med det, så jeg opfordrede ham til at arbejde videre med konceptet. Det endte ud med næsten 3 minutters uafbrudt blærerap over et sindssygt funky beat, og det repræsenterer noget helt andet, end hvad der ellers blev leveret til projektet.

12) Marconi feat Mic – Visioner

Marconi var én af de allerførste jeg kontaktede mht. et track til projektet. Han er en del af den nye generation af rappere, og jeg har længe ment, at han var alt for undervurderet, så jeg tænkte, at denne her slags udgivelse ville være en god platform for at introducere ham til et større publikum.

13) Amro feat MellemFinga’Muzik – Engle & Dæmoner

Noget af det jeg elsker ved Amro og MellemFinga’Muzik er, at de lyder som fremtiden. Deres output er af så usandsynlig høj standard og med så mange lag, at man nærmest ikke har hørt noget lignende i Danmark før. Et af hovedmålene for denne her plade var at lukke et nummer med Amro og MellemFinga’Muzik, og jeg er så glad og taknemmelig for at det lykkedes. Og så skal det desuden nævnes, at det er det første nummer med Amro og MellemFinga’Muzik, der er ude siden de offentliggjorde deres affilering, hvilket i sig selv er ret specielt.

14) Loke Deph feat Esben & Just – Nok Ik’ I Dag

Loke Deph er en af mine favoritrappere, så det var oplagt at få ham til at levere et nummer til pladen. Hans levering og tekster er fra en anden planet, og jeg blev fuldstændig blæst væk, da jeg hørte det her nummer. Det er i min optik et af de absolut bedste numre, jeg har hørt fra Loke, og jeg er meget stolt over at det får en plads på pladen.

15) Ali Sufi feat Mimi Terris – Smertestårer

Ali er selv involveret i projektet, så det blev besluttet fra starten af, at han ikke skulle levere et nummer for at undgå interessekonflikter. Da jeg dog stod i de allersidste faser af dannelsen af den endelige trackliste, synes jeg, der manglede ét track, som kunne bryde pladen op i forhold til den endelige trackliste. Jeg kom i tanke om det her nummer med Ali og operasangerinden Mimi Terris, som jeg altid havde været helt vild med, og ringede straks til Ali for at høre om han ville ”ofre” det til pladen. Heldigvis sagde han ja, og det endte med at være nummeret, som virkelig gjorde tracklisten komplet i min optik. Også selvom vi endte med at komme op over vores personlige forudsætning om, at der ikke måtte være mere end 20 skæringer på.

16) Nota Bene – Fri

Nota Bene har længe været én af mine absolut favorit danske rappere, og ovenpå en af 2013’s bedste udgivelser med hans gruppe Dialekten, var det oplagt at få ham repræsenteret på den første udgivelse. Han var topprofessionel og leverede varen uden så meget pis.

17) Ergo – Døgner

Ergo er en virkelig interessant rapper fra Roskilde, der lyder SÅ meget af 90’erne, at man næsten kan blive i tvivl om det rent faktisk er indspillet i det her årtusinde. Det var sindssygt vigtigt for mig at have denne her lyd af dansk rap repræsenteret på pladen, dels fordi jeg er super stor fan af det, men også fordi det er en strømning, som vinder ind flere og flere steder.

18) ForsvundenSammenhæng – En Ting Eller To

Der er ikke nogen tvivl om at Aalborg er stedet, hvor der sker nogle af de meste interessante ting på den danske rapscene, og derfor var det oplagt, at netop den del af Danmark skulle repræsenteres. ForsvundenSammenhæng blev kontaktet relativt sent i forløbet, og på mange måder var der nærmest tale om decideret bestillingsarbejde fra min side, da vi virkelig manglede noget på pladen, som kunne stå sammen med Ergos meget 90er inspireret nummer, og jeg vidste, at ForsvundenSammenhæng ville kunne levere varen.

19) Sigma – Klassiske Skaller

Sigma er nok en af mine yndlings rapgrupperinger overhovedet lige pt. Semih er (måske) Danmarks bedste rapper og Novum komplimenterer ham fantastisk godt, alt imens Telepa-T leverer varen produktionsmæssigt HVER gang. Nummeret skiller sig markant ud fra resten af pladen, og minder meget om den sci-fi lyd, man finder hos amerikanske acts som Gangrene. Det er hysterisk, det er kompromisløst og det er fucking perfekt.

20) Machacha – Halleluja

Det var virkelig vigtigt for mig at lukke pladen hårdt. Og med Sigma, Machacha og Supardejen som de 3 sidste numre, så var jeg sikker på, at det ville skabe en dynamik, så folk også ville have lyst til at dykke ned og lytte albummet færdigt, også selvom der var 21 skæringer på. Machacha udgav en virkelig hård (comeback) plade i 2013, og som en fra den ældre generation, der virkelig har generobret sin plads på den danske rapscene, så var det oplagt at få ham til at bidrage.

21) Supardejen – Bad To The Bone

Supardejen repræsenterer om nogen på denne plade hele ”genfødsels”-tematikken, og jeg var ikke et sekund i tvivl om at han skulle være på. Da jeg hørte nummeret første gang, vidste jeg allerede, at det skulle være nummeret, som lukkede og slukkede udgivelsen. Det fremstår for mig stadig som et af de bedste og mest helstøbte numre på hele udgivelsen.

Vil du vide mere?
Tjek ‘Ordet På Gaden’ på Facebook
Køb ‘Ordet På Gaden: Genfødt’ på iTunes

Vil du vide mere om Ordet på Gaden?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *