Suns of Satan – Rebel

Suns of Satan - Rebel

I denne uge kan du komme med bag kulisserne hos Suns of Satan, når forsangerinde Kristine Bjørg Markussen fortæller om hvordan nummeret ‘Rebel’ blev til.

Inspireret af David Bowie
Da jeg oprindeligt besluttede mig for at komponere musik, havde jeg aldrig prøvet at skrive tekster, og derfor lod jeg mig inspirere af nogen, der er virkeligt gode til det, for at komme i gang. Da jeg skrev musikken og melodien til ‘Rebel’, havde jeg teksten til Davis Bowies ‘Rebel Rebel’ liggende foran mig. Jeg havde ikke hørt Bowies sang (det har jeg stadig ikke), men synes teksten er fantastisk. Bowies tekst er ungdommelig, fanden-i-voldsk og kærlig. Da jeg havde lavet melodien, satte jeg så min egen tekst til, der var inspireret af teenageånden i Bowies univers, men med et andet udgangspunkt: angst.

Sækkepibe på keyboard
Lyden i ‘Rebel’ lyd karakteriseres i høj grad af vores Casio SA-1 børnekeyboard. Det har en masse sjove, predefinerede rytmer og melodier, og vi besluttede at bygge nummeret op omkring rytmen ‘Bag Piber’, der ud over sin march-agtige lilletromme-rytme, også har en underliggende drone, der passede til akkorderne i sangen.

I Wavelab med amerikanere
Grundsporene til ‘Rebel’ blev indspillet i Tucsons legendariske WaveLab Studio: dér hvor de fleste Calexico og en del Giant Sand-plader for eksempel er blevet til. Vi havde Thøger Lund med på kontrabas og sammen med ham havde vi inviteret fire amerikanske musikere i studiet til en én-dags session; vi havde én på cornette, én guitarist, to trommeslagere, Jeppe på diverse keyboards og jeg sang, samt styrede lidt elektronik. Det var sidst på dagen og vi havde allerede indspillet fire numre, så vi var ved at være trætte.

Da vi gik i gang med ‘Rebel’, var den ene af trommeslagerne gået hjem og guitaristen overtog hendes plads bag trommerne. Vi manglede så et akkordinstrument, så cornetisten satte sig bag et gammelt akustisk Wurlitzer.

Vi startede med at spille ‘Rebel’ i én udgave, som amerikanerne synes var virkelig fed, men som vi synes var for funk-agtig. Derfor tog jeg vores lille Casio SA-1 frem og bad den ene trommeslagere kopiere ‘Bag Piber’-rytmen, mens jeg bad den anden trommeslager om at improvisere hen over. Som jeg husker det spillede vi nummeret to gange, hvor af den sidste blev optaget.

Ny øre gav det sidste skub
Da vi kom hjem lagde vi en masse oveni, for eksempel fløjte og Peter Skibsteds fantastiske basgang, men da vi skulle mixe nummeret kunne vi ikke rigtig få det til at virke. Det var for tungt og tilbagelænet. Jeppe og jeg forlod studiet for en tid, for at få nummeret lid på afstand, og da vi kom tilbage havde Nikolaj Heyman, som mixede pladen, lagt tamburin og ekstra bækken på. Han havde slet ikke hørt Casio’ens oprindelige ‘Bag Piber’-rytme som march, men som en mærkelig form for soul-rumba musik, der hedder ‘beguine’. Nikolaj gav ‘Rebel’ den fremdrift og grandiøsitet, som gav sangen det sidste skub, der i vores optik tog den fra god til fantastisk.

Vil du vide mere?
Tjek Suns of Satan på Facebook

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *