Kamilia Amélie – Jante Law Supressed

 Foto: Marie Louise Munkegaard

Kamilia Amélie har tidligere været fast opvarmning for Lukas Graham, samarbejdet med Wafande og Gaffa gav hendes debutalbum 5 stjerner. I weekenden spiller hun på SPOT Festival, og i den anledning har vi snakket med den danske soul/pop-sangerinde.


Inspirationen

Sangen handler i store træk om at være træt af at arbejde med alt muligt andet end det, man brænder for. Følelsen af at spilde sin tid helt vildt på noget, som ikke rykker ved noget vigtigt eller gør, at man nærmer sig et større livsmål end at tjene penge. Og så handler den om grundene til, hvorfor man sidder fast og ikke springer rigtigt ud i det man vil, som f.eks. tryghed, perfektionisme og Jantelov. Titlen er en reference til, at man holder igen med at gøre det, man er skabt til, fordi Janteloven undertrykker ens naturlige drive til at handle.

Onani-metafor
Folk bliver som regel i godt humør og får lyst til at danse, når de hører sangen. Men nogen kommenterer på sætningen ”Trying to masterbate the climax out of life, while my passion is waiting on the other side”, men de har oftest kun hørt ordet masterbate og så er jeg jo nødt til at forklare, at det er en metafor, og ikke har noget med onani at gøre.

Sætningen beskriver ret godt, hvad jeg prøver at få fortalt i nummeret. Altså at man tager til takke med det næstbedste selvom der findes noget, der er endnu bedre.

Dissekering af teksten
1 vers beskriver, hvordan man spilder sin tid ved at gå på arbejde hver dag, og ikke får andet ud af det end kapital.
Omkvædet beskriver, hvordan man bliver mere og mere rastløs, fordi man ikke får gjort de ting, man brænder for og samtidig ved man godt, at det er snotforkælet at være utilfreds, når man egentligt har det ret godt, ift. andre steder i verden eller bare ift. så mange andre i Danmark. Og alligevel kan man mærke, at man tager til takke med det næstbedste, når livet kunne være endnu bedre. Man lader som om, at man har styr på det, når man taler med folk, men indeni stresser man helt vildt over, at det ikke er som det skal være, og ved godt, at man må få fingeren ud, hvis det nogensinde skal blive til noget.

2 vers handler om, at man jo egentligt har det fint, men at det ikke er optimalt. Alle de penge man har er lånte penge, og man har det stramt over at være sangerinde uden at have et publikum.

C stykket fortæller lidt om grundene til, at man ikke får gjort noget ved det. Man er alt for doven, giver op før man er begyndt, tror ikke på, at man faktisk kan lykkes, man er perfektionist og janteloven holder en tilbage….

Gammel tekst på nyt beat
Faktisk var ”Jante Law Supressed” oprindeligt et nummer jeg skrev på klaver, som Es, der producerer for L.O.C og Barbara Moleko, producerede, men vi blev aldrig færdige. Og så kom Steven lang tid efter med et beat, hvor jeg kiggede i gamle tekster og fandt den her frem, og den var som skabt til det. Meget atypisk for hvordan jeg/vi plejer at arbejde. Normalt laver jeg en skitse på klaver med tekst eller Steven laver beatet, og så skriver jeg teksten efter. Jeg plejer ikke tage gamle tekster op, men lige her fungerede det ret godt.

Personlig proces
Når jeg skriver er det en meget personlig ting, så det gør jeg alene. Men jeg elsker den kreative proces i studiet, både de gange hvor vi sidder ved klaveret sammen, men også når vi indspiller og laver korstemmer osv. Det er så fedt, når noget pludselig tager rigtig form og bliver til. Jeg kunne aldrig ”nøjes med” at synge sange andre havde skrevet, ikke at der er noget galt med det, men det er jeg bare for meget sangskriver til.

Skriveblokader
Jeg har dem en gang imellem. Nogle gange handler det om at blive ved til der kommer noget, og nogen gange lader jeg beatet gå. Jeg tror, at tingene er bedst, hvis de sker af sig selv, og ikke bliver forceret. Og det betyder så, at der engang imellem er et beat, der ikke er skabt til mig, og så bliver der ikke skrevet til det.

At bringe sin musik frem for andre
Det bliver federe og federe at spille sin musik for andre, synes jeg. I starten var jeg meget usikker på, om det jeg lavede, var godt nok, men jeg har efterhånden fået det bekræftet nok gange til at jeg tør tro på det, jeg selv hører, og selv synes, er god kvalitet. Og så må folk jo have deres egen mening om det. Det er selvfølgelig fedest, når andre får noget ud af det også, og det er så dejligt, når folk responderer positivt på det. Det gør mig helt vildt glad. Og jo, det kan da stadig føles som en eksamen engang imellem, men i bund og grund er smag jo smag, og jeg vil aldrig kunne tilfredsstille alle, så jeg er nødt til at starte med mig selv. Og når man selv er tilfreds, er det fedt at vise det til andre.

Videoen
Den var lang tid undervejs. Steven og jeg blev enige om, at vi skulle skyde i udlandet for at få et mere internationalt look. London var oplagt, da det er billigt at komme til og Stevens bror bor der, så vi kunne overnatte hos ham. Så snakkede vi med en fotograf som vi kender og fik aftalt, hvilke scener der skulle være og hvad, der kunne lade sig gøre.
Vi skød den over 3 omgange på 3 locations. Helsingør musikteater, London og en kælder på Nørrebro, hvor dansescenerne er fra.

Jeg havde aldrig prøvet at lave musikvideo før, så det lærte jeg sindssygt meget af. Især hvor vigtigt det er at have alle detaljer på plads før man går i gang: Have en historie og på forhånd vide, hvilken klippestil man vil have og hvordan den skal grades. Altså hvilke farver og hvilket look, så man kan have det med i tankerne, når man vælger outfits osv.
Jeg valgte at lave video til det her nummer, fordi jeg kunne se dansescenerne for mig, og det var vigtigt at få den del af mig med, da jeg har danset siden jeg var 5-6 år gammel.

Da vi skulle hjem efter at have skudt video i London, havde vi estimeret den samme tid til at køre til lufthavnen som vi brugte fra lufthavnen, så vi tog os god tid til lige at nyde London inden vi kørte. Vi havde bare lige glemt, at vi kørte ved en 15-tiden, og at det jo er ligeså meget myldretid i London på det tidspunkt som det er i Danmark. Så vi sad i kø hele vejen, og nåede kun på et hængende hår at aflevere bilen til tiden. Og derfra gik alt galt i lufthavnen. De troede vores batteri til kameraet var en bombe, og begyndte at skille det ad i stedet for at tjekke den ind, og jeg havde glemt en dunke vand i min håndbagage, så jeg blev taget til side, og derefter spurtede vi for at nå vores gate inden den lukkede. Vi fik kun lige lov at komme med og tænkte ”fint nok, så kan vi godt gå lidt”, hvorefter manden ved gaten sagde ”You better run!!”. Og vi endte med at være de der utjekkede mennesker, som kom halsene ind i flyet, helt forpustet, hvor alle vender sig om og tænker ”Jesus Christ, tage jer sammen og kom i god tid, hvor svært kan det være”. Det plejer jeg i hvert fald selv at gøre (griner, red.) …. Men vi nåede det, og det var det vigtigste.

 

Fremtiden?
Jamen jeg startede året med at være speciel guest på Alphabeat-touren, og så tog jeg på min egen tour rundt i landet efterfølgende. Så skal jeg spille Spot, live live, Hysten og en masse andre festivaler og jobs henover sommeren, og så kommer der en efterårstour. Og måske kommer der en video mere….

Vil du vide mere?
Tjek Kamilie Amélie på Facebook
Køb Jante Law Supressed på iTunes

Foto: Marie Louise Munkegaard

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *