DoktorDoktor – Da Diddy Var Daddy

Hiphop-jazzbandet DoktorDoktor er kendt for deres energiske live-performances, og spiller jævnligt til både jazzfestivaler og hiphop-jams. Vi har snakket med Von Glendorf, der er rapper og tekstforfatter.

Nostalgitrip
Idéen til teksten var et nostalgitrip, hvor jeg på den ene side hylder den musik, jeg er vokset op med og den eksklusivitet, der lå i at finde og høre noget nyt, fordi tilgængeligheden til musikken var begrænset før internettet og mp3´ens opkomst. Man skulle kæmpe lidt mere for at følge med. Det var noget med at optage DJ Noizes radioprogrammer på kasettebånd og digge hiphop-skiver når man var i en storby. Jeg husker det at hænge i en pladeforretning en hel dag og lytte til forskellig musik, nørde igennem med pladepusheren og bruge en tredjedel af SU´en på nye skiver så snart pengene gik ind.

For mig er de plader jeg hørte i gymnasietiden også de plader, jeg vender tilbage til igen og igen. Sådan tror jeg mange har det. Der er så mange minder og så meget af ens identitet i den musik. Musikken former jo en som menneske. Det gjorde hiphoppen for mig. Jeg kan altid høre 36 Chambers eller Reasonable Doubt eller Low End Theory eller Labcabin California eller Illmatic eller Stakes is high eller ……

At høre musik og opsøge musik er jo søge det der rush, man fik de første gange man som teenager eller barn hørte noget musik, der gik lige i mellemgulvet på én. Det er ligesom at fiske. I halvfemserne fluefiskede vi musikken. Det var eksklusivt og jagten var en kunst. Nu om dage føler jeg, at vi fisker med dynamit – på Spotify.

At mærke kontra at huske
Jakob, der spiller saxofon, skriver meget af musikken. Diddy var en skitse (akkordgang, blæserstykke og bas) han havde med. Jakob og de andre har forskellige skitser til musikken, og jeg har også tit gang i flere tekster på én gang. Så finpudser vi musikken i øveren, og jeg prøver forskellige tekster på instrumentalen. Sådan skabte vi Diddy. Vi øver numrene en del før vi spiller dem live. Det handler også om, at jeg vil have teksten helt inde under huden, så jeg mærker den mere end jeg husker den. Det er meget måden, vi arbejder på. Så spiller vi den live og retter nogle gange lidt til, hvis det viser sig, at der er dele, der ikke fungerer optimalt live.

Vi deler ansvaret
Jeg (Mads) står for teksterne. Jeg arbejder på dem alene og bestemmer selv, hvad jeg skriver om. Nogle gange optager jeg en instrumental-bid af et nummer i øvelokalet, tager det med hjem og skriver teksten på baggrund af det. Nogle gange skriver jeg bare noget, jeg har på hjertet, og tager det med i øvelokalet. Sådan var det med ”Da Diddy var Daddy”. Jakob skriver som sagt det meste, men David (keys) kommer også med nogle gode skitser. Vi har også numre, der er blevet jammet frem fra bunden (bl.a. tracket ”Meyerheim”). På det sidste har vi åbnet mere op for, at alle musikere kommer med idéer. Det er vigtigt for os og vores band-vibe, at alle bringer noget til bordet. Vi deler ansvaret for bandet og for musikken.

Narrativer i teksten
Min tilgang til teksterne er forskellig fra gang til gang. Nogle gange har jeg en versåbning og skriver derfra, og med tiden udkrystalliseres konceptet. Andre gange ved jeg, hvad sangen skal handle om og skriver det. Jeg kan godt lide at bygge teksten op i vers (typisk 2 eller 3). Jeg kan selv godt lide, at der en eller form for narrativ i teksten. Enkelte gange skriver jeg meget abstrakt. De tekster giver ikke umiddelbart mening, men de skrives i høj grad på lydene og stemningen i ordene. Det er den slags tekster, jeg håber, folk kan lytte til flere gange og måske ikke helt forstå de første gange, men en slags tekster der åbner sig for lytteren ved flere gennemlytninger.

Jeg skriver altid hjemme og kun når jeg er alene. Jeg har aldrig været sådan en rapper, der satte sig ned i studiet og skriblede. Det, at skrive er på en eller anden måde en meget privat ting for mig. Jeg skriver mest ærligt og personligt, når jeg skriver for mig selv. Jeg har ikke brug for at prøve linjerne af for nogen. Jeg skriver det jeg skriver, og hvis jeg eller bandet til øveren opdager, at det fungerer dårligt, gemmes det i en mappe med alle de tekster, der aldrig er blevet (eller bliver) brugt.

Deadlines, baby!
Fordelen ved at arbejde med et band, er at være forpligtet. Der står 6 dudes, der forventer man leverer noget tekst en gang i mellem. Så nogle gange er det noget med at skrive teksten aftenen før vi mødes. Jeg tror på, at man kan skrive sig ud af skriveblokaden. Man skal bare blive ved med at skrive, høre nogle af de gode hiphop-instrumentaler højt, og så kommer teksterne på et tidspunkt.

Jeg har en akademisk baggrund, og kan have tendens til at over-konstruere mine tekster og tænke for meget – nogen gange skal det bare ned og ud. Så udfordringen for mig er tit ikke at stirre mig blind på et forkromet og tænkt koncept.

Fra skitse til sang
Jeg mener, at akkordskitsen og de to dele lå klar først. Jeg havde hooket og de to første vers med. Så prøvede vi den af i øvelokalet. I øvelokalet eksperimenterede vi med groovet og tempoet, indtil vi var tilfredse. At tracket starter acapella var en tilfældighed. Jeg tror bare, jeg stod og rappede det og så sprang instrumenterne på. Vi fandt ud af, at det fungerede godt. I starten rappede jeg hooket mere. Vi er i forbindelse med koncerter blevet gjort opmærksom på, at det fungerer fint når jeg synger tingene. Så det er et element, jeg er begyndt at arbejde med.

Videoen
Videoshootet var ret sjovt og grænseoverskridende. Vi filmede det over en dag. Jeg cyklede rundt på en ladcykel med en kameramand i ladet og rappede højlydt på Assistentskirkegården på Nørrebro ved højlys dag. Festscenen i slutningen af videoen blev filmet hjemme hos mine venner Jon og André. Jeg tror ikke, de havde regnet med, at der ville komme så mange mennesker og at det, der til at starte med bare skulle ligne en fest, i den grad udviklede sig til en rigtig fest med dansebattle og folk, der gik kolde rundt omkring i lejligheden. Det var en fed dag!


Vi spiller for at starte en fest
Det er fedt at spille nummeret live, der er efterhånden mange, der står og skråler med på det. Det gør én helt lun indeni. Tracket er meget mere energisk og party live end på indspilningen. Vi er i den grad et liveband, og vi spiller for at starte en fest. Vi har haft DJ Noize og Pede B med som gæst på tracket live. Pede freestylede et vers om sin hiphop-barndoms helte på det og Noize cuttede en solo udover det hele. Det var en kæmpe oplevelse at spille et nummer om sine hiphop-helte sammen med en af sin opvæksts hiphop-helte og en så vanvittigt dygtig MC som Pede.

Det betyder alt at spille live
Vi anser os selv som et live-band, og lever meget på den energi vi får af publikum. Vi har som band spillet over 40 jobs efterhånden, og har indset, at det er live vi fungerer allerbedst. Så kom til vores koncerter og gi´ os noget love. Du får det tifold igen! Vi bruger meget publikums respons, når vi skriver numre. Det er nu engang fedest at spille noget, der sætter et dansegulv i gang. Så det er vores ambition.

Om at promovere sig selv
Vi spiller en masse jobs. Vi promoter vores ting på Facebook og prøver at være nogle ordentlige mennesker overfor dem vi møder på spillesteder og i andre acts. Vi kontakter folk, vi har lyst til at arbejde sammen med og hører gerne fra folk, der vil arbejde med os. Det vigtigste for os er, at have det sjovt med at spille. Vi skal øve en gang om ugen og have det fedt med. Den dag vi ikke gider at øve eller ikke har det sjovt med det, når vi ikke længere.

Vi befinder os i et underligt limbo mellem hiphop og jazz/funk, så vi spiller nogle ret forskellige crowds. Vi kan spille for et rendyrket hiphoppublikum den ene weekend for så at spille til en jazzfestival med siddepladser helt oppe ved scenen og benene jazzet over kors. Vi rammer tilsyneladende mange forskellige aldersgrupper, og det er ret fedt. En gang kom der et sødt pensionist-ægtepar op til mig efter et Jazzfestival-job. De sagde, de aldrig havde kunnet lide rap eller rigtig forstået det, før de så os.

Fremtiden
Vi kommer til at spille meget ude. Vi kommer til at blive bedre og skrive nye og vildere numre. Vi kommer til at udgive vores ting selv, medmindre der dukker et godt tilbud op. I øjeblikket arbejder vi på et – for os – nyt udgivelseskoncept, så hold øjne og øre åbne og følg os på Facebook.

Ny video fra øvelokalet


Vil du vide mere?
Tjek DoktorDoktor på Facebook
Køb ‘Da Diddy var Daddy’ på iTunes
Download DoktorDoktor EP’en gratis (!)

Foto: Sabrina K. Jørgensen

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *