Schultz and Forever – New Dawn

Foto: Martin Fält

Vi har snakket med Jonathan Schultz, der som Schultz & Forever i 2012 opnåede opmærksomhed fra blandt andre Det Elektriske Barometer og SPOT Festival. I januar i år udkom hans anden EP “Celiné”, men her kan du læse om nummeret “New Dawn” fra hans debut-EP “Odd Stories” fra 2011.


René Descartes
Titlen på sangen kommer af, at jeg en tidlig vintermorgen, to dage inden EP’en skulle være færdig (det var i forbindelse med ansøgning til SPOT Festival), indspillede sangen, og havde læst noget René Decartes indimellem indspilningerne. Jeg tror bare jeg havde ret meget optur over at kigge på solen, mens jeg læste filosofi og indspillede en sang (griner, red.). Det var en ny dag, og René Decartes siger så fucking mange kloge ting.

Ja, der er vel egentlig ikke nogen historie bag sangen. Det er en sang, der opstod mens jeg optog den på min computer. Sangen handler om at være vokset op i en familie fyldt med kærlighed, frihed og omsorg, men at være ung og uenig i en af familiens vigtigste værdier – jeg går udfra at det var dér inspirationen kom fra, men jeg ved det sgu ikke.

Lige nu og her
Lige i starten havde jeg det rigtig godt med sangen, og nu har jeg det også okay med den. Jeg glæder mig bare til at komme ud med en ny lille plade, som jeg føler repræsenterer mig bedst som sangskriver lige nu. Jeg tror det er meget sundt at være lidt træt af det man indspillede for et år siden, men det er bestemt ikke en sang jeg er flov over.

Hjælp og pandekager
Rasmus Krogh, Jakob Højgaard og Oskar Tranum har hver især sat deres præg på sangen med deres instrument(er). Jeg indspillede sangen færdig i dens form, melodi og tekst alene, og så inviterede jeg på kaffe og pandekager. Efter vi havde spist pandekager og drukket kaffe indspillede de et tema de synes passede fedt på sangen, og det er jo altid en fed proces. Rasmus, Jakob og Oskar er gyldne, og det var en stor hjælp til nummeret.

Proces
Jeg skriver sangen alene, og har den med i øveren. Så spiller jeg sangen et par gange for Phillip, Oskar, Rasmus og Jakob, og så spiller de over det. Nogle gange kan jeg have en præcis idé af, hvad jeg gerne vil have de spiller, men oftest fanger de det med det samme. Nogen gange vurderer jeg også, at der ikke skal være band på overhovedet.

Jeg har lige siddet og læst små bidder af Kirsten og Maries indslag på Bag Nummeret, som jeg tjekkede ud, efter I spurgte mig om jeg ville være med. Deres snak om skriveblokader kan jeg så godt genkende. Jeg ved ikke om det er en tabu i musikermiljøet – det har jeg nemlig slet ikke forstand på, men nogen gange kan der bare ikke komme en melodi ud, som jeg kan stille mig tilfreds med. Jeg arbejder ikke på ikke at møde skriveblokader, fordi jeg ikke ved, hvordan man undgår dem. Men det er så forskelligt. Jeg har dog aldrig brugt flere uger på en sang. Oftest skriver jeg sangen færdig på én dag.

Min inspirationer finder jeg i musikken, jeg lytter meget til – William Basinski, Dylan, R. Kelly, Liz Harris, Neil Young.

At bringe det frem for andre
Det er en forfærdelig ting at spille musikken for andre første gang. Det er dog sjovt, når de kan lide det. Det er ikke så nervepirrende, når ens arbejde skal anmeldes i et magasin, fordi jeg gør mig ikke så meget i anmeldelser. Jeg kan rigtig godt lide, når mine venner kan lide min plade. Det skal lige siges, at jeg hylder kulturjournalistik for dens evne til at promovere pladen, men jeg er ligeglad med om pladen får tre stjerner eller seks stjerner. Mest fordi jeg ikke selv aner, hvordan man anmelder en plade sådan helt objektivt. Det tror jeg slet ikke, man kan.

Det visuelle lag
Jeg har ikke så meget forstand på det visuelle. Hvis jeg skulle lave en video til en af mine sange, ville det blive helt forfærdeligt. POWERCLAP lavede en video til min sang “Falling” som, jeg synes, ramte lige dét nummer så godt. Det er alt jeg ved om det visuelle lag for mig og min musik.


Starten af 2013

Jeg brugte en periode af sidste år i Paris, hvor jeg indspillede min anden EP “Celiné” alene, og det har været fucking godt at få den på gaden.

Derudover har jeg et par planlagte koncerter rundt om i landet, og der kommer selvfølgelig flere til med tiden.

Skæve i Paris
Jeg husker specielt en aften i studiet i Frankrig, hvor jeg efter én dag i studiet havde nået at indspille tre sange. Jeg var helt færdig, så Alain (produceren), Donatien (Cracki Records) og jeg hørte R. Kelly på anlægget, mens vi spiste nutella-madder og røg os sjove. Vi blev lykkelige, og havde rigtig optur over R. Kelly-interviews, hvor han snakker om black bitches. Derudover var katte-videoer på YouTube også en succes den aften.

Vil du vide mere?
Lyt til Schultz and Forever på Spotify
Køb musikken fra Schultz and Forever på iTunes
Tjek Schultz and Forever på Facebook
Besøg Schultz and Forever på hans hjemmeside

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Én kommentar

  1. […] her på Bag Nummeret, hvor du kan læse og lytte til Mother Lewinsky, Folkeklubben, Maskinvåd, Schultz and Forever, Linkoban, The White Album, Ice Cream Cathedral og CODY. Alle er SPOT-aktuelle navne, der det […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *