Trepac – Velkommen i rodebutikken

Du kender Trepac som den ene halvdel af M-Cnatet – men han er også aktiv i eget navn. I sommeren 2011 udkom albummet ‘Fatamorgana’, og vi er gået bag om nummeret ‘Velkommen i rodebutikken’ derfra.


Inspirationen bag nummeret

Jeg ved ærligt talt ikke, hvor inspirationen til nummeret kommer fra. Det var ikke et nummer eller koncept, jeg havde gået og haft i tankerne, inden jeg skrev det. Lige pludselig var inspirationen der til det, og så skrev jeg det nærmest ud i én køre. Jeg hørte meget Sage Francis i den periode, så måske har hans nummer ’Best of times’ underbevidst været en inspiration, da det i opbygning og stil minder meget om mit nummer. Jeg kan huske, at Undertoners anmelder, Maja Lau Hirani, også skrev at de to numre mindede om hinanden (heldigvis på en god måde!) i hendes anmeldelse af mit album, og der tænkte jeg: ”Hun har jo ret. Godt set!”.

Verden er en forvirrende rodebutik
Der er ikke et decideret budskab, jeg gerne vil fortælle. Egentlig er det bare en lang tankerække uden nogen større sammenhæng, og jeg tror faktisk jeg i højere grad har skrevet det for min egen skyld end med det formål, at der skulle være et budskab til en lytter i den anden ende. Jeg har dog efterfølgende erfaret, at mange åbenbart kan relatere til de tanker og frustrationer, jeg beskriver i nummeret. Så måske fortæller jeg dem med mit nummer, at de ikke er alene om at synes verden kan være en forvirrende rodebutik, men at der er andre, der også har det sådan. Og det er vel så sangens budskab.

Atypisk for min måde at skrive på
Beatet til nummeret havde jeg haft liggende et halvt års tid, før nummeret blev skrevet. Jeg havde fået en masse beats af produceren Swab fra Bumsestilen, hvor jeg specifikt havde bedt ham om at sende nogen ting, der ikke umiddelbart var så hip hop-agtige i lyden. Blandt de beats faldt jeg ret hurtigt over dette beat, og havde egentlig til at starte med tænkt, at Kværn og jeg kunne bruge det til et M-Cnatet nummer. Vi kom dog aldrig rigtig i gang med det, og en dag, hvor jeg tilfældigvis sad og lyttede beats igennem, begyndte jeg så at skrive til det på egen hånd. I løbet af en times tid havde jeg skrevet nummeret færdigt, og der er ikke ændret noget ved teksten efterfølgende. Det er meget atypisk for min måde at skrive på, at jeg ikke vender tilbage til nummeret og redigerer lidt i teksten, men jeg synes egentlig, at den umiddelbarhed, der ligger i lyrikken, er meget charmerende, selvom jeg måske gerne lige ville have ændret lidt hist og her, hvis jeg kunne gøre det om nu. Beatet er heller ikke blevet rettet til efter teksten er skrevet, men er i sin endelige form opbygget på nøjagtigt samme måde, som Swab havde sat det op, inden han sendte det til mig. Jeg har således bare skrevet teksten ud fra hans form og opbygning, og tilpasset teksten til beatet frem for den anden vej rundt, som ellers er det mest typiske for den måde, jeg laver numre på.

Spoken word eller rapflow
Jeg tror, formen giver nummeret en form for intimitet. Måske fremstår det også mere ærligt, når ordene bliver fortalt på den måde. Jeg har ikke bevidst forsøgt at lave det spoken word-agtigt, og jeg vil da også mene, at jeg trods alt fremfører teksten i et rapflow. De manglende trommer på nummeret gør dog sikkert, at mange forbinder det med spoken word. Men jeg har slet ikke dyrket spoken word genren nok til at kunne udtale mig om, hvorvidt nummeret kan karakteriseres som spoken word. I sidste ende er det jo bare musik.

Om at skrive tekster
’Velkommen i rodebutikken’ er som nævnt en undtagelse i forhold til den måde, jeg normalt arbejder med mine tekster, da jeg sjældent skriver et helt nummer så hurtigt. Normalt kan jeg godt være en hel dag eller en lille uge om at få skrevet et nummer færdigt. Dog sjældent længere end det, da jeg bliver stædig, når jeg først går i gang, og derfor gerne vil have nummeret færdiggjort. Når et nummer er skrevet færdigt, ændrer jeg dog for det meste en masse små ting i teksten i perioden frem til, at jeg indspiller det. Jeg kan dog sagtens have ideen til et nummer i hovedet i meget lang tid, før jeg får form på ideen og begynder at skrive nummeret. Jeg er ikke typen, der konstant render og grifler rim og linjer ned til senere brug. Der er jeg mere typen, der arbejder intensivt i kortere perioder, hvor jeg føler jeg har tiden og kreativiteten til at få skabt noget.

Teksternes betydning
Med tiden er mine tekster begyndt at betyde mere og mere for mig. I takt med at jeg er blevet ældre, er livet på mange måder også blevet mere kompliceret, og der hjælper det at skrive for at få styr på indtryk og tanker. Jeg ved, at det er verdens største kliché at sige, men det har en eller anden selvterapeutisk effekt at skrive. Jeg har ingen planer om at stoppe med at rappe de første mange år, så jeg kunne forestille mig, at min musik på sigt kunne blive en dokumentation for mig selv af de forskellige perioder og hændelser, der har været i mit liv. Om 10 år vil et nummer eller en plade sikkert kunne sige meget mere om, hvad jeg tænkte og følte i dag, end noget fotoalbum eller min egen hukommelse vil kunne afsløre.

Tiltrukket af melankoli
Jeg synes ikke, at jeg bevidst dyrker melankolien, men jeg er fascineret og tiltrukket af den, hvilket nok skinner igennem i min musik og min pladesamling. Blandt andet er Søren Huss’ Troen & Ingen-album en af mine yndlingsplader, og det fås vel ikke mere melankolsk og dystopisk end netop dén plade. Som person opfatter jeg ikke mig selv som specielt melankolsk, men jeg har nok en tendens til oftere at skrive rim, når jeg er i den sindstilstand, hvilket Fatamorgana-albummet er et godt eksempel på. Faktisk blev jeg selv ret overrasket over, hvor dystert et album jeg havde lavet, da jeg stod med slutproduktet. Jeg er heldigvis for det meste en glad person, og det kæmper jeg i øjeblikket med at få bragt mere ind i mine tekster. Det falder mig dog bare langt mere naturligt at skrive om dårlige eller triste ting, så det er et punkt, hvor jeg har rig plads til forbedring som rapper og tekstforfatter.

Skriveblokader
Jeg har ikke haft deciderede skriveblokader, men der kan sagtens være måneder, hvor jeg ikke skriver et eneste rim. Ofte hænger det dog sammen med, at jeg laver en masse andre ting, så det er vel egentligt mere et spørgsmål om prioritering end skriveblokade. Omvendt har jeg også oplevet at skrive 3-4 numre på en uge. Jeg tror i bund og grund, det hænger sammen med, hvor meget tid jeg tager mig til skrivningen, for når jeg først sætter mig ned for at skrive noget – så skriver jeg som regel også noget. Heldigvis.

Åbningsnummer
Jeg åbner tit mine shows med nummeret, da den ærlige og intime stemning virker godt i forhold til at få folks opmærksom fra start af. Samtidigt starter det så dejligt stille ud, så man derefter stille og roligt kan bygge på i forhold til tempo og decibelniveau under resten af koncerten. Nummeret kan dog være en udfordring at spille live, da der ikke er trommer på nummeret de første par minutter. I de tilfælde, hvor jeg ikke optræder med liveband, skal beatet derfor være ret højt skruet op i scenemonitorerne, før jeg kan høre, hvor i nummeret jeg er. Det er tit en udfordring, og stiller store krav til ens indre metronom i de tilfælde, hvor jeg ikke kan høre alle de små detaljer i lydbilledet, der kan fortælle mig lige præcis, hvor jeg skal lægge ordene.

Koncerter giver blod på tanden
Det er bekræftende at komme ud på spillestederne og opleve, at der rent faktisk er folk, der kender til og dyrker ens musik. Det betyder utroligt meget. Folk der kan rappe med på teksterne og den slags. Det giver i den grad blod på tanden til at fortsætte med at lave musik. Man kan lave nok så meget musik i studiet, men der får man selvsagt ikke den respons og kontakt med lytteren, som man gør i en livesituation. Og så er det også fedt at kunne tale med folk før og efter koncerten. Det er en meget privilegeret situation at være i, at man som musiker kan blive betalt for at komme ud, fyre den af, drikke sig fuld og få boostet sit ego af folk, der nyder ens musik. Samtidigt har mine liveshows hjulpet mig personligt med at overkomme nogle angstbarrierer, da jeg altid har haft det dårligt med at påkalde mig opmærksomhed og stille mig op og sige noget i større forsamlinger. Jeg skal dog stadig helst have et par genstande indenbords, før jeg går på scenen, men jeg er langt mere afslappet på en scene nu, end jeg var for år tilbage. Der føler jeg, at erfaringen fra mine koncerter har hjulpet mig i en positiv retning, og det er en forskel jeg også har kunnet mærke i mit arbejdsliv og privatliv.

Fremtiden
På udgivelsesfronten bliver mit næste træk at udgive albummet ’Nye toner’, som ligger færdigindspillet. Det er 12 nye numre, og albummet minder som helhed mere om min Skeletter & skitser-udgivelse end Fatamorgana, da den ikke har en overordnet rød tråd, der binder albummet sammen. Derfor synes jeg heller ikke den egner sig til et fysisk format, men giver den i stedet væk til gratis download.

Derudover er jeg gået i gang med et rapper/producer projekt sammen med Melancolia under navnet Torden&Lynild. Det synes jeg personligt, er noget af det mest spændende, jeg har været med til at lave, så det glæder jeg mig meget til at få færdigt og udgivet. Jeg ved, at der sikkert er nogen, der gerne vil vide, hvornår der kommer et nyt M-Cnatet album, men det er der ikke umiddelbare planer for. Jeg tror hverken Kværn eller jeg selv er nået dertil, hvor vi er klar til at pause solokarrieren. Desuden tror jeg, vi begge har det fint med ikke at skulle rode med alle de kompromiser, der er nødvendige i en gruppe. Omvendt tror jeg dog heller ikke, at vi har lavet vores sidste projekt sammen, så folk behøver næppe at vente forgæves.

Vil du vide mere?
Tjek Trepac på Facebook
Køb ‘Velkommen i rodebutikken’ i iTunes Store

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

3 kommentarer

  1. Waveyard. → – Trepac giver os et indblik i tankerne bag nummeret, ‘Velkommen i rodebutikken’
    7. januar 2013
    Svar

    […] Denne gang er det Trepac fra M-Cnatet der står for skud, og han tager os med bag nummeret ‘Velkommen i Rodebutikken’ fra hans soloalbum, ‘Fatamorgana’ – læs med her. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *