Sivesgaard – Be With You

Aalborg-produceren Sivesgaard producerer tilbagelænede, elektroniske club tracks med klare 80’er referencer. I denne uge går Bag Nummeret bag om tracket “Be With You” fra hans sublime EP “Nocturne”.


80’er vibes

Jeg har altid været kæmpe fan af 80’er musik, da det var mit barndommens årti. Jeg sad klinet til min fars aflagte spolebåndoptager og optog datidens hits om fredagen, når der var Top 10 i lokalradioen. Det var en kunst at få så meget med som muligt, før værten begyndte at sludre indover slutningerne af numrene – men det måtte man tage med, når der hverken var lommepenge til plader, eller steder at købe dem i den flække, jeg voksede op i.

Alt der havde synthesizere og trommemaskiner var jeg helt forgabt i, og købte da også Synthesizer Greatest I+II, da de kom ud i starten af 90’erne. Så jeg har altid været meget inspireret af mine helte fra dengang; Kate Bush, Ryan Paris, Duran Duran, A-ha, Michael Jackson og Sidney Youngblood for at nævne nogle stykker – og der var da også plads til et nummer med Rick Astley og Samantha Fox i ny og næ – og ja, jeg havde plakaterne!

Generelt er min EP ”Nocturne” en hyldest til det årti og den lyd, hvilket specielt kan høres i nummeret ”Pure Strings” – som er stærkt inspireret af datidens filmmusik. Prøv at lytte til John Carpenters forrygende tema til Escape from New York, så vil man nok ane stemningsparalleller.

http://www.youtube.com/watch?v=udBf_u_pYVU

 

Melodier og akkorder først
Jeg tror egentligt ikke, at jeg har en typisk arbejdsproces – det varierer meget fra nummer til nummer. Dog starter jeg konsekvent med melodi eller akkorder, da det er det, der er vigtigst i mit musik og også det, der kommer lettest til mig. Nogle gange inspireres jeg af andres musik; hører jeg f.eks. en fed chord progression så ”jammer” min hjerne ofte sine egne melodier henover. Så kan det være, at jeg bygger et nyt nummer op over et par af de akkorder, jeg lige har hørt.

Andre gange vågner jeg med melodier eller delvist færdige musikstykker i hovedet, som jeg så forsøger at få spillet ind, inden jeg glemmer ideen. Jeg glemmer desværre meget let en melodi, så det skal gå stærkt, og jeg skal ikke spille forkert alt for mange gange, før resultatet bliver et helt andet end tiltænkt. Hvis det kun er et enkelt spor eller to, jeg har i hovedet, prøver jeg at nynne det ind i min diktafon på iPhonen – men det er kun, hvis jeg ikke kan komme til at spille det ind med det samme. For jeg har normalt allerede skabt synths’enes lyde i hovedet, og dem kan jeg sjældent huske, når jeg senere lytter til mit mumleri.

Det startede med et bassline-riff
Med ”Be With You” var jeg faktisk ved at bygge en bassline-lyd op til et andet nummer, og sad og jammede lidt for at tweake klang, ADSR osv. – og så var ”den” der bare lige pludselig. Det var en af de gange, hvor man bare ved med det samme, at nu er det tid at gemme det andet væk, og starte på et nyt track med den ide, man lige har fået.

Så det var bassline-riff’et, der var basen for mit nummer, hvilket også kan høres tydligt. Derefter satte jeg et simpelt ”bum-klap” beat på, som jeg skar ud af et loop. Selvom det piner mig ikke at lave hver eneste lille bid af mine numre selv, har jeg erkendt, at der ikke er ret meget rytme i den her blege krop, og mit talent bestemt ikke ligger i groovebuilding. Derfor har jeg et bibliotek af loops, som jeg skærer elementer ud af – det er for mig en langt mere effektiv måde at arbejde på.

Nu havde jeg fundament til nummeret, men var stadig ikke helt klar over i hvilken retning, jeg skulle tage det. Jeg ville hjertens gerne smide arpeggiators på, da jeg fucking elsker arps, men dem var jeg allerede gået helt overbord med i ”Pure Strings”, og jeg ville gerne have en smule variation på EP’en. Jeg vidste på forhånd, at jeg ville have vokal på nummeret, men der var ikke lige noget, der ”kom til mig”, når jeg sad og lyttede. Så jeg lagde det til side i et par dage, mens jeg arbejdede videre på ”In the Night”, som jeg havde et forbandet besvær med at bygge et ordentlig kick til – det tog mig faktisk over 4 timer, før jeg var nogenlunde tilfreds – det var et mareridt!

 

Vokalinspiration gennem Youtube-tutorial
I en af mine få spisepauser sad jeg og stenede lidt tutorials på Youtube, og faldt over en om vocoders, hvilket jeg faktisk ikke havde prøvet at lege ordentlig med før. Mens jeg sad og jammede lidt med det, slog det mig, at det var dét, der manglede i ”Be With You”. Teksten kom næsten af sig selv, da jeg først kom i gang, hvilket er lidt usædvanligt, for det sidder jeg ellers ofte og sveder over. Det er svært at skrive noget, som folk kan forholde sig til, uden at det bliver det store ostebord! Der var allerede rigeligt med store følelser ude at flyve i ”In the Night” – og i og med, at ”Be With You” allerede var et mere primetime dansetrack, ville jeg holde det enkelt og ikke for alvorligt.

Det var skidesjovt at indspille, og da jeg efter et par timer var færdig med det, vidste jeg, at det ville blive godt nok til at komme med på EP’en. Det var ellers meningen, at det bare skulle være en 2-track EP med et remix eller to, men jeg nåede lige at få ”Be With You” med i sidste øjeblik.

 

98% tilfreds
Herefter var det ”bare” opbygning og fyldelementer, justering og mixning der manglede. Underlægningsakkorderne og baggrundsmelodierne, der kommer indimellem, er sådan set lidt ”take one”, og indrømmet – ikke noget specielt. Men det er heller ikke bærende elementer, men blot fyldelementer i lydbilledet, samt for at skabe lidt variation – og eftersom jeg havde en nær deadline, måtte jeg nøjes med, hvad jeg lige kunne finde på den dag. Inden jeg kunne begynde downmixningen, var der det sædvanlige pillen og justeren, som jeg bruger en forfærdelig masse tid på!

Jeg bliver aldrig mere end 98% tilfreds med et nummer, men jeg flueknepper indtil jeg ikke længere kan forbedre noget, eller til masteringdeadlinen indhenter mig. Der er ikke noget værre end at finde fejl på ens tracks, når de er blevet udgivet; det kan være ret modbydeligt at være perfektionist!

Om skriveblokader
Skriveblokader er bare noget, man må forsøge at leve med. Jeg har delvist færdige numre liggende fra år tilbage, som jeg endnu ikke har haft held med at gøre færdige. Det er der, hvor man har en grundidé, som bare spiller, men man ikke kan finde på flere elementer til i samme kvalitetsniveau. De fleste af den slags skitser ryger i mappen ”Har potentiale”, men det er nok få af dem, der nogensinde bliver færdige. Så er det lettere – og langt sjovere – at starte på noget nyt.

I arbejdet med ”Be With You” var der heldigvis ikke nogle egentlige blokader, det hele gik ret smertefrit – måske arbejder jeg bare mere effektivt under tidspres (griner, red.).

Tendens til melankoli
Det er vigtigt for mig, at folks følelser bliver pirret, når de hører mit musik. Man siger jo, at det er sjælens sprog, og det er jeg meget enig i. Jeg tillader mig at citere mig selv fra min biografi, der ret præcist beskriver, hvad jeg mener:

Music needs soul and all feelings; sadness, melancholy, happiness, euphoria and above all – purpose! Never make a song you don’t feel, or it becomes artificial, a construct of wrong reasons.

”Be With You” er et mere ”glad” nummer end de fleste af mine tracks. Jeg har en tendens til melankoli i min musik, fordi jeg synes, det er en smuk følelse. Derfor er mine numre normalt ikke så party-agtige, fordi det ikke hænger naturligt sammen. Folk skriver til mig, at de bliver glade og kede af det på samme tid, når de hører mit musik – det synes jeg er fedt! Men med ”Be With You” ville jeg vise, at jeg ikke kun laver emo-musik (griner, red.).

Om at levere sit ypperste. Hver gang
Jeg ved ofte, at jeg er på rette vej med et nummer, hvis jeg tager mig selv i at sidde med et stort smil på læben, eller måske begynder at danse lidt rundt i mit soveværelse/studie. Oftest gribes jeg af en iver og en trang til at spille det for mine kammerater. Men det er et tveægget sværd, så jeg forsøger for det meste at holde det for mig selv for ikke at blive for præget af deres meninger. For det er jo i bund og grund mig selv, der skal være tilfreds – ikke andre – og det kan sgu være lidt af en præstation i sig selv. Jeg er klart min egen hårdeste kritiker – måske undtagen lige Noir, der har lært mig at forvente det allerypperste af mig selv. Hver eneste gang!

Live
Det er fantastisk at spille sine numre live! Det er utroligt tilfredsstillende at se folk danse og glædes ved ens eget musik! ”Be With You” er noget af det mest primetime-agtige materiale, jeg har, og så er der jo normalt en mere åbenbar respons, fordi folk er danset varme og klar på at give den gas. Det er faktisk det eneste af mine numre, jeg har spillet to gange på en aften.

Fremtiden
Jeg besluttede mig for at blive seriøs med musikken, efter jeg udgav ”Unorthodox” i 2011. Og siden er det gået meget stærkt! Jeg har pt. flere ting i støbeskeen, bl.a. har jeg lige remixet Deep Future – Black Cat på det spanskbaserede label Espai Music. Min næste single er næsten færdig, og bliver remixet af bl.a. Martin Dawson og Oliver Schories, som lavede et fantastisk remix af ”Unorthodox”. Udover det er jeg allerede igang med den næste single igen, som skal være min opfølgning til ”In the Night”, og er også blevet spurgt om at synge på noget af Hot Since 82’s musik. Så der er rigeligt at se til ved siden af uni, venner og deltidsjob!

 

Vil du vide mere?
Tjek Sivesgaard på Facebook
Køb “Be With You” i iTunes Store

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *