Maskinvåd – Brave Mænd

Foto: Simon Gorm Eskildsen

Maskinvåd har en særlig lyd, der blandt andet trækker klare linjer til 80‘ernes Københavner-rock og som fra første øjeblik fangede vores øre. Vi har snakket med bandet om singlen “Brave Mænd”.


I Maskinvåd er vi to, der skriver og komponerer sammen. Mathias skriver teksterne, der i sig selv skaber et univers eller en stemning, som herefter danner grundlag for kompositionen. Og i den efterfølgende kompositoriske proces, hvor musikken bliver svøbt om teksten, er det oftest Peter der er styrmand.

Nedlagt skole
Da vi eksempelvis skrev de sidste sange til vores kommende album, sad vi begge på en nedlagt svensk skole i hvert vores rum. Og den tid det tog, at skrive en tekst, var den samme, som blev brugt på kompositionen dertil. Der var hverken tid til skriveblokader eller motorstop. Vi kunne herved efter en dags tid, sætte os sammen om aftenen, når mørket fra de svenske skove trykkede mod ruderne, og øve på vores nye numre.

Dele teksten med andre
Det sidste led i skabelsen af vores sange hæftes på, når vi præsenterer arbejdet for resten af bandet. Og her opstår magien i sandhed, når alle mulige små detaljer med alverdens forskellige referencer stykkes sammen, og får sangene til at fremstå helstøbte og solide. Det er, med et kedeligt ord, en hurtig og effektiv sangskrivningsproces, men også det fedeste i verden at se en tanke, blive til et værk, som almindelige dødelige mennesker kan finde på at synes godt om.

Det er ikke nødvendigvis nervepirrende, at bringe det musik vi selv laver frem til omverdenen. Det er tværtimod det eneste, der giver mening, når man skriver og spiller musik. At dele det med andre!

Fortvivlelse
En kammerat har spurgt, om sangen “Brave Mænd” handler om sexsygdomme (“nu har jeg overført min sygdom / det’ mig det’ mig”), en anden har fortolket den som et udtryk for usund narcissisme. Selv har vi ofte præsenteret “Brave Mænd”, som en sang i lighedens navn, og samtlige kvindelige publikummer har udtrykt deres ophidsede begejstring. Men i langt højere grad er det en sang om de fortvivlede stakkels mænd, der ligger under for kvindens stærkeste våben… Og her passer både kønssygdomme og narcissisme ganske godt på billedet af vor helt, den stakkels brave mand.

Nørlunds pillerier
“Brave Mænd” er en af vores gode gamle, der rent musikalsk har gennemgået en løbende udvikling frem til albumversionen. Omkvædet syntes vi engang, var lidt for highschool-agtigt, og vi forsøgte, at svine det lidt til med disharmonier. Men omvendt er det tåbeligt at lade sig begrænse på den måde, og nu er vi endt med et omkvæd, der bidder fra sig i sin positive enkelthed, og på mange måder definerer sangen. Yderligere fik vores producer Nikolaj Nørlund den idé, at knalde en karakteristisk synthesizer ind i breaket op til omkvædet, og herved forstærke hele stykket med 110 procent!

City Slang
Samarbejdet med Nørlund har vi gennem hele forløbet nydt, at arbejde sammen med. Vi besøgte ham i første omgang med fem sange, som vi gerne ville indspille hos ham i Sauna Recording Studio. Men som tingene skred frem, voksede hans begejstring for det vi lavede, og han ville efter en uges samarbejde, gerne indspille et fuldlængde album med os. Og tak for det! Han har været rigtigt meget med i den afsluttende proces, en slags finpudsning af arrangementerne og ikke mindst lyden. Så vi kan roligt sige, at Nikolaj Nørlund i den grad har hjulpet os i retningen af en lyd. Han var også den første, der nævnte Lars H.U.G.s “City Slang”, som reference til vores musik, en kilde vi tog til os i det videre arbejde med albummet.

Udover Nikolaj Nørlund har vi som udgangspunkt samarbejdet i ét band. Vi har undervejs udskiftet en guitarist af geografiske årsager, og vi har haft en ekstra blæser inde over indspilningerne, men det etablerede band omfatter altså trommer, bas, to guitarer, to vokaler, trompet, saxofon og synth.

Kunstnerisk fortolkning
Vores musikvideo var en kæmpe tjeneste fra vores gode ven Simon Gorm Eskildsen. Vi havde et enkelt møde med ham, hvor vi diskuterede idéer og skrev noter, og herefter gav vi Simon frie hænder. Vores hensigt med videoen var, at fange opmærksomhed, og så vidt det var muligt, at åbne en sprække ind til et univers, som man kunne sætte os i forbindelse med. Den skal ikke opfattes som en essentiel del af musikken, men som en kunstnerisk visuel fortolkning af sangens tema som Simon har skabt på allerbedste vis. Arbejdet med at visualisere tekst og musik er sindsygt spændende, at følge med i, og at udefrakommende har lyst til, at give deres bud på, hvordan vores sange skal ’se ud’ på lærredet, er så sejt!


Resten af året

Det Herrens år 2012 er snart ovre, men siden januar hvor vi begyndte på de første optagelser, er der løbet meget vand under broen, og vi satser på, at tyve tretten bliver endnu vildere! I oktober her i år udgav vi vores debutalbum “Giftige Slanger” på Auditorium/A:larm og vi håber at bruge resten af 2012 på koncerten og ellers skabe larm omkring det nye album. Det ville da ikke være så ringe i hvert fald!

Altid én der snubler
Det går oftest sådan, at når sangene bliver for smarte og komplekse, så er der altid én i bandet, der snubler en gang i mellem. Og sådan er det med “Brave Mænd”s intro. Her har vi, at gøre med (og nu bliver det teknisk) tre forskellige stemmer fra tre forskellige instrumenter, der spiller punkterede fjerdedele, som hurtigt kan desorientere den uopmærksomme musiker. Man mister altså fornemmelsen for hvor man er i musikken, hvis da ikke man åbner ørene.

Da “Brave Mænd” stadig var ny talte Peter takten, så vi andre havde et holdepunkt, og det forløb oftest smertefrit. Men tiden kom da, hvor Peter mente, at nu var det nok, og vi skulle altså selv holde styr på takten… Og værst gik det til en koncert på Chili Pop i København, hvor vi spillede et nøgent akustisk sæt. Her havde vi hverken distortion eller reverb til at skjule vores misforståelser, og alle gik fejl af hinanden i introen til “Brave Mænd”. Intet lød af harmonisk treklang. Mathias indså i al kaos, at han nok var ophavsmand til forvirringen, og besluttede i sit styrt, at droppe alt om treklange og punkterede fjerdele, råbe lidt irriteret på jysk, og så væltede resten af bandet ind i sangen, mens publikummerne åbenlyst morede sig over vores svedperler på overlæben og blodsprængte øjne. Det kostede selvfølgelig en lammer og en omgang vodka og saltagurker på Kronborggade 3.

Vil du vide mere?
Tjek Maskinvåd på Facebook
Følg Maskinvåd på Tumblr
Køb Maskinvåds debutalbum “Giftige Slanger” på iTunes

Foto: Simon Gorm Eskildsen

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *