The Frederik – Delirium

Vi satte den elektroniske kunstner Frederik Olufsen i stævne og snakkede om “Delirium”, der i foråret udkom på mau5trap records, drevet af den legendariske Deadmau5.


Inspirationen

“Delirium” kom egentlig til, efter at jeg havde færdiggjort hele ”Heavy Crownage”-ep’en – min debut-EP som The Frederik for mau5trap. “Delirium” er i dag dog et af de bærende numre for EP’en.

Det er vidt forskelligt, hvad der for mit vedkommende inspirerer mig til at danne grundsten for et nyt track. I dette tilfælde var det 100% det nørdede approach. Jeg havde hængt en aften med en god ven, producer og dj, Phace5, da han viste mig et nyt plug-in fra NI (Native Instruments), kaldet ”Skanner”. En forenklet Reaktor-baseret synth, der morpher over samples.

Jeg var solgt ved første øjekast, og lagde straks en stor indsats i at sætte mig ind i synthen og nørkle med den. På trods af at lyden jeg fik ud af ”Skanner” kun bruges cirka to gange i tracket (gentagende what so ever), har den klare reese-agtige wobbles fuldstændig lagt tonen for hele trackets lydspekter.

Indflydelse fra Noisia
“Delirium” er frem for alt et statement i sound design, hvilket kommer til udtryk i de mange obskure basslinier, man normalt ikke ville høre i electrohouse/complextro, men snarere i neurofunk (en subgenre, der spænder over drum’n’bass og den meget hypede glitchhop). En gruppe jeg ser meget op til, og har haft fornøjelsen af at spille med endda i sidste måned (juni måned, red.) i London til Mau5trap Warehouse Party, Noisia, har som det også kan høres på nummeret haft stor indflydelse på den gennemgående lyd i Delirium.

Ny synth
Som nævnt startede “Delerium” med udgangspunk i en ny synth jeg nørdede med. Typisk starter mine ideer til track med en melodi eller et riff, jeg typisk vil improvisere mig frem til på klaveret. Ideen er ofte næret af inspirationen fra en bestem nylig hændelse eller noget så simpelt som et mærkeligt ord.

Det jeg ser som et af de sværeste punkter i produktionen af et track, er at få den nye melodi ind i et beat – især når beatet skal bygges op om melodien. Jeg ville helt klart fortrække at knalde en håndfuld timer eller et par dage af på at bygge et grundbeat med et solidt groove op først, og smide en melodi ind her i. Da det for mig forekommer langt mere naturligt – men mit workflow tillader det desværre ikke altid, da melodier typisk opstår spontant, og gerne skal indspilles før de er forsvundet igen. I Deliriums tilfælde er melodien i breakdownet dog skrevet oven på tracket som noget af det sidste i processen. Hvilket vidner om at det er vigtigt at arbejde på en indstillet måde, der fungerer med det givne projekt, frem for at forcere det ind i et vanepræget workflow, der vil kunne virke mere demotiverende end det modsatte.

Hvad angår samples, så er de en essentiel del af min produktion – ikke loops, men multi layerede og nøje eq’ede one-shots. Jeg er åbenbart så avantgarde, at jeg ikke bryder mig om hverken trommemaskiner eller midirolls. Så alle mine trommer er lagt direkte på arrangementet og løbende kompresset og resamplet – det giver mig et langt større overblik og åbne muligheder for at ændre fills og grooves i beatet på et hvert som helst tidspunkt.

Da jeg som nævnt heller ikke er den store fan af midirolls, inspiller jeg alle mine synths live som audio, klipper og behandler dem efterfølgende.

Teknik og kreativitet
Både den nørdede og den kreative side skulle gerne harmonere og gå op i en højere enhed. Det er dog nemmere sagt end gjort, da jeg nemt fortaber mig i det tekniske aspekt, hvor finpudsning af et spor, en effekt eller skabelsesprocessen af en ny lyd nemt kan opsluge mig fuldstændig. Nu har jeg dog heldigvis altid været meget målrettet, og kan ikke fordrage stilstand – og drives gerne halvt til vanvid, hvis jeg ikke får visualiseret en ide. Så den kreative drivkraft er den konstante fremgang i mit workflow.

Løsningen på blokeringer
Det hænder desværre, at jeg bliver ramt af blokader. Og det eneste det for alvor virker er det gode gamle råd om at rejse sig fra skærmen og lave noget andet, gå en tur, lave en kop kaffe, tage en smøg, what ever. Giv dig for guds skyld ikke til at dvæle i sociale medier, youtube eller online serier foran skærmen, da intet er så kreativt drænende og demotiverende.

Lukke øjne og bare lytte
Jeg har mange års erfaring og eksperimentering med equalization, dvs. at fjerne frekvenser et sted for at give plads til dem et andet. Det er en proces, hvor jeg er uhyre selvkritisk, hvor man må være kontant og vurdere hvilke elementer, der er bærende og hvilke, der må lade livet, for at det samlede billede spiller. Det vigtigste her er dog i ny og næ at lukke øjnene og glemme alt, hvad man ved om mixing, mastering, compressing, eq’ing osv og bare lytte. For det er intet værktøj, der er så kraftfuldt og ærligt som ens egne øre.

Om at være en del af mau5trap
Jeg vil ikke lægge skjul på, at det til tider er fuldstændig surrealistisk at befinde mig i den situation, jeg er i. Samtidig er det langt mere fyldestgørende idet, at jeg aldrig har lavet musik blot for sjov, og jeg altid har arbejdet hårdt og målrettet mod, hvor jeg er den dag i dag, og fortsat vil gøre det.

At være sat i den liga, en mau5trap-signing har medført, kommer med en stor mængde stress og inde- og udefrakommende forventning. Da jeg første gang skulle spille på mau5trap line-up under WMC/Ultra i Miami i marts, sammen med Deadmau5, Feed Me, Moguai, Foreign Beggars, Kill The Noise mv. oplevede jeg et uhyre ubehag forbundet med præstationsangst – det er ikke bare lige sådan at stå og spille side om side med mine største idoler! – mit første sæt på WMC, Fountain Bleau Pool Party, er dog ubestridt mit bedste til dato.

Det er fantastisk, hvad pres kan gøre for ens personlige udvikling, hvilket også er gennemgående for mine produktioner under The Frederik, kontra mit fortløbende Frederik Olufsen-projekt.

Når publikum rammes af droppet
Da ”Delirium” er det eneste endnu offentliggjorte track under The Frederik, er det generelt det nummer folk forventer og venter på, at jeg spiller under mine optrædener, og de går gerne fuldstændig amok, når det kommer på. “Delirium” er super progressivt/techy opbygget med (alt for) lange builds, der er med til at tænde crowds fuldstændig af, når de ubarmhjertigt rammes af droppet.

Fra Miami til Roskilde
Jeg er generelt rimelig åben overfor at lytte til folks demoer og promoer. En fyr og fan jeg mødte i Miami, ville efterfølgende vise mig et track i samme vein af “Delirium”, som han var blevet vildt inspireret af. I hans track havde han så samplet mine bleeps fra “Delirium”… ikke sådan helt vildt ambitiøst!

En anden – og noget federe anekdote – er fra min koncert på dette års Roskilde Festival, hvor folke tændte fuldstændig af, da jeg miksede ind i “Delirium” – på godt og på ondt, var der en masse solide mosh-pits – men det var hylende grinagtigt at se hundredvis af svedende basshøje drenge styrte ind mod hinanden for blot at opdage at, det var et af trackets skuffende crescendoer, hvor mange næsten væltede over sig selv i forsøg på at komme tilbage i formation til det reele drop. Roskilde var fuldstændig ude af proportioner, og er ubestridt en af mine top-tre gigs. I var for vilde!

Hvad fremtiden bringer
Verdensdominans er nok en overdrivelse… Men vi har under mau5trap nogle storstilede tour planer under opsejling. Før vi kommer så langt, supporter jeg Wolfgang Gartner på Ministry of Sound i London. Min debut-ep “Heavy Crownage” skulle gerne udkomme her inden længe, efterfulgt at en håndfuld singler, nogle bastante remixes og det første album. Collabs med Mikkas og Foreign Beggars, er blandt nogle af de mange ting, man kan glæde sig til.

Hvad Danmark angår, har vi under mau5trap et helt særligt koncept i vente. Jeg kan ikke komme nærmere ind på det end at sige, at det er fuldstændig ude af proportioner!

Vil du vide mere?
Tjek The Frederik på Facebook
Lyt til The Frederik på Soundcloud
Følg The Frederik på Twitter

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Én kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *