Reptile Youth – Black Swan Born White

Den aarhusianske duo har stor live-succes både herhjemme og i udlandet allerede inden debutalbummet er udgivet. Den 24. september lander albummet – denne uge kan du komme bag om hittet “Black Swan Born White”.


Alt var sort
Jeg (Mads, red.) havde en lang periode hvor alt var sort. Som om der lå en grå sky over alle mine tanker. Jeg var depressiv og forstod  ikke min egen tilstand. I en lang periode havde jeg en mærkelig følelse af at den rigtige pige ville kunne hive mig op af hullet. Jeg tænkte, det var det der skulle til. Jeg kan stadigvæk mærke den tid i min krop, når jeg skriver det her.

Stilbilleder på sindsstemninger
Sangen er ikke et udtryk for at ville belære noget specifikt. Den er et stillbillede af en sindsstemning. Sådan er langt de fleste tekster jeg (Mads, red.) skriver – stilbilleder på sindsstemninger. Man udtrykker følelser i billeder, og giver disse billeder videre til at andre frit kan spejle sig og fortolke på dem. Sådan bruger jeg selv musik. Spejler mig i det. Ofte er det noget af det mest befriende, der findes. Når man føler et andet menneske kan udtrykke præcist, hvordan man har det.

Jeg (Esben) hørte teksten første gang i vores gamle studie. Der var en producer fra Berlin, som havde spurgt om Mads ville være feature på et nummer. I den forbindelse havde vi aftalt at eksperimentere med forskellige ting. Mads kom ned med sin notesbog og en diktafon, og et af numrene han sang var ’Black Swan Born White’. Vi besluttede os hurtigt for at bruge nummeret selv.

Alle er med i processen
Vi er begyndt at skrive næsten alle vores sange sammen med vores gode ven Søren Christensen. Det giver en fantastisk balance. Søren har lidt af os begge i sig, og det fungerer godt for os at være tre i skriveprocessen. Det giver os et mere naturligt flow. “Black Swan Born White” var en af de første sange, vi skrev sammen med Søren. Musikproduktionen er altid en social proces. Det fungerer bedst på alle måder, når alle er med i processen.

I starten arbejdede vi mere elektronisk – Esben lavede et beat, Mads skrev teksten og indspillede vokal – og til sidst færdiggjorde vi nummeret sammen. Nu er det omvendt – Mads kommer ned i studiet med tekst og melodi, og så skriver vi et nummer ud fra tekst og stemning.

Tilbage til rødderne
Det er af mine yndlings numre at spille live (Mads, red.). Og et af de numre jeg har det nemmest ved at finde ind til i mit hoved. Altså jeg har ret nemt ved at finde den rigtige energi til det nummer. Den rigtige stemning inde i mig selv. Og så er det et nummer min stemme elsker at synge.

Det er et godt eksempel på, at vi er gået tilbage til vores musikalske rødder og er blevet meget mere organiske igen. Vi er mere et band i dag . Og “Black Swan Born White” har betydet meget i den udvikling. Det var det første nummer, vi indspillede med rigtig bas, og det betød, at Esben måtte i gang med at lære at spille bas.

En magisk oplevelse
Tekstarbejdet er en meget individuel proces for mig (Mads, red.). Det er tanker og følelser, som jeg ikke længere kan have i mig – tanker og følelser der må ud. Det føles ofte lidt ligesom drømme, der kommer op til overfladen. Det handler om at finde ind til noget, der er ægte. Det gør, at forbindelsen bliver stærkere både på plade og live. Det er meget forskelligt, hvornår og hvordan teksterne kommer til. Nogle sange starter med en linje, der rammer mig. Andre gange skal sangen arbejdes frem. Sange kan også komme i brudstykker over længere tid. Og sjældne gange kommer en sang på få minutter. Hele teksten og melodien kan falde ned i min krop – nærmest på én gang. Det er en helt magisk oplevelse.

Sangene hobede sig op indvendigt
Vi har ikke oplevet en rigtig skriveblokade endnu. Da vi indspillede, mixede og i det hele taget færdiggjorde vores kommende debutalbum, skrev jeg (Mads, red.) nærmest ingen sange. Der gik al kreativ energi på at forbedre pladen. Men lige da pladen var masteret og helt færdig, var det som om sangene regnede ned over mig. Som om de havde ligget og hobet sig op, mens vi gjorde vores første plade færdig. Vi har allerede skrevet mange sange til næste album. Det føles vildt godt.

8 mm-æstetik (se videoen)
Vi kan godt lide den æstetik som et 8 mm kamera giver. Det klæder især synthesizermusik. Det er som om det giver en nostalgi til ny musik som musikken i sin natur, har svært ved at opnå. Det er en interessant kontrast til et nummer som “Black Swan Born White”, som er ekstremt skarpt og skåret.

Absinth og musikvideo
Da vi kom til London for at mødes med David Richardson (instruktør, red.), kendte vi ham kun fra videoer og billeder, vi havde set på nettet, men vi anede ikke, hvad hans plan var. Og det viste sig at planen var meget intuitiv. Han syntes, vi skulle drikke os fulde og improvisere og se, hvad der kom ud af det. Vi købte nogle øl i den nærmeste kiosk, satte os på en bænk og snakkede om livet. Så købte vi en flaske whisky, og fortsatte med at snakke. Da det endelig var blevet aften, og vi havde beruset os, tog vi ind til byen for at skyde. Her opdagede David, at hans gamle analogkamera kun kunne filme i dagslys. Vi grinede af hinanden, og tog ind på et forfærdeligt karaoke-diskotek, og bestilte en flaske absinth. Næste dag besluttede vi os så for den idé, vi endte med at bruge.

Fremtiden
Vores debutalbum udkommer i hele verden den 24. september. Derefter skal vi turnere i Europa, USA og Sydamerika. Samtidigt skal vi forsøge at få tid til at skrive sange til det næste album. Det bliver sindssygt spændende.

Vil du vide mere?
Tjek Reptile Youth på Facebook
Køb “Black Swan Born White” på iTunes

Foto: Rasmus Weng Karlsen

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *