Frisk Frugt – Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues


I 2010 udgav Frisk Frugt albummet med den mundrette titel “Dansktoppen møder Burkina Faso i det himmelblå rum hvor solen bor, suite”. Herpå finder du nummeret “Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues”, som længe har stået højt på vores liste over numre, vi gerne vil lære mere om.


Albummet (“Dansktoppen møder Burkina Faso i det himmelblå rum hvor solen bor, suite”, red.) blev lavet efter jeg kom hjem fra rejsen til Mali og Burkina Faso, og er meget inspireret af den tur. Det første jeg lavede som Frisk Frugt, var mere inspireret af klassisk dansk litteratur og improvisationer. På pladen her ville jeg gerne have de afrikanske elementer med på pladen og kombinere dem med de danske og skabe noget spænding i mødet mellem to kulturer. Der er vidt forskellige elementer i de to musikkulturer, og udfordringen var også at få de to til at spille sammen.

Ideen til nummeret opstod faktisk på en ret konkret måde. Det var i 2009, da jeg var i Mali og Burkina Faso. På Mali var jeg til en festival, hvor jeg var ude at se nogle koncerter, og der var et nummer til festivalen, som kørte i rigtig lang tid, og jeg synes det lød rigtig fedt. Jeg tog min optager frem, og nåede lige at optage 20 sekunder eller sådan noget inden nummeret sluttede (griner, red.). Så jeg havde ligesom den her 20 sekunders lydbid, og senere spillede jeg det så for en afrikaner (ved navn Ali Fofana), der kunne fortælle mig, at nummeret hedder ”Tchimidjama” af en kunstner, der hedder Molobaly Keîta.

“Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues” er på en eller anden måde bygget op omkring ”Tchimidjama”. Ali Fofana kunne også forklare mig betydningen af teksten. Nummeret handler om en mand, der er blevet for fuld af at drikke for meget palmevin, og så handler nummeret om, at han skal vågne op og danse for at blive frisk igen. Det er den ide og tekstbid, der har inspireret mig.

Fra optagelse i Mali til studiet i Berlin
Jeg havde ikke en komplet optagelse af “Tchimidjama”, jeg havde kun den her bid. Det betød, at jeg hele tiden måtte tænke tilbage for at kunne huske noget af stemningen og elementerne i nummeret. Nummeret er udviklet over ret lang tid. Den første version af teksten oversatte jeg mere eller mindre direkte til dansk, men jeg synes ikke, det fungerede så godt. Senere hen har jeg lavet en anden tekst. Jeg prøvede versionerne af til forskellige koncerter, hvor det var mere løst og skitse-agtigt. Versionen der endte på pladen er støbt sammen af mange forskellige elementer. Det er jo en ordentlig mundfuld det nummer, hvis man skal hele vejen rundt om det (griner, red.).

Jeg har også ændret melodien i forhold til nummeret, der inspirerede, så den nærmest er en skygge eller en genfortolkning af den oprindelige.

Collage-tilgang
Hvis der er et eller andet, der ikke fungerer, så lægger jeg det ofte til side, og så laver jeg noget andet. ”Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues” tog afsindigt lang tid at lave færdig, fordi den har alle de her elementer i sig, og ikke bare er indspillet fra start til slut ud i ét take. Det er et hav af forskellige elementer og indspilninger, som er lavet på forskellige tidspunkter, der ligesom er støbt sammen til sidst. Det var ikke en blokering på noget tidspunkt, men det var virkelig et stort arbejde at lave færdigt og samtidigt bevare overblikket.

Nummeret bliver intensiveret mere og mere undervejs, og alle overgange skal lyde naturligt, og når man arbejder ud fra en collage-tilgang, hvor man sætter forskellige elementer sammen, så kan det være ekstremt tidskrævende at få det til at fungere. Når man skal lave overgangene, så skal man altid ind og pille ved de enkelte elementer – skrue lidt op for et spor og lidt ned for et andet – og det tager en helvedes masse tid.

Melodigenbrug
Der er en reprise, der er en gentagelse af det næstsidste nummer på side A på albummet (”Biodynamisk Æblejuice bringer sol indenfor om vinteren”, red.). Melodien fra det nummer bliver ligesom citeret i ”Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues” i den sidste afdeling. Det er også noget af det, jeg har leget med på pladen. Altså at lade nogle melodier og temaer gå igen i forskellige afskygninger. Det har jeg gjort for at skabe sammenhæng på pladen. Nogle af melodierne, der er i det første nummer kommer igen til allersidst på pladen.

Hele pladen er bygget op omkring de billeder og stemninger, jeg har fået på rejsen til Afrika. Hele pladen er tænkt som en film eller et maleri. I en film som Star Wars har de forskellige karakterer deres forskellige melodier, og sådan et element har jeg også prøvet at indarbejde på pladen. Så man har nogle forskellige elementer og melodier, man flytter rundt på og gentager for at skabe sammenhænge.

Fortællingen i nummeret
Jeg havde også en ide med fortællingen i nummeret, altså det narrativ og den handling om, at der er en, der skal vækkes til live. Det er også derfor, at den hedder ”Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues”. Nummeret går fra det her nærmest flydende lydbillede, hvor der ikke er en fast defineret puls eller rytme og så gradvist kommer der fast rytme og struktur. Det er en ide om at skabe vækkelsen, hvor den fulde mand skal vågne op og begynde at danse.

Med nummeret her arbejdede jeg meget ud fra den fortælling, som jeg så brugte til at skabe form og struktur på nummeret fra det svævende til det rytmiske.

Nogle af titlerne på albummet er meget deskriptive (fx. ”Ja, det er det det hele handler om guitar og dans” og ”Det er det det hele handler om Elguitar og dans”, red.). Jeg synes det kan være sjovt, hvis man har et instrumentalnummer og bruger titlen til at pege nummeret i en bestemt retning ved hjælp af ord. Man kan iscenesætte nummeret igennem titlen.

11 minutter
Grunden til at nummeret er så langt, har noget at gøre med den trance som det rytmiske forløb skaber. Det skal have en vis længde for at give den effekt. Det med at få vækket ham palmevinsdrikkeren er heller ikke noget, der bare lige sker. Så når man endelig får vækket ham, og han begynder at danse, så kan man jo ikke bare stoppe igen efter et halvt minut (griner, red.). Det er på en eller anden måde også noget trance-music, og ideen er, at det skal være langt, være gentagende og nummeret skal gennemgå nogle bevidsthedsudvidende transformationer undervejs.

Live
Jeg har eksperimenteret rigtig meget med at ændre på arrangementet, og prøve at bryde det hele ned og bygge det op på en ny måde med de musikere, jeg har spillet med. I stedet for at imitere det, der er blevet indspillet på en plade, så har vi i stedet taget elementerne og brudt ned for at bygge op igen. Så nummeret har faktisk haft ret mange forskellige former.

Vi spillede engang en version på Jazzjuice i Aarhus, hvor vi bare var tre musikere. Vi havde palmevinsdrikkeren med som sådan en lille figur, der blev hejst op i noget fiskesnøre (griner, red.). Det var en af de første live-versioner. Meget skrabet version, hvor vi havde en drejelire og noget saxofon med. Men det var rimelig skrabet. Vi spillede den også på Roskilde sidste år (2011, red.), hvor vi var 14 mennesker på scenen. Der kom den version, vi spillede, lidt nærmere den, der er på pladen, fordi vi havde mange flere elementer med.

Det er et ret sjovt nummer at spille live for det gennemgår den udvikling undervejs, og har de sektioner som man forholdsvis frit kan støbe sammen, som man har lyst til under en given koncert.

At ændre ting dagen før deadline…
Jeg nåede at lave nummeret færdigt aftenen inden det skulle masteres og skæres til vinyl (griner, red.). Helt op til et par dage før deadlinen, havde jeg forskellige versioner af nummeret i spil. Jeg troede, jeg havde fundet den version, der var bedst, og så kom jeg til at sidde og lytte til en ældre version dagen inden deadline, og så var der nogle ting i introen, der fungerede bedre ved den ældre version, og så måtte jeg jo arbejde videre på den. Det er lidt komisk, at jeg har arbejdet på nummeret on and off i en periode på over et halvt år, og alligevel sidder man så den sidste aften og træffer en masse afgørende beslutninger spontant. De andre numre på pladen var noget nemmere at få gjort færdige – men de mange elementer, der skulle spille sammen over 11 minutter var det, der gjorde, at “Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues” tog så lang tid.

Coveret
  
Jeg har selv bygget figurerne på coveret ud af ler og kyllingeknogler. Coveret er dobbeltsidet. En side med en figur med piben og briller, og en side med en figur, der ligner en form for vildmand. Jeg er meget fascineret af at sætte musik, der er tilrettelagt op overfor improvisationer, og det har coveret også noget med at gøre. Hvis man skal tage det meget bogstaveligt, så er figuren med piben og brillerne måske den tilrettelæggende komponist, mens den vilde figurer improviserer med pinde og sten. Figurerne er et forsøg på at afbillede de to ting sat overfor hinanden.

Computeren som værktøj
Jeg kan enormt godt lide at arbejde med computeren. Via den kan man få sat ting sammen, som ellers ikke ville kunne lade sig gøre med en båndoptager, som man brugte tidligere. Alle de redigeringsmuligheder den giver, er jeg fascineret af, fordi det giver mulighed for at skabe nogle sjove sammenhænge. Redigeringen er dog først i andet led. Først skal man have indspillet elementerne. Måske når man at indspille en hel version af nummeret, og så finder man ud af, at det kun er den sidste halvdel, der kan bruges. Og så har man måske nogle andre optagelser, hvor første halvdel fungerer, og på den måde kan man bygge tingene op.

Lidt bonusinfo
Dronen der ligger i starten af nummeret, er en drejelire, jeg selv har bygget ud af en ukulele.

Der er mange folk, der tror, at jeg har brugt optagelser fra Afrika, men det er der ikke noget af. Det hele er noget, jeg har indspillet i København, Berlin og på Bornholm.

Jeg lavede en boks med fire LP’ere i sammen med Mikael Mørkholt (Den Nørrejyske Øs Stororkester for Opløst Mønstermusik, red.). De blæsere, der er i slutningen af ”Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues” er alt sammen noget, der er klippet sammen af bidder fra forskellige numre fra den boks.

Fremtiden
Jeg er gået i gang med at komponere og indspille nyt materiale. Jeg har en hel del materiale, som jeg gerne vil indspille, så det er min plan at gøre det i løbet af efteråret (2012, red.). Til november har jeg også en række koncerter i Danmark sammen med det band, der hedder ”4 Guys From the Future”, hvor vi har en mini-turne. Planen er, at vi spiller en koncert hver, og så laver vi et eller andet sammen til sidst, som et slags ekstra set, men jeg ved ikke helt endnu, i hvilken form det bliver. Men planen er at kunne spille en masse nye ting til november. Der går dog nok et stykke tid endnu inden der ligefrem kommer en ny plade, for det tager sgu ret lang tid at lave (griner, red.).

Vil du vide mere?
Besøg YOYOOYOYs hjemmeside
Køb Frisk Frugt via YOYOOYOY

Foto: Politiken og YOYOOYOY

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *