De Høje Hæle – Der er ingen der forstår


I fredags var der releasefest for De Høje Hæles nye EP “Kold og Træt og Bange”. Vi tog et snak med bandet om nummeret med den mundrette titel, om hvordan sange skriver sig selv og fans i Lyon.

Øjebliksbillede
Nummeret er et øjebliksbillede af misforståede følelser, man kan have. Så egentligt er det rimelig simpelt selvom det faktisk er ret besværligt (griner, red.). Der er ingen der forstå en, og man føler, at man ikke kan få udtrykt sig ordentligt.

Frustreret og vred
Sangen handler også om at være en smule vred og frustreret – ikke så meget på verden og andre mennesker, men mere på en selv. Men teksten åbner op for mange måder, man kan tolke det på, og det er ret fedt. Vi tror, der er mange, som kan sætte sig ind i at have det på den måde, og får nogle associationer til det.

Åbne op for verden
Det er ikke kun frustration, sangen handler om. Den åbner også op, og siger, at man lige skal slappe lidt af en gang imellem, og det er svært at blive klog på en lukket bog – så derfor skal man åbne den. På den måde er teksten også en invitation til at åbne op for verden. Så der er også et positivt budskab.

Selvom nummeret først udkommer nu her, så blev faktisk skrevet i 2010. Så vi har spillet det ret meget ude, men det har ikke været indspillet før nu. Vi ventede med at indspille det til, at der ligesom var materiale til en hel plade. Indspilningen er fra slutningen af november/december 2011.

Communication breakdown
Riffet i nummeret er inspireret af et gammelt Led Zeppelin nummer. Det er ikke direkte de samme akkorder, men vi opdagede, at måden det bliver spillet på, er det samme som riffet i Led Zeppelins Communication Breakdown.

Men ellers er det ret forskelligt, hvordan vi arbejder. Nogle gange er det riffet, der kommer først, som her, men det kan lige så godt være andre ting. Den første linje, ”Der er ingen, der forstår, hvad der foregår” havde vi i lang tid, og så det første vers. Så er der gået lidt længere tid, hvor vi har overvejet, hvad fanden der skal være i andet vers (griner, red.), og det er så kommet på et senere tidspunkt.

Det starter ofte med teksten…
Ofte er det Magnus, der kommer med en sang, og så laver vi nummeret ud fra det. Og så kan Myre f.eks. komme med et riff, vi kan bruge, men ideer kan også komme ud fra nogle af vores jams sammen. Så det er meget forskelligt – og det er heller ikke altid Magnus, der skriver teksterne. Når vi så skal til at arrangere numrene, så er alle ideer velkomne, og alt skal prøves af. Så der prøver vi ligesom at se, hvad der sker, hvis vi laver dét her stykke om.

Ændre og tilpasse
Alle inputs er ligesom velkomne, så det er ikke specielt stramt på den måde. Ofte prøver vi forskellige muligheder af, og så er vi måske endt tilbage ved udgangspunktet, men så har vi afprøvet det for at se om det fungerede fremfor at lukke helt af for nye ideer.

I de tidlige versioner af nummeret, der sang vi det der ”Ja ja ja ja ja” flere gange i stedet for den ene gang som det er nu. Vi prøvede flere versioner af, men fandt ligesom ud af, at det ikke fungerede, og det skulle holdes til den ene. Det skete et stykke inde i processen, hvor vi allerede havde spillet sange live et par gange.

Når sange skriver sig selv
Det samme gælder vores nummer Avantgarde Symfoni, hvor der også har været en ekstra omgang med omkvædet, som der så er blevet taget af igen. Ændringerne sker ofte når man har været ude og spille numrene live for et publikum, og hvor vi føler, at det ikke helt er som det skal være alligevel. Og så laver vi det om – på den måde får sangene også lov til at skrive sig selv. Sangene skal ligesom spilles til.

Det kunne være sjovt at lave et mere studieproduceret album på et tidspunkt, hvor vi laver det færdigt med det samme. Men indtil nu har det meget været live, at vi finpudser numrene og gør dem færdige – og så derefter gå i studiet og indspille.

Vi skriver ikke nye numre super hurtigt. Ofte har vi haft sange liggende et stykke tid før vi har fået gjort dem helt færdige. Der kan godt gå meget tid med at finpudse, hvis vi ikke helt føler at den er der endnu. Men vi stresser ikke over, at skulle gøre en sang færdig. Vi ved at vi vender tilbage til den og kigger på den på et tidspunkt – og så skal den nok finde sin form.

Men der er selvfølgelig undtagelser – Paranoia Døgnet Rundt – kom f.eks. lige før vi skulle i studiet. Det var sådan en sang, der ikke tog specielt lang tid at skrive, og som vi så nåede at gøre færdig og få med i studiet selvom det var lige deromkring, at det hele skulle indspilles. Men vi tager os som regel god tid (griner, red.) – også fordi når vi er så meget på tour, så bliver der ikke så meget tid til øvelokalet. Nu har vi øvet seks gange med vores nye trommeslager i øvelokalet, og der er opstået tre numre og nærmest er færdige ud fra det. Så det kan også godt gå stærkt.

Musikvideoen
Det er første gang, at vi har fået lavet en musikvideo med et filmhold og det har været rigtig fedt. Videoen er Magnus, der går en tur, og så sker der ting på gaden (griner, red.), som han ikke rigtigt er inkluderet i – og så mimer han med i et af omkvædene den der ene gang. Det er to piger, vi kender, der har lavet den for os (Kamilla Bruus & Sara Laub, red.). De har også lige lavet videoer for både Raske Penge og Nikolaj Nørlund.

Franskmændene crowdsurfede os
”Der er ingen som forstâr hvad der foregår inden under mit hår” er super sjovt at spille live, fordi der er så meget knald på. På et tidspunkt spillede vi i Lyon, hvor folk var helt vilde. Aftenen blev optaget, og er lige kommet ud på sådan et helt random compilation-bånd. Gangen efter vi var der, kan jeg huske, at publikum prøvede at synge med under koncerten og på det her nummer. De stod nærmest klistret op ad os hele tiden, og vi kunne næsten ikke spille, så lidt plads var der. De forsøgte også at løfte på os og crowdsurfe os. Det var ret grinern. Det er sjovt med sådan nogle franskmænd. De fatter jo ingenting af, hvad der bliver sunget, men de står stadig og prøver at synge med. Det er ret skægt.

Myres bas-skills
Nummeret viser også noget om, hvor langt Myre har flyttet sig med sine bas-skills (griner, red.). Man skal lægge mærke til bassen sidste vers og specielt de allersidste toner (griner, red.). Der er vi lige pludselig blevet til et jazzorkester… (griner, red.)

Fornyet energi
Faktisk er ”Der er ingen som forstâr hvad der foregår inden under mit hår” også et godt billede på, hvor meget vi har rykket os som band. Det er jo ikke specielt punk at spille noget, man har naglet fra Led Zeppelin. Det er en af de første gange, hvor jeg ikke slår nedad hele tiden (på gribebrættet, red.). Så det viser noget om, hvordan De Høje Hæle har udviklet sig siden starten. Det er ikke fordi, at vi har taget en beslutning om, at vi skal ændre vores lyd, men det er klart at efter fem år, hvor vi har spillet en masse, og er blevet langt bedre til at spille, så kommer det helt naturligt.

Næste plade
Vi har snakket om, at det kunne være fedt, at indspille en plade i år, nu hvor det gik så hurtigt med de tre seneste numre, der blev lavet på ret kort tid. Og vi har en masse riffs, tekst-bidder og vers til at ligge, og så har vi jo fået den nye trommeslager. På den måde har vi bare fået tilført en masse ny energi, og har også fået lyst til at lave en ny set-liste, vi spiller, når vi er ude. Så på den måde er det meget realistisk, at der kan komme en ny udgivelse inden for en overskuelig fremtid. Vi har haft lyst til at der skulle komme noget nyt materiale i lang tid, og nu er der så en ny single her, og det er så fedt! Og det giver bare lyst til at lave endnu mere.

Vi har en forlænget turne i Norge og Sverige, og så har vi en lidt længere turne til september, og så et par små-shows her og der i Danmark.

Vil du vide mere?
Tjek De Høje Hæle på Facebook

Foto: Flemming Ove Bech

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *