Suspekt feat. Tina Dickow – Helt Alene

Suspekt har sammen med Tina Dickow storhittet med Helt Alene, så vi besluttede os for at gå bag om nummeret og høre hvordan sådan et samarbejde kom i stand.


Se videoen

Om samarbejdet med Tina Dickow
Tina er en verdensstjerne og fandme den bedste sangerinde i Danmark. Ikke noget ondt om Sanne Salomonsen, Anne Linnet og Søs Fenger og alle de der 80’er-stjerner, men Tina Dickow står bare helt alene deroppe. Hun har gjort det selv fra fucking bunden, ligesom vi har, og det er fucking sejt! Hvis folk hater på det lort, kan de sut’ pik og dø.

Helt fra start havde vi en ung sangerinde inde og lave en demo færdig af nummeret inden vi gik videre til Tina og spurgte, om hun ville være med. Vi ville gerne være så forberedte som overhovedet muligt. Når du er oppe i den liga, hvor du har at gøre med så store kunstnere som Tina Dickow, så kommer du ikke uforberedt.

Vi lavede en skabelon, og synes, det var rigtig godt. Så gik vi til Tinas management og sagde, at de måtte ændre lige så meget de havde lyst, men heldigvis synes hun, at skabelonen var fed. Vi ændrede faktisk ikke noget på skabelonen for at få et færdigt track. Hun gjorde det bare på sin måde og gav nummeret sit eget præg.

Karrierens højdepunkt?
Tror faktisk det er vores karrierers højdepunkt at være i studiet med Tina Dickow. Hvis man snakker studieoplevelser, så var det virkelig en vild dag. Vi gik ind til det med så meget æresfrygt. Vi ville gerne fremstå seriøse, når vi nu fik så stort et navn ind i vores studie. Det viste sig så, at hun bare er så afslappet. Hun var slet ikke stresset, men var bare et hyggeligt menneske og en dejlig person. Det var en unik oplevelse, og vi var meget beærede over at få den her mulighed for at arbejde sammen med Tina på et af vores egne numre.

Arbejdsrutinerne
Egentlig arbejder vi meget forskelligt fra nummer til nummer. Vi kan sidde i studiet og Rune og Jonas laver et beat, som vi andre så skriver teksterne til. Eller de kan have lavet et beat, og vi sidder derhjemme og skriver for os selv eller vi kan sidde sammen. Det er meget forskelligt fra nummer til nummer.

Pludselig kan der komme et beat, der virkelig virker til det, man har skrevet. Det er egentlig én stor pærevælling i virkeligheden. Det var også derfor, vi var ekstra opmærksomme på, at der skulle være styr på det, når nu Tina Dickow kom forbi. Hun skulle ikke se vores sure underbukser, og hvad der ellers normalt ligger og flyder.

Fra at være en Kinky Fætter til at være Helt Alene
Det vil være forkert at sige, at vi har flyttet os fra det tidlige Suspekt og til det vi er nu rent kunstnerisk bare fordi, at vi tidligere har lavet numre som Kinky Fætter og Klam Fyr og nu har lavet ”Helt Alene”. Vi har også et nummer på den nyeste plade (Elektra, red.), der hedder The Valley. Vi står 100% samme sted.

Vi har numre på de gamle plader, “Dagen efter” og et nedtursnummer som “Nulpunktet”, der udtryksmæssigt ligger sig mere op af “Helt Alene”. Vi følger den udvikling, der er naturlig for os, men samtidig har vi en skabelon, der er tro mod det vi kommer fra, og udvikler videre på. Det er ikke fordi, vi er bange for at bryde med tingene, men vi bliver bare bedre og bedre til det vi gør. Vi har ikke brug for at være radikalt brydende med det vi laver, eller hele tiden prøve kræfter med noget nyt.

Men alligevel ville vi ikke have kunne lave “Helt Alene” for ti år siden. Al respekt for vores tidlige sange, men det var vi bare ikke dygtige nok til. Det er først nu, at vi har kunnet finde ud af at sige, at nu gør vi sådan, nu skriver vi sådan, og nu får vi lige Tina Dickow i studiet. Der er samtidig også mange ting, som skal klappe for at kunne få det til at ske. Hele produktionen skal være professionel og fungere optimalt.

Omfattende optagelser
”Helt Alene” er klart det sværeste nummer, vi nogensinde har lavet – uden tvivl. Vi rejste bl.a. til Prag for at optage strygere. Dét var en omfattende rejse.

Vi fik et beat, der bare var pissegodt, og som tekstskriver sidder man og tænker: “Hvordan fanden skal jeg finde på noget der overgår det her? Det er så godt, at jeg nærmest ikke tør hamle op med det”, men til sidst går det hele bare op i en højere enhed. Vi skrev også et omkvæd til en anden person! For det første har vi aldrig nogensinde skrevet et sangomkvæd før og da slet ikke til en verdensstjerne! Det vil vi gerne skrive under på som noget grænseoverskridende…

I bandet snakkede vi om, hvordan vi kunne peppe nummeret op, og fik så ideen med et symfoniorkester. Så måtte vi en tur i banken, og spørge om vi kunne låne 100.000 til en tur til Prag for at indspille i en af de vildeste koncertsale i Europa! Hvis man kigger på det sådan, så er det faktisk et af de tydeligere eksempler på, at vi har udviklet os fra tiden med “Kinky Fætter”. Dén slags ideer realiserede vi sgu ikke dengang!

Den visuelle side
Hele det visuelle udtryk betyder utrolig meget for os i Suspekt. Det har det også gjort med vores sceneshow. Det er vigtigt for os, at der visuelt er noget, der hamler op med musikken. Det er Michel (Winckler-Krog, red.) der har lavet musikvideoen, vores cover og live-visuals. Vi har bare sagt, at han skal gøre sine ting, fordi vi ved vi kan stole på, at han har styr på det. Og det har han så heldigvis 100%!

Det visuelle element er også en stor udfordring. Vi har lavet et nummer, som vi har kæmpet så meget for, og bagefter overlader vi det til én mand at skabe et visuelt univers. Vi kunne dog ikke være mere begejstrede over videoen end vi er – den er for vild!

Livebrølet
Udover det visuelle, så blev vores forventninger til nummeret faktisk indløst her til aften, da vi kunne høre folk synge med (koncert på Studenterhuset, Aalborg, red.). Det er fandme noget af det fedeste, man kan forestille sig!

En sjov historie med ”Helt Alene” er, at da vi breakede Elektra-albummet på vores efterårstour i 2011, havde folk ikke hørt sangen før. Jo, de havde købt pladen, men ikke hørt singlen. Vi prøvede at få folk med på sangen, fordi vi jo ligesom vidste, at det her var sgu noget ved, men folk stod bare og kiggede. Der stod måske tre, som lige kunne være med på omkvædet.

Ikke med i Prag
Bai-D var desværre ikke med i Prag, fordi han sad fanget i en lufthavn i Den Dominikanske Republik i tre dage, hvor der blev drukket vodkasjusser til de lukkede ham ud. ”Det var virkelig ærgerligt, at jeg ikke kom med til Prag, da vi havde brugt så mange kræfter og penge på ideen” fortæller Bai-D. Planen var ellers, at han skulle have været hjemme dagen før vi skulle rejse til Prag, men så var rejsepapirerne ikke i orden, og så de vil simpelthen ikke lukke ham ud af landet.

Vil du vide mere?
Tjek Suspekt på Facebook
Køb “Elektra” på iTunes

Foto: Tabu Records

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *