Noir & Haze – Around

Noir er en af de mest aktive house-DJ’s og -producere herhjemme. I 2011 brød han for alvor igennem internationalt med vokal-klubbaskeren “Around”. Kom bag om succesen her.


Noir & Haze – Around (Solomun remix)

Jeg har savnet vokaler
Jeg har savnet den tid, hvor man stod på klubberne og skreg med på gamle Defected-udgivelser som Finally. Det har manglet, og derfor kom ”Around” også på et godt tidspunkt. Der er jo kommet en hel ny bølge med den slags house. Der var dog folk, der opsnappede det før mig. Et af de numre, der startede bølgen var Dennis Ferrers Hey Hey, der både blev spillet af undergrunds DJs og mere kommercielle DJs. Det hele kører jo i cirkler – der kommer sikkert også et tidspunkt, hvor vi igen har fået så mange vokal-numre, at jeg siger, at nu laver jeg fandme et instrumental-album. Man kan aldrig vide det. Lige nu har jeg bare behovet for vokaler.

The next level
”Around” har helt sikkert taget tingene til ”the next level”. Før havde jeg 3-4 jobs om måneden i udlandet, og det var fint. Nu har jeg minimum to om ugen frem til august. Jeg er nærmest glad, når det er i Europa for så skal jeg ikke rejse så langt.

Når crowden skråler med
Når jeg står på klubberne nu og skruer ned for musikken, så står de fucking og synger teksten til ”Around”. Sådan noget har jeg jo aldrig prøvet før. Det er fantastisk, at man har lavet et nummer, der sidder så godt fast.

Melodien på ”Around”
Melodien på nummeret opstod efter Haze (der synger på ”Around”, red.) havde indspillet vokalen. Han synger i 16 takter, og så er der pause i 16 taker, og det lød lige pludselig tomt for mig. På grund af den tomhed så fik jeg ideen til at lægge en melodi ind i pausen. Så det skifter mellem vokal og melodi.

Sangskriveren får frie hænder
Når jeg skal producere et nyt nummer, så laver jeg demo, der har alle chords, progressions, opbygningen til et vers og et omkvæd, en intro, en outro, et break og sådan noget – og så giver jeg det så til en sangskriver, der får frie hænder. Sangskriveren er selvfølgelig valgt ud fra, hvem jeg tror, der kan levere noget fedt, der passer med det jeg har tænkt med nummeret. Jeg plejer at give dem nogle referencer til deres tidligere udgivelser. Med Haze, var det Changes og Thru, der var referencerne. Jeg havde f.eks. ikke lyst til, at han skulle lave noget a la Freak, der er mere stabby og catchy – han skulle lave noget dybfølt fra hjertet.

Vi havde en samtale på et par timer, og han kunne rigtig godt lide instrumentalen. Haze arbejdede nok på vokalerne i en halvanden måneds tid. Så rettede vi lidt i det, og så endte det med originalen som du kender den. Jeg var ikke inde og rette i hans tekstskriveri, men jeg gik ind og lavede om i mit eget arrangement, så produktion og vokal smeltede bedre sammen.

Erfaringen som DJ
At jeg har spillet som DJ i så mange år har givet mig et godt øre for, hvordan noget skal arrangeres og bygges op. Alt det som mange musikere faktisk er skod til. Det har altid været en af mine forcer. Da jeg begyndte at lave musik, der havde jeg ikke styr på harmonier, akkorder osv., det var noget jeg lærte ved at arbejde sammen med musikere. Og de musikere jeg var sammen med, de fattede ikke at lave et arrangement, der fungerede på et dansegulv, fordi de manglede DJ-delen. Til gengæld er de super vilde til at jamme og lave fede melodier. Nu har jeg så heldigvis fået begge dele i mig.

Publikums reaktion
Jeg bliver selvfølgelig påvirket af at spille på to nye klubber hver weekend. Det kan ikke undgås at man bliver påvirket af, hvordan de reagerer på musikken. Jeg kan godt få grå hår, hvis folk ikke reagerer som jeg forventer på et track, hvis jeg nu selv synes det er mega fedt. Så tænker jeg over, om det er fordi jeg har placeret det forkert i mit DJ-set, eller om det bare simpelthen ikke er godt nok.

Når jeg tester min egen musik foran et publikum, så holder jeg øje med arrangementet – det kan f.eks. være om det fungerer at bassen og kicket ligger helt alene i den her del af nummeret, eller om det er for hårdt, og skal der alligevel være hihats på.

Solomuns remix af ”Around”
Originalversionen står nok lidt i skyggen af Solomuns remix, men det har også noget at gøre med at jeg både er producer af nummeret og A&R på udgivelsen (”Around” er udgivet på Noir Music, Noirs eget pladeselskab, red.). Jeg vil jo ikke sige ”Hvem kan lave et dårligere remix end originalen?”. Solomun var bare et perfekt valg. Jeg har også accepteret, at de numre jeg laver, de skal kunne komme på et mere lyttevenligt album og fungere som sange, og så må jeg finde nogen, der kan remixe dem til at fungere på en klub.

Jeg elsker 4/4
Min inspiration er 4/4-tempoet, Det er det, jeg elsker – så det er svært at komme væk fra. Udfordringen i at lave en sang, et omkvæd, en helhed og en fortælling er langt større og mere tilfredsstillende end at lave et loop og få det til at fungere. Dét er også fedt, men det er bare ikke det, jeg har lyst til som producer. Det er også nemmere at forholde sig til for almindelige mennesker, der ikke er inde i klubmusik. Hvis man tager min familie, så er det først efter jeg har lavet ”Around” de har sagt ”Nå, jamen det kan da godt være, at han kan finde ud af det her alligevel.” (griner, red.).

Jeg starter som regel med melodien
Jeg indspiller alting selv, og jeg starter som regel med melodien. Enten har jeg en melodi i hovedet, eller også finder jeg en tør tromme, der bare kører, og så sidder jeg og spiller og klikker igennem forskellige synthesizerlyde indtil der dukker en ide op i mit hoved. Jeg kan godt sidde og spille glade melodier, men jeg ender altid tilbage ved melankolien og den eftertænksomme musik.

Jeg siger næsten altid nej til at lave remixes…
Når jeg har en skriveblokade, så undgår jeg at lave musik. Jeg har prøvet én gang, hvor det slet ikke fungerede. Jeg skulle remixe Penner & Muders track Presence of Another Man, men jeg kunne ikke få det til at fungere. På to uger eksporterede jeg 16 forskellige ideer, men når jeg lyttede til dem dagen efter, var jeg ikke tilfreds. Jeg opgav simpelthen. Jeg skrev til Penner & Muder, at jeg tror simpelthen ikke, at jeg kan lave det her remix, fordi det simpelthen er for tamt, det jeg kommer op med. Det var de selvfølgelig kede af at høre. Men en dag det regnede i efteråret 2011, tænkte jeg ”Fuck it”, og så skruede jeg ned for alle spor på remixet inkl. trommer, lukkede vinduet og slukkede lyset, så jeg bare sad alene med vokalen i høretelefonerne. Og det er en virkelig fed og dybfølt vokal. Jeg fandt en old school pianolyd, og så begyndte jeg at jamme akkorder frem. Pludselig var melodien der bare, og så kunne jeg bygge remixet op omkring pianoet. Der fik jeg brudt min skriveblokade med det her konkrete nummer.

Jeg siger næsten altid nej til remixes af samme grund. Jeg bryder mig ikke om at være spærret inde i de rammer. Det låser en så fast, at det kreative forsvinder – for man skal jo ligesom bruge noget fra originalen. De sidste to remixes jeg har lavet (Presence Of Another Man og Apriori) er jeg faktisk kun endt op med at bruge vokalen – alle andre lyde er droppet. Det blokerer min hjerne, hvis jeg er tvunget til at bruge lyde fra andre.

Ny computer pga. ”Around”
Da jeg producerede nummeret havde jeg en computer, der begyndte at ”hoste”. Der var så mange spor med forskellige lag og detaljer, at den simpelthen ikke kunne følge med. Når jeg laver melodier, er det aldrig kun én lyd, du hører – i mine ører lyder det alt for nemt som en standardlyd. Derfor lægger jeg flere lyde ovenpå hinanden i lag, så der f.eks. lægger 3-4 synthesizers med hver deres lyd og filter på som så udgør temaet eller bassen, du hører. Og på ”Around” var der simpelthen for mange spor til at computeren kunne følge med – og det var endda inden jeg fik vokalerne fra Haze. Så jeg blev faktisk nødt til at købe en ny computer for at gøre nummeret færdigt!

Når helvedet bryder løs
Når jeg spiller ”Around” på en klub, så bliver der totalt tumult – det er dét nummer folk føler, at de SKAL opleve og danse til, når jeg spiller. Folk kommer helt op foran pulten og vil have min opmærksomhed, for det er der de føler, at de skal vise kærligheden til, at jeg spiller på deres klub.

I Tunesien spillede jeg på et tidspunkt et gig. Det er ikke det dårligste gig jeg har haft nogensinde, men jeg er blevet meget forvent. Jeg spiller som regel på klubber, hvor folk virkelig elsker den musik jeg spiller. I Tunesien var det et casino, der var omdannet til en klub, og der var nærmest intet dansegulv. Folk sad ved borde over det hele og drak champagne. Der var måske 250-300 mennesker, og der var måske 40, der kunne lide musikken. Resten var der kun for at spille smarte, og være tilstede ved den her fest, hvor ham der den internationale DJ skulle spille. Jeg har aldrig været så forstyrret i mit DJ-set. Jeg lyver ikke – alle 300 mennesker kom op for at få taget minimum ét billede med mig, mens jeg spillede. Og der var kun 40 mennesker, der dansede af gangen, mens resten sad og slappede af. Det var også fint nok. Jeg hyggede mig og skulle spille i 3 timer.

Da jeg så spiller ”Around”, bryder helvedet løs. Alle kastede alt fra sig og væltede ud på dansegulvet. Pludselig stod alle 300 på et meget lille område og hang på hinandens rygge og gik fuldstændig amok! Da nummeret var færdig, så smuttede alle igen, og der var 20 folk tilbage på gulvet. Men i de 7 minutter jeg spillede ”Around”, der råbte og skreg publikum som om det var det vildeste, de havde hørt. Det var meget underligt, men det siger lidt om, hvor stor nummeret er blevet. Jeg slipper ikke levende fra ikke at spille den. Og det er jo fantastisk at se så mange folk, der knalder igennem, laver hjerter op til mig og skråler med, når jeg spiller den. Så kan man virkelig mærke kærligheden fra publikum.

Debutalbummet
Jeg vil gerne gå fra lave tracks til at skrive sange. Jeg er kæmpe fan af Depeche Mode og elektroniske grupper, der producerer sange, som holder for livstid. Jeg vil tro at mit album kommer til at bestå af 50 ideer til tracks, der så bliver barberet ned til 10-12 tracks, der klarer mosten. Men det er svært at få tid til at producere musik, når man er væk 3 dage om ugen.

Det værste der kan ske, er, at jeg udgiver noget, jeg ikke er tilfreds med, og føler mig presset til at udgive noget, fordi efterspørgslen er blevet for stor. Jeg forventer, at når jeg ser tilbage om 10 år, hvor ”Around” var blevet et hit og alle spurgte til, hvornår det album ville komme, så kan jeg sige, at ”hold kæft hvor var det godt, at jeg ventede og brugte tid på at gennemarbejde det ordentligt”. Og ”at det blev lavet over en periode på 2 år, og ikke bare blev 10x ”Around”, men et komplet album med forskellige sider af Noir med en rød tråd”. Det skal komme naturligt. Jeg håber på, at det ligger færdigt i år, men jeg vil ikke presse det igennem.

Om at jagte den næste succes
Jeg er i totalt balance, jeg er ikke bange for ikke at kunne overgå ”Around”. Det kan være jeg laver et helt album af tracks, hvor folk tænker, at det ikke var lige så godt. Men det kan også være jeg laver noget, der er endnu bedre. Jeg jagter ikke den næste succes på den måde. Hvis man gør det, så bliver det falskt.

Vil du vide mere?
Tjek Noir på Facebook
Følg Noir på Twitter
Besøg Noir på hans hjemmeside

Foto: PR-foto Defected Records

Vil du vide mere om ?
Tak for din feedback! Del det på Twitter...
Hvilket ord beskriver indlægget bedst?
  • Inspirerende
  • Nørdet
  • Underholdende
  • Informerende

Én kommentar

  1. […] af en præstation i sig selv. Jeg er klart min egen hårdeste kritiker – måske undtagen lige Noir, der har lært mig at forvente det allerypperste af mig selv. Hver eneste […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *